Cirkulationspump gammal gasolpanna / av camparsasse

• 3 svar
Cirkulationspump gammal gasolpanna
2012-06-28 kl 21:07

Har just köpt en gammal Adria 380 från 1975. Allt verkar funka,även pannan.. MEN!! Cirkulationspumpen är ju termostatstyrd antar jag? Den verkar däremot gett upp. Det är ju av en gammal typ som sitter uppe på pannan. Nu undrar jag: Kan man komma över ett kopplingsschema? Varför sitter det något som liknar ett stort motstånd tvärs över polerna på pumpmotorn? Finns det inget billigare alternativ än att köpa en sån motor på Husvagn-Svensson för hutlösa 595 spänn?? För det är ju inget vidare märkvärdigt.

Kan ju tillägga att vagnen är inte utrustad med elpatron,och jag kommer inte ihåg modellbeteckning på pannan här och nu,men det stod nog Primus i skåpet tror jag?? Tacksam för svar! / Anders

2012-06-29 kl 18:32

Ehh..
Jaghar för mig att jag hade Alde i min Adria -76,a...
Du skrev att: "Däremot verkar den ha gett upp"!... Varför tror du det?
som du själv skrev, kolla gärna ALLA elanslutningar, det sitter en lucka långt ner, vill minnas på baksidan av pannan,,,, Vill även minnas att det var flatstift... Kolla dessa först INNAN du börjar koppla om saker....
När du har vatten i systemet, och alt fungerar så ska det komma upp en pinne överst på pannan som snurrar..... Då funkar pumpen.... Men som sagt, kolla igenom allt en ggn till.... Obs... Pumpen bör inte köras torr, utan se till att det finns vatten i systemet....

2012-07-28 kl 21:08

http://husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=32&id=289688&Itemid=700103

Se om noe av dette kan hjelpe deg:

• 3 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12

• Husvagn & Camping 2012-11