• 20 svar
Chemtoa
2017-10-24 kl 12:40

Jag har använt Thetford´s chem tablett till toan i vagnen. Vid ett tillfälle köpte jag Biltema´s variant men den tog inte bort lukten lika bra som thetford,
. Nu ser jag att det säljs på 2l flaska för egen dosering och undrar vad ni som varit med ett tag har för rekommendation till en rel. nybörjare.

2017-10-24 kl 12:50

Jag har enbart använt flaskorna och är nöjd med dom, men har inget att jämföra med. Jo, testade med Yes diskmedel en gång efter att ha läst nån som skrev det funkade lika bra. Men jag vet inte... Återgick till Thetfords kemvätska på flaska.

Hur tycker du tabletterna funkar? Mindre risk för att söla ner bör ju vara en fördel. Kanske även lättare frakta... Gör dom jobbet lika bra ska jag nog testa dom nästa gång.

2017-10-24 kl 12:50

Jag har använt både flytande och såna "satchets", dvs typ portionspåsar, det motsvarar väl tabletterna du skriver om (thetfords i båda fallen här). Och jag märker ingen skillnad i funktion mellan dessa. Satchesen är ju enklare att ha att göra med, bara kasta i så är det klart, vätskan kan du ju snåla med om du vill och du bara laddar toan för att användas lite, då kan man ju kanske halvera mängden om man räknar med att inte på långa vägar hinna fylla tanken. Den andra bonusen med det flytande är att det brukar finnas fack för en extra flaska av både den blå och den rosa vätskan under toatanken. Så finns det liksom där. Men funktionsmässigt har jag då inte märkt nån skillnad, båda varianterna tar väl hand om lukten. :)

2017-10-24 kl 12:54

Nu har jag inte använt Biltema's flytande medel men deras tabletter är skit ett passande ord i ett omdöme för dessa. Använder antingen Thetford's eller Dometic's tabletter som fungerar lika bra tycker jag för att slippa "balta" med doseringar hit och dit.

2017-10-24 kl 14:52

Testa med en skvätt Klorin utöver alla toamedel - gör underverk. För att inte tal om i en husbils avloppstank - garanterat luktfritt vid tömning om man doserar rätt.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-10-24 kl 14:55

Tack för info/råd !
Jan-E; Jag har samma erfarenheter av portionstabletterna som PJ = lätthanterade och håller bort odören.
Perin; jag skriver under på din åsikt om Biltemas portionstabletter !

2017-10-24 kl 15:47

Ska helt klart testa tabletterna nästa gång.
Klorin var ju också ett bra tips. Thetfords vätska är grön och kladdig, så gäller att inte spilla. Har märkt att fyller man via röret så fastnar en del där, har jag sett när jag tömmer, så tipset är att hälla i det uppifrån direkt i tanken.

2017-10-24 kl 17:44

Jag använder Thetfords portionspåsar och tycker det är enkelt och dessutom luktar det rent o friskt då man tömmer.Nu använder vi enbart toan till att kissa i för att slippa springa upp till campingens toalett varje gång.Tyckte först att dom verkade lite väl dyra,men då jag börja räkna på priset och hur länge dom varar så blev det inte så farligt dyrt.En påse räcker till två dagar i vårt fall.

2017-10-24 kl 19:22

Har nog testat det mesta under åren, från huskurer som diskmedel och såpa till för ändamålet avsedda vätskor och tabletter.

Numera använder vi endast Thetfords portionspåsar, enkla att använda och med utmärkt funktion, bara att släppa i en påse, klart! Doften helt OK utan den skarpa kemtoalukten som många andra medel bjuder på.

Burken med 15 små påsar tar nästan ingen plats och man slipper helt att kladda och drälla med flytande medel. Åtminstone om man som vi, spolar med färskvattnet utan separat spolvattentank.

2017-10-24 kl 20:57

Portionspåsar låter bra. Att dom tar liten plats är också bra. Ja, kemvätskan har en speciell doft som biter sig fast... Dessutom är flaskorna stora att ha med sig.

2017-10-27 kl 15:34

Roade mig med att slå en forsk på saneringsvätska och det som framträder i det flytande är att de mest innehåller vanligt vatten, till 70-80%. I pulver så ingår även vanligt Bikarbonat.

