Bra, prisvärda LED lampor G4 1 w / av LJN

• 8 svar
Bra, prisvärda LED lampor G4 1 w
2018-06-10 kl 09:49

Köpte ett parti G4 12 volt/ca 1 w på EBay från kina i höstas. Nu på semesterresan så slocknar dom en efter en med bränd lukt från dom. Antagligen sekunda lampor eller är ledlampor känsliga för överspänning säg runt 14,5 volt?

Har ni tips på "bättre" lampor?

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2018-06-10 kl 12:07

Jag köpte på ljustema.se. Ligger nära mitt jobb så jag var inom butiken. De fungerade fortfarande när jag sålde vagnen och då var de två år gamla.
Jag tyckte de var prisvärda eftersom de inte gick sönder.
I positionsbelysningen hade jag biltema LED, de pajade inte heller.

2018-06-10 kl 14:38

Jag har också köpt från Kina, Wish. En del har hållit längre och andra har gått sönder relativt fort. Det är kanske risken man tar när man köper billigt.

2018-06-14 kl 23:36

Jag satte in en ljuslist häromåret från Kina o där är fler än hälften av punkterna släckta idag så den åker bort nu. Det finns fina G4 sockellampor av märkestyp till acceptabla pengar idag. Finns till och med varianter som funkar i reflektorlampor (som lyser runt om) i ljusstyrkor i klass med 20w halogen.
Typ. https://www.lamportillallt.se/energityp/led/g4/star-trading-dimbar-led-lampa-cob-2800k-150lm-g4-1-5w.html

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2018-06-15 kl 06:10

Precis den lampan som ShadowF länkar till hade jag på flera ställen i gamla vagnen. Väldigt bra och behagligt ljus.

2018-06-15 kl 14:08

Nu har jag beställt nya "märkeslampor" från Sverige, får hoppas att dessa fungerar bättre.

Ställde fråga på ett teknikforum om 12V ledlampor om dom var känsliga för överspänning då i en husvagn med AGM batteri kan spänningen gå upp till drygt 14,5 volt.och fick följande svar.

"Ledlampor av billig konstruktion är mycket känsliga för överspänning. Polaritet är a och o också på billiga, de är inte skyddade mot polvändning. LEDen tål inte så hög backspänning som 12V normalt men det kan variera lite.
Båda fallen ger hög ström och överhettning => ledchipsdöd"

Man lär sig något nytt varje dag:)

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2019-03-23 kl 00:09

FYI:
Ikea har ju släppt lite nya socklar i sitt led sortiment:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/lighting/10744/

Exempelvis:
G4 för 29kr
G9 för 29kr
Päron E14 (kylskåp?) för 19kr

2019-03-27 kl 05:58

Jag har massor av Ikeas LED i huset. Bla alla takspottar. De har trevligt ljus, inget flimmer och inga tendenser på att de närmar sig slutet ännu. De äldsta är över 2 år.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1556 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 613 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842