Bromsljus fungerar inte på vagnen / av tony

  • 12 svar
Bromsljus fungerar inte på vagnen
2018-10-11 kl 23:12

Hej
Av någon anledning har bromsljusen (alla) i min gamla Kabe Safir från -92 slutat fungera.

Är ingen el-expert, så önskar få tips här, hur felsöka (och om någon råkat ut för samma).

Jag har idag mätt med multuimeter vid alla 4 bromsljus. Felet är att det kommer allt för lite ström av någon anledning, men varför är frågan. 0,6V visar multimetern ungefär. Antog att felet låg i själva 7-pols kontakten, så jag skaffade en ny och kopplade in idag (klippte av kabeln några cm då såg lite dålig ut i änden). Tyvärr, samma fel. Allt fungerar utom bromsljusen.

Har även testat med två olika bilar, och jag vet att detta är fullt fungerande på bilarna.

Tips?

Detta har väl inget alls att göra med vagnens batteri och säkringar väl utan kommer direkt från dragbilen, som på vilket släp som helst?

Tack på förhand för hjälp på vägen

2018-10-12 kl 10:14

Nu är inte heller jag någon expert på det elektriska, men du har rätt i att vagnens bromsljus ska matas direkt från bilen. Dvs såvida inte någon tidigare ägare har gjort en egen "abrovink" och kopplat om kablarna via ett relä för att ta strömmen från husvagnens batteri. Har du kollat så att det inte är fallet? I så fall går strömmen från bilens bromsljus enbart som manöverström till reläet, och om då det reläet har gjort sitt så kommer det antingen att inte släppa fram någon ström till bromsljusen, eller också slår det inte från = bromsljusen lyser konstant.
Har du kollat kablarnas anslutning till lamphållarna förresten? Dålig kontakt mellan stift och kabelskor kan också ställa till det.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2018-10-12 kl 10:32

Kolla även jordningen på vagnen. Jag hade problem med lyset på min gamla Cabby, dagen före besiktning (förstås) och det visade sig vara dålig jordning i chassit som plötsligt ställde till det. Efter rengöring och åtdragning så funkade all belysning utvändigt igen.

2018-10-12 kl 12:12

Jag hade liknande problem när jag kopplade ihop en nyinköpt V70 med min Kabe. Hade inget bromsljus och höger blinkers. Efter mycket undersökning var felet i bilen och i dragets säkringsenhet i bagageutrymmet. Säkring var trasig.
Kontrollera med annan dragbil om felet är kvar.

2018-10-12 kl 12:24

Jan-E skrev:
Kolla även jordningen på vagnen. Jag hade problem med lyset på min gamla Cabby, dagen före besiktning (förstås) och det visade sig vara dålig jordning i chassit som plötsligt ställde till det. Efter rengöring och åtdragning så funkade all belysning utvändigt igen.


Var ska jag kontrollera jordningen mer exakt tror du?

2018-10-12 kl 12:28

Nalle907 skrev:
Nu är inte heller jag någon expert på det elektriska, men du har rätt i att vagnens bromsljus ska matas direkt från bilen. Dvs såvida inte någon tidigare ägare har gjort en egen "abrovink" och kopplat om kablarna via ett relä för att ta strömmen från husvagnens batteri. Har du kollat så att det inte är fallet? I så fall går strömmen från bilens bromsljus enbart som manöverström till reläet, och om då det reläet har gjort sitt så kommer det antingen att inte släppa fram någon ström till bromsljusen, eller också slår det inte från = bromsljusen lyser konstant.
Har du kollat kablarnas anslutning till lamphållarna förresten? Dålig kontakt mellan stift och kabelskor kan också ställa till det.


Jag tog en snabbkoll inne i vagnen och ser att kabeln från dragbilen går in i vagnen baktill, så man får ligga under hög/lågsängen, så helt bekvämt är det inte. Såg iallafall att kabeln fördelas vidare där till vänster/höger, så kan ju mäta med multimetern där då bilen matar ström, så vet jag om det kommer 12V på blåa kabeln dit helst. Blå är bromsljusen. Sen löser det ju inte problemet förstås... vid en snabb koll, så såg jag nog inget relä, tyckte allt som ur som original, så tror inte det har något att göra med vagnens batteri, således.

Har nog kollat kabelanslutningen till lamphållarna, då jag mätte med multimetern. Såg väl ok ut, lika som för tex blinkers som fungerar fint. Jag mätte med multimetern direkt på kablarna som jag kopplade loss och då ca 0,6v alltså. Var ju samma fel vid alla 4 bromsljus, så tror ju inte att felet är där, men vet ju inte.