Och den vanligaste ingrediensen är vanligt gödningsmedel i dom flesta, Kalciumnitrat eller i en del Alkoholetoxilat. Övriga ingredienser är lite parfym som lime 2-tridecenonitrile.

Eller de som finns hos de flesta:
kalciumnitrat = kalksalpeter, Propylenglykol, Alkoholetoxilat 1-5%, Citronsyra 15-30 %, Natriumkarbonat 5-15 %, Bacillus sporer, CAS 22629-49-8 (2-TRIDECENONITRILE), citronsyra.

De både luktar gott men är synnerligen farligt för levande organismer i vatten och sjöar.

Men Kalciumnitrat är ett lite farligt ämne om man köper för stora kvantiteter då kanske någon börjar undra.

En del har prövat det och det funkar bra till en billigare peng:

http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=9246

2017-10-27 kl 16:30

Hmm, nu blev det genast krångligare... Ska man behöva vara kemist också? :P Blandar man fel flyger man väl i luften.:D

Farligt för levande organismer också... :( Tar inte reningsverket hand om det då, om man tömmer på campingen, på avsedd plats? Jag som tyckte portionspåsar lät så enkelt o bra...

2017-10-27 kl 21:44

Jan-E skrev:
Hmm, nu blev det genast krångligare... Ska man behöva vara kemist också? :P Blandar man fel flyger man väl i luften.:D

Farligt för levande organismer också... :( Tar inte reningsverket hand om det då, om man tömmer på campingen, på avsedd plats? Jag som tyckte portionspåsar lät så enkelt o bra...

Ja det är inte kul med levande organismer.

Men slå på "Bacillus sporer" och titta på bilderna, dessa finns i en del saneringsvätskor. :(

Och att man alltid tömmer på en Camping med septitank det förstår nog alla.

Tycker också att Thetfords är bäst.

2017-10-27 kl 22:07

Ja, huga... Det blir bara värre...:(

Skönt du avslutade med att du också tyckte Thetfords är bäst! Nu är jag glad igen! :D

2017-10-28 kl 14:55

Bra att du är glad, varför är inte alla det?

Men, kom och tänka på en sak när det gäller septitank i allmänhet och tömning i synnerhet.

Tänker man tillbaka lite i utvecklingen så måste man ändå säga att det är bättre idag, tror jag?

Kommer ihåg från mitten av 1980 talet då man fick en anmodan från kommun att två och trekammarbrunn med infiltration inte gällde längre utan man fick bygga om till septitank.
Detta innebar att gå från något som egentligen var gratis till att kosta ganska mycket varje år och tömning. Och med detta så skulle kommunen vara bättre miljömedvetna sas det.

Efter en sommar så var allt klart och inpå hösten så skulle den första tömningen ske.

Bilen kom och tömningen utfördes och som alltid och så kommer det en dyr faktura i efterhand.

Men efter det att slambilen varit där och man satt tillbaka allt som skulle tillbaks igen så var det dags att åka och handla. Bredvid affären fans det också ett fik. Strax bakom affären och detta fik så fans det en Å. Man blev mäktad förvånad då slambilen stod där bakom, nedbackad mot ån, med en slang mer i ån och det ran ut det som dom bl a tömt hos mig men även hos en massa andra vad jag förstod.

Det var rast för personalen på slambilen.

Var det detta som kommunen kallade för miljömedvetenhet?

Får ju hoppas på att det inte går till så idag. :(

2017-10-28 kl 18:32

Hagbard skrev:

Men, kom och tänka på en sak när det gäller septitank i allmänhet och tömning i synnerhet.

Tänker man tillbaka lite i utvecklingen så måste man ändå säga att det är bättre idag, tror jag?

Kommer ihåg från mitten av 1980 talet då man fick en anmodan från kommun att två och trekammarbrunn med infiltration inte gällde längre utan man fick bygga om till septitank.
Detta innebar att gå från något som egentligen var gratis till att kosta ganska mycket varje år och tömning. Och med detta så skulle kommunen vara bättre miljömedvetna sas det.

Efter en sommar så var allt klart och inpå hösten så skulle den första tömningen ske.

Bilen kom och tömningen utfördes och som alltid och så kommer det en dyr faktura i efterhand.

