Besiktiga för höjd totalvikt på husvagn / av Skott

• 4 svar
Besiktiga för höjd totalvikt på husvagn
2012-05-28 kl 11:59

Har tack vare E-körkort och ny bil möjlighet att höja totalvikten för husvagnen (inom tillverkarens angivna viktintervall) med 50 kg. Besiktningen säger att jag behöver ett dokument som anger vad jag har ändrat för att denna förändring skall kunna besiktigas. Låter inte relevant i mina öron!

2012-05-28 kl 16:30

Har gjort en sån viktökning och intyget fick jag från Cabby.
Detta intyg styrker att de axlar som sitter på vagnen är godkända för den nya högre vikten. Samtidigt får du en ny dekal med nya viktangivelser.
Intyg, dekal och däckens klassifisering tittar man på vid besiktningen.
Så det är i allra högsta grad relevant.

Drar med en Ford Kuga TDCi 2011 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2012-05-29 kl 08:12

Tusen tack för informationen! Då skall vi fixa det.

2012-05-29 kl 09:32

Nä, besiktningens krav är inte alltid relevanta.
När jag ville höja vår lastvikt med 100 kilo krävdes en förändring (precis som Scott skriver). Det blev en tung förstärkningsbalk för drygt 1000 kronor tillsammans med intyg på densamma. Detta kunde ju vara relevant om balken gjorde någon nytta.
Men det konstiga i kråksången är att denna vagn leveras med exakt samma utrustning med den högre vikten. Bara att det ska stå i registreringsbeviset från början.
Så kravet från SBP var att någon förändring var gjord för att höja 100 kilo. Knappast relevant.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12