Bra tips på inverter-elverk? / av daggett.sven@gmail.com

• 7 svar
Bra tips på inverter-elverk?
2020-07-24 kl 16:48

Hej! Jag ska köpa ett nytt bra inverter-elverk och behöver info om prisvärda inverter-elverk.
Det ska främst kunna driva en microvågsugn på helst 900W, startkoefficienten kan då bli:
900×1,5 = 1350 W eller
900×2,5 = 2250 W eller mer?
Eller använda micron på lägre watt?

Det ska också användas till en dammsugare på max 700W (ofta lägre Watt) ibland, men inte samtidigt som micron. Någon gång även en cirkelsåg på ca 1000W, inte samtidigt.

Så jag undrar om någon har erfarenhet av något av dessa elverk, eller något av märkena överlag på liknande modeller?
All info är av intresse, fördelar och nackdelar? Hur är oljebytet till exempel?

Honda EU22i, gränsfall med max 2200W?
Maxeffekt på 2200W, kontinuerlig effekt på 1800W.
21 kg, 71 db.
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=52970

Briggs & Stratton P2200, gränsfall med max 2200W?
Maxeffekt på 2200W, kontinuerlig effekt på 1700W.
24 kg, 68 db.
https://www.maskinklippet.se/elverk/briggs-stratton-p2200-inverterelverk

Kipor IG 2600
Maxeffekt 2600W, kontinuerlig effekt på 2300W.
Vikt 26 eller 29,5 kg kg, står olika. Ljudnivå 58-64dB.
https://www.lovangersmaskin.se/product.html/inverterelverk-kipor-ig-2600

Champion 2500W (Ny variant)
Max 2500W, kontinuerlig effekt på 1900W.
16.7 kg! 58 db!
https://www.maskinklippet.se/elverk/champion-2500w-inverterelverk

Eller kan ni rekommendera något annat bra elverk?
(Kanske finns lägre priser men dessa sidorna var till för info.)
Mvh Sven

2020-07-24 kl 23:02

Hondan är bra, men kostar därefter. Jag har ett Biltema med motsvarande effekt. Det är tyngre, men kostar ungefär en fjärdedel. Det är säkert sämre också, men det går ju att köpa några stycken för samma pris som Hondan.

De saker du nämner går att driva med mitt Biltemaverk. Säkert med Hondan också.

2020-08-04 kl 19:03

Jag har två Biltema verk. Ett stort och ett litet.
Det lilla har jag i firmabilen. Har fått stå ut med mycket men fungerar fortfarande bra efter 6 år. De är lite tyngre och lite mer högljudda om man jämför med Honda. Honda verken blev stulna hela tiden. Det blev inte biltemas :)

2020-08-04 kl 21:08

Maskeringsmåla Hondan blå!

2020-08-05 kl 08:16

Hondan är ju bäst. Dam andra inte dåliga någon men inte lika bra. En notering om mikron bara. Du har mikroeffekt och drifteffekt (kolla etiketten) Det är drifteffekten som sätter gränsen. Om jag inte är fel på det med mikroeffekt så är den tämligen konstant. Dvs även om du ställer in 500w mikroeffekt så använder mikron full effekt. Det är bar tiden mikrovågorna alstras som varierar motsvarande inställd effekt. Ungefär som en termostat.. Så invertern måste klara maxeffekten. Inte 200% säker så en tekniker kan dementera om så är.
Själva använder vi ingen mikro i vagnen och dammsugaren går på batteri (ryobi 18+). Reservelverket för att ladda batteriet får även det stanna hemma nuförtiden.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-08-08 kl 12:29

Vi har ett Honda eu22i. Kan inte stå för att det är prisvärt, men känns som bra kvalitet iaf. Köpte på black friday-rea för runt 10kkr och till den pengen känns det ok.
Har använt det betydligt mer hemma och på landstället när 200 m skarvkabel känts otympligt och osäkert (utlösningsvillkoren på säkringarna...).

Känns också bra utifall det blir strömavbrott hemma, kan ju åtminstone köra kylar och frysar :-).

Den har blivit som minst använd på fricamping. Dock helt nödvändig på vintern för att ladda batteriet var fjärde dag eller så. All 230V-utrustning kör vi på invertern som är inkopplad på vagnens 230v-nät. Hårtork, mikro, centraldammsugare, kaffekvarn. AC:n någon timme när det varit som varmast för jyckens skull.

2020-08-09 kl 05:06

När jag kört mitt elverk i samband med camping har det nästan undantagslöst varit för att jag har behövt driva datorer och ibland skrivare.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842