Byta ut tung gasoltub / av mange76

• 20 svar
Byta ut tung gasoltub
2020-03-31 kl 19:47

Har idag en p11 tub i metall, som väger "bly". Inom kort måste jag fylla på och funderar på om jag ska byta till en lättare tub, i plast eller vilket material det nu är? Blir väl en p10 antar jag?

Har ni bra tips på vart jag enkelt och ekonomiskt gör detta bäst?

2020-03-31 kl 19:59

Personligen föredrar jag aluminiumflaskorna. PA11. De ger mer gasol vid riktigt kall väderlek (-20ºC och kallare.) Dessutom tycker jag att de är lite mer lätthanterliga än PK10 flaskorna. Bra pris har Bauhaus och Byggmax. Rusta har också ett hyfsat pris. Är dock osäker på om Byggmax, Rusta tar emot stålflaskor.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. Helårscampar på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2020-03-31 kl 20:01

kjello skrev:
Personligen föredrar jag aluminiumflaskorna. PA11. De ger mer gasol vid riktigt kall väderlek (-20ºC och kallare.) Dessutom tycker jag att de är lite mer lätthanterliga än PK10 flaskorna. Bra pris har Bauhaus och Byggmax. Rusta har också ett hyfsat pris. Är dock osäker på om Byggmax, Rusta tar emot stålflaskor.

En av anledningarna till att jag vill använda komposit el liknande är att komma ner i vikt.

2020-03-31 kl 20:35

Jag bytte in min PA11 till en PK10 utan extra kostnad hos en AGA åf.

2020-03-31 kl 20:47

perin skrev:
Jag bytte in min PA11 till en PK10 utan extra kostnad hos en AGA åf.

Tack för tipset. Får kolla med dem.

2020-03-31 kl 21:22

Beroende på var du bor men gasoldirekt har ett par anläggningar på västkusten/Göteborg m omnejd. Riktigt bra priser!

2020-04-01 kl 08:29

Jag har lättvikts flaskor i stål som inte heller väger mycket.Finns att köpa hos bla,Gasolkungen.

2020-04-02 kl 10:22

Fördelen med en PC10 (eller PK10, komposit) är att man ser gasolnivån på flaskan genom den något genomskinliga väggen. Viktmässigt vill jag minnas att det inte skiljer skitmycket mellan PA och PC-flaskor, men jag kan minnas fel.

Då vi aldrig hittills campat i särskilt kalla förhållanden så har den eventuella nackdel att kompositflaskor inte skulle klara kallare väderlek inte haft någon betydelse för oss.

Kjello, jag är nyfiken på vilket sätt du tycker PA är mer lätthanterliga än PC?

2020-04-02 kl 12:55

Taget hur minnet så viss reservation så skiljer det ca: 2 kg mellan två st fyllda flaskor. Så skillnaden mellan flaskorna borde vara ca: 1 kg då PA11 innehåller just 1 kg mer.

(Lite OffTopic)
När jag gick min brandmanna utb. så fick vi veta att det heter flaska och inte tub. En tub är något man t.ex. har tandkräm i fick vi veta av vår utbildare. Och han var bestämd på den punkten om någon råkade säga fel. :-)
Iofs så pratade vi om luftflaskorna vid rökdykning. Men "same same".

2020-04-02 kl 13:26

Säger inte många brandmän luftuberna? Eller det kanske är luftpaketet jag tänker på att de säger.

Din uppfattning om vikt låter som det är i samma härad som jag vill minnas det. den störst vinsten är att gå från stål till en av dessa varianter, viktmässigt.

2020-04-02 kl 18:00

En tub i komposit (pk10, eller vad de nu heter) verkar väga runt 5-6 kg. Vad väger en tom p11 i stål ca?

2020-04-02 kl 19:02

Det står på den vad tonvikten är.

2020-04-02 kl 19:11

Som Jocke F. Lättvikts stålflaska< är ett bra mellanalternativ. Lättare än en vanlig stål. lite tyngre än en komposit men 1kg mer i flaskan och stålets egenskaper vid kall väderlek. Nackdelen är väl kanske att du bara kan fylla den och inte byta den och antalet ställen där du kan köpa den är begränsat. P11 light Gasolkungen Nöbbelöv, Kalmar bl a.
Gasolmacken Nyköping, Uppsala

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-04-03 kl 07:48

Vill minnas att det står 11,-nånting kg på plåtflaskan (en P11) jag har till grillen (taravikt).

2020-04-03 kl 12:17

Vi bytte in våra p11 mot pa11 under fjolårssäsongen varefter de tog slut.

Enligt AGA:s hemsida väger fulla flaskor:
P11 = ca 25,8 kg
PA11 = ca 18,6 kg.

Så där är den stora viktbesparingen, 7 kg skillnad på flaskorna och såvitt jag vet ingen nackdel med aluminium. Jag tycker att det märks i själva hanteringen när man ska konka flaskorna från påfyllningen till bilen och sen till vagnen.

PC10 = 16,7 kg. Denna kompositflaska har dock ett kg mindre gas. Så skillnaden mot PA11 är knappt ett kg. Inte märkbart enligt mig. Och vintercampar man är det dumt att chansa på komposit. Annars säkert toppen då man som tidigare skrivits kan se nivån genom kompositmaterialet.

2020-04-03 kl 12:42

P11 light väger 7,6 kg utan gas, Så det blir några kg lättare än vanliga p11. Och det går att byta dom också på bla, Gulf i Olofström.Men jag fyller oftast bara på dom.

2020-04-03 kl 22:28

JOCKE.F skrev:
P11 light väger 7,6 kg utan gas, Så det blir några kg lättare än vanliga p11. Och det går att byta dom också på bla, Gulf i Olofström.Men jag fyller oftast bara på dom.

Då blir det ju precis samma som aluminiumflaskan 18,6 kg full ;-)

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-04-06 kl 08:10

Jag har själv ingen erfarenhet av kompositflaskor vid vintercamping men man läser ju ofta det som nämns, att de har svårt ibland att leverera gas när det är kallt. Hur kallt det ska vara för att detta saka inträffa vet jag inte. Jag har även läst ungefär lika kommentarer från folk som menar att de aldrig haft problem med komposit under vintercamping heller. Min uppfattning är att det bör handla om kallar än -10°C (kanske 15-20) i kombination med att det börjar bli lite dåligt med gas i flaskan.

Med uppgifterna ovan, så hade tillgängligheten varit avgörande för mig i första hand, smidigt att kunna fylla på flaskan vid behov och att det inte är problem att byta på många ställen.

2020-04-06 kl 08:21

Jag kommer inte att vintercampa och det som är lockande med komposit är att se nivån i tuben.

Har fått pris på komposit påfylld mot att jag lämnar in min ståltub, 695kr.

2020-04-09 kl 18:55

En nackdel jag upplever med aluminium flaskorna, PA11, är att deras större "krage" upptill gör dom svårare att lirka i och ur hållaren i gasolkofferten på vår Solifer 520 2002. Det blir oerhört tight på höjden. Något som inte sker med vare sig stål eller kompositflaskor. Kanske ett problem enbart på Solifer?

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1567 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 633 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842