2018-10-12 kl 12:30

rlofstedt49 skrev:
Jag hade liknande problem när jag kopplade ihop en nyinköpt V70 med min Kabe. Hade inget bromsljus och höger blinkers. Efter mycket undersökning var felet i bilen och i dragets säkringsenhet i bagageutrymmet. Säkring var trasig.
Kontrollera med annan dragbil om felet är kvar.


Ska kolla med ännu en dragbil (en tredje) i helgen för att kunna utesluta dragbilen. Samma fel med två bilar hittills alltså, min egen och en lånebil. Tror inte det är bilen.

2018-10-12 kl 12:39

Nej, trafikbelysningen ska inte ha med vagnens batteri att göra. Enda undantaget är positionsbelysningen, som på en del vagnar kan kopplas om till att drivas från vagnens batteri. Detta för att man ska kunna få parkeringsljus om man måste ställa vagnen i mörker utan tillkopplad dragbil.

Bromsljuset får heller inte vara beroende av att bilen detekterat att det finns ett kopplat släp. Ofta matas det inte ut ström till backljus och sånt, om inte bilen känt att vagnen är kopplad. Något den i sin tur detekterar genom att se att det går åt ström till positionsljusen. Men av säkerhetsskäl ska det matas ut ström till bromsljusen oavsett om bilen tror det finns en vagn kopplad till uttaget eller ej.

Snabbaste sättet att kontrollera jordningen är att dra en ny tråd, från en bra jordpunkt i bilen, utanför vagnen och in i vagnens bakljus. Koppla den till jord där. Börjar det fungera nu vet du att jordningen till bakljusen är dålig någonstans. Gör det ingen skillnad är det inte jordningen det är fel på.

När jordningen fungerar är nästa steg en separat tråd från släpvagnsuttagets bromsljuspol direkt till bromsljuset i baklyktan. Fungerar det nu vet du att det är den sladden det är problem med.

Genom att sen flytta någon ände av den eller de här sladdarna längre fram eller bak, kan man få en uppfattning om var felet är och fixa det. Ibland bryr man sig inte om att fixa felet alls, utan lägger en extra sladd vid sidan om den ursprungliga. Då får felet vara var det vill. Det blir ändå förbikopplat och så fungerar allt som det ska igen.

Jag har själv gjort så i min bil, som har ett jordfel ut till bakluckan. En extra sladd ligger nu mellan luckan och golvet i bilen, så fungerar det alltid.

2018-10-12 kl 12:42

Tony - Brukar sitta en jordkabel fäst i chassit/ramen någonstans. Vet inte var det sitter på Kabe, men på Cabbyn satt det strax framför hjulet på vänster sida. Kolla längs med chassibalkarna så hittar du säkert var dom fäst jordkabeln.

Ta även av lampglasen och titta hur det ser ut där. Ibland blir det ju oxid på ytorna mot lampan eller på kontakterna, som Nalle var inne på. Utgår från att du kollat så glödlamporna är hela.

2018-10-15 kl 08:36

Problemet löst i helgen. (eller åtminstone är vagnen i skick nu). Enda felet i vagnen var en hel del oxid på lamporna. De var nog jättegamla, så bytte alla lampor fastän de var hela, för började fungera då jag vred dit dem, men slutade innan jag hann få allt monterat igen. Det OK nu, men man borde väl börja fundera på att byta ut det hela till nytt LED om finns något som passar på en äldre vagn vill säga.

Största orsaken till problemen var dock att det faktiskt otroligt men sant är något fel med elen till dragkroken i båda bilarna (alltså min egen och en lånebil). Min egen har nog varit i skick vet jag, men är att föra den på service nu. Jag lånade alltså en tredje bil i helgen, och då jag kopplade i den så lyste 2 av 4 bromsljus (de uppe lyste), men som sagt fick alla att fungera då bytte lamporna och sprayade lite kontaktspray för el.

Tack för alla tips om ev. jordfel osv. Bra att veta om något händer igen, eller för andra med liknande fel som läser forumet!

2018-10-15 kl 08:51

Skönt det löste sig!:)

2018-10-15 kl 10:45

Sjupoliga släpvagnsuttag har också en förmåga att få dålig kontakt. De 13-poliga är betydligt bättre i det avseendet.
Den enda uppenbara svagheten jag hittat på det 13-poliga är att om donet blir vått, och sen fryser, då kan det vara problem att koppla in det, eftersom ytterringen ska vridas för att bajonettfattningen ska låsa. Fryser den kan man behöva värma med värmepistol.

  • 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1482 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 544 fristående campingplatser och 532 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

  • Husvagn & Camping 2018-12

  • Husvagn & Camping 2018-11

  • Husvagn & Camping 2018-10

  • Husvagn & Camping 2018-09

  • Husvagn & Camping 2018-08

  • Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842