Bra vattentryck i kök men svagt i badrummet - Cabby / av diefenbaker

• 12 svar
Bra vattentryck i kök men svagt i badrummet - Cabby
2020-06-14 kl 19:22

Hej,

CabbyF52 2001 års modell.

Campade nu för första gången i år och märkte att det var svagt tryck i kranen i badrummet medans köket var bra. Även toaletten var relativt svagt, men där förväntar jag mig inga stordåd. Det pyste mycket luft i början i badrummet men sen kom vattnet, dock inte med något vidare tryck. Enligt tidigare ägare har det vart rejält tryck, det är även dusch där.

Någon som har tips på hur jag åtgärdar detta? Kan det vara skit som fastnat i slangar som proppar till nåt? Tacksam för all hjälp.

2020-06-14 kl 22:16

Har testat mer nu och ser att vatten rinner ut från slangen under vagnen som går från varmvattenberedaren. Har testat att ha ventilen vid beredaren både öppen och stängd men vatten rinner ändå ut när jag sätter på varmvatten i bad/kök. Detta förklarar varför det är dåligt tryck på varmvattnet (det kommer knappt något vatten för den delen).

Vad betyder detta, är det varmvattenberedaren som är trasig eller är det ventilen det är fel på? Tar tacksamt emot tips.

2020-06-14 kl 22:43

Jag hade liknande problem för några år sedan med min Polar 2004.
Ventilen i golvet är för avtappning av pannan och ska ju vara stängd när den är i drift.

Jag vill minnas att på min vagn så går kallvattnet från färskvattentanken först till en liten T-koppling där ena slangen leder vidare (via avtappningskranen i golvet) in i pannan för uppvärmning. Den andra slangen från T-kopplingen leder vidare direkt till kallvattenkranar (handfat, kök och toa).

I T-kopplingen sitter en liten fjädrande backventil och den kärvade för mig vilket ledde till svagt flöde, åtminstone för varmvattnet.
Beroende på om ditt problem beter sig olika för varmt resp kallt vatten, så kan detta vara något att kontrollera givet att din vagn funkar på samma sätt.

2020-06-15 kl 08:23

Om vattnet rinner ut under vagnen även med stängd ventil så låter det ju som att ventilen är trasig. Men har du stängt den?

Vet inte hur det ser ut på Cabby men på min Solifer från 2002 sitter en typ vippströmbrytare på golvet intill varmvattenberedaren. Den öppnar ventilen BÅDE i läge höger och vänster. Stängd är den i läge rakt upp. Har du en liknande ventil som mig, kolla då så den står rakt upp. Är du ovan kanske du fäller den hela vägen från vänster till höger i tron att ena sidan är öppen och andra stängd, vilket kan förefalla mest logiskt.

2020-06-15 kl 17:29

Sådana har jag också. I min förra vagn hade jag kranar. Tog mer tid att öppna och stänga, men enklare att begripa.

2020-06-15 kl 18:47

Jan-E skrev:
Om vattnet rinner ut under vagnen även med stängd ventil så låter det ju som att ventilen är trasig. Men har du stängt den?

Vet inte hur det ser ut på Cabby men på min Solifer från 2002 sitter en typ vippströmbrytare på golvet intill varmvattenberedaren. Den öppnar ventilen BÅDE i läge höger och vänster. Stängd är den i läge rakt upp. Har du en liknande ventil som mig, kolla då så den står rakt upp. Är du ovan kanske du fäller den hela vägen från vänster till höger i tron att ena sidan är öppen och andra stängd, vilket kan förefalla mest logiskt.

Jag har testat den i alla tre lägen och det läcker så misstänker det är ventilen. Enligt manualen är den öppen i upprätt läge.

Den har märkliga klämmor, inga skruvar utan ser lite annorlunda ut, någon som har tips på hyr man enklast får upp dom utan att skada slang? Finns bild i länken nedan

https://ibb.co/thrHHV4

2020-06-16 kl 12:30

Det där är engångsklämmor som man får försöka klippa upp.

2020-06-20 kl 11:48

Vet inte om jag uppfattat rätt men så här gör jag på min cabby;
Se till att ventilen är stängd i botten på vvb men luftventilen öppen i toppen. Öppna kranen i badrummet och ställ i varmt läge. Då fylls beredaren upp så var beredd att stänga luftventilen i toppen så fort det kommer vatten ut ur luftventilen .
När ventilen stängs så borde du få tryck i badrummet och toaletten.

2020-06-20 kl 13:44

Hur ser luftventilen ut som skall finnas på toppen? Alde 3000 i vagnen.

2020-06-20 kl 14:33

Min ser ut ungefär som luftskruvarna på elementen,liten rund,
Sitter på slangen nästan högst upp på varmvattenberedaren
Har en alde 2923 i min så vet inte om det skiljer nåt på alde 3000. Tog kort men verkar som det inte går att ladda upp här.
Dock har jag också en cabby 52 2001

2020-06-20 kl 15:19

Efter lite googlande ser jag att det skiljer en del på 3000 och min panna 2923.
Du verkar ha en automatisk luftventil på ditt system,
Har du provat att öppna kranen i badrummet i varmvattenläget och låta pumpen gå ett tag? Den måste ju fylla upp varmvattenberedaren först innan trycket kommer.

2020-06-20 kl 16:42

Det finns ju flera slangar på pannan som går ut genom golvet, bla en som kommer från en nippel med en backventil i.

Är den nippeln trasig så får man dåligt vattentryck och vatten försvinner ut genom slangen
under vagnen.

När nippeln är trasig så spolas den lilla plastbiten ut med vattnet.

Nippeln sitter på samma sida som inkommande vatten till vattenberedaren, är röd till färgen.
Kamas reservdelsnr OA3000-471 eller OA3000-571.

Min tanke var om du tittar på fel slang under
från pannan.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 636 fristående campingplatser och 741 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 302 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206