Men efter det att slambilen varit där och man satt tillbaka allt som skulle tillbaks igen så var det dags att åka och handla. Bredvid affären fans det också ett fik. Strax bakom affären och detta fik så fans det en Å. Man blev mäktad förvånad då slambilen stod där bakom, nedbackad mot ån, med en slang mer i ån och det ran ut det som dom bl a tömt hos mig men även hos en massa andra vad jag förstod.

(Min fetning)
Kan det verkligen stämma? Låter ju rätt otroligt. Det var inte så att de sög upp åvatten för att späda ut innehållet och göra det mer flytande alternativt rengöra tanken och därefter tömma i ett reningsverk?

2017-10-28 kl 19:11

perin skrev:
Hagbard skrev:

(Min fetning)
Kan det verkligen stämma? Låter ju rätt otroligt. Det var inte så att de sög upp åvatten för att späda ut innehållet och göra det mer flytande alternativt rengöra tanken och därefter tömma i ett reningsverk?

Det som flöt nedför ån såg inte ut som dom försökte suga upp igen.

Men reningsverk?

Tror inte det går till reningsverk. Vad jag förstår så läggs det på deponi. Alltså töms i en grop på någon soptipp för att sedan lakas ur och resten används nog som gödning någonstans.

2017-10-28 kl 22:38

Hagbard skrev:
perin skrev:
Hagbard skrev:

(Min fetning)

Det som flöt nedför ån såg inte ut som dom försökte suga upp igen.

Men reningsverk?

Tror inte det går till reningsverk. Vad jag förstår så läggs det på deponi. Alltså töms i en grop på någon soptipp för att sedan lakas ur och resten används nog som gödning någonstans.

Så kan det kanske vara.

2017-10-31 kl 07:08

Hittade detta hos Vänersborgs Tank och Miljö AB (som var det enda stället jag hitta info om vart de tömmer bilarna, sista meningen i stycket);

"Fordon:
För slamtömning används i huvudsak två bilar, en som kör uteslutande linjekunder och en som kör beställningar. Vid behov kan flera fordon sättas in. Under semesterperioden, då främst slutna system (sommarboende) brukas, kan även skiftkörning förekomma. Tömning sker vid avloppsverken i Brålanda och Vänersborg."

Källa: http://www.vanersborgstankomiljo.se/

2017-10-31 kl 08:59

PJ skrev:
Hittade detta hos Vänersborgs Tank och Miljö AB (som var det enda stället jag hitta info om vart de tömmer bilarna, sista meningen i stycket);

"Fordon:
För slamtömning används i huvudsak två bilar, en som kör uteslutande linjekunder och en som kör beställningar. Vid behov kan flera fordon sättas in. Under semesterperioden, då främst slutna system (sommarboende) brukas, kan även skiftkörning förekomma. Tömning sker vid avloppsverken i Brålanda och Vänersborg."

Källa: http://www.vanersborgstankomiljo.se/

Vad kommunen bestämmer var "deponin" skall liga följer bara avfallsförordningen. Och vem dom sedan utser att utföra detta följer också avfallsförordningen.

Men att det skall ligga i deponi och laka ur för kretsgångstänkande är nog grundsyftet. Och vad dom sedan gör med slammet är en annan sak.

Lite citat:
En kretsloppsanpassning av avloppssystemet innebär att man på något sätt sorterar ut urin och fekalier och nyttjar det som växtnäring. Den största mängden näringsämnen finns i urinen (ca 80% av kvävet och 50% av fosforn). Denna näring är lättillgänglig för växterna. Risken för smittspridning är dock stor och det är viktigt att man har en säker hantering.

När det gäller kommunala avloppsslammet så nyttjas inget idag som växtnäring på jordbruket. Ett mål är att certifiera slammet från Brålanda reningsverk för att möjliggöra användning av detta slam i jordbruket.

Finns att läsa i deras egen information:

Avlopp på rätt sätt:
http://www.vanersborg.se/download/18.52821050136a06aef5426e25/1360939606710/
Erlandsson%20Avlopp%20juni%202009_2.pdf

Eller deras egen antagen Renhållningsordning:
http://www.vanersborg.se/download/18.63c6517d13c67c412f811a4/1360940906614/
Renh%C3%A5llningsordning%20inklusive%20avfallsplan%20och%20f%C3%B6reskrifter.pdf

• 20 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06