Cirkulationspump i Solifer Artic 45T / av hpl

• 9 svar
Cirkulationspump i Solifer Artic 45T
2009-09-08 kl 23:41

He!Jag har en Solifer Artic 45T med en Primus panna, cirkulationspumpen går lite ostadigt, ibland går den och ibland inte. När den stannar går det allt som oftast att få den igång igen genom att vrida lite på den. Omedelbart skulle jag gissa på att det är glappkontakt någonstans, men det kan ju även vara så att det är pumpen som är slut.Olyckan är att denna pump är försedd med en väldigt lång axel, en ny kostar runt 1500 enligt Caravanhallen, en mera normal pump går på några hundra. Så man drar sig ju en aning för att byta ut i onödan.Är dete någon här som kan ge ett tips och är det någon som kan ge svar på vilka av de tre sladdar som går till pumpen som skall ha spänning när.Om det är ett elektrisk fel är det ju bra om man kan lista ut var det ligger. mvh Hans Peter Larsson

2009-09-10 kl 20:59

Hade ett liknande problem med en äldre solifer som värmebärarmediet var slut i.
Jag hade "skit" vid pumphjulet mot expansionkärls röret. Tog bort slangen från expansionkärlet och tog en liten skruvmejsel och kände med i hålet.Det var en massa "gojs" där.Jag sprutade också kontaktspray på kontaktbladen efter att jag dragit bort kontaktskon.Efter den operationen tillsammans med ny fräscht vatten/glykol så lira pumpen bra.

Lycka till

2009-09-10 kl 23:39

Hej! Tack för tipset. Jag skall försöka med det och hoppas på att det hjälper. mvh Hans Peter Larsson

2009-09-14 kl 12:18

Man kan sätta in en villacirk.pump om den är trasig. Om du stryper flödet från villapumpen skall detta göras efter pumpen, den gamla kan sitta kvar.

2009-09-30 kl 21:29

Hur gick det ??

2010-04-14 kl 23:23

[quote user="Vipelyckan"]Hur gick det ??[/quote]Det har gått några månader sedan du svarade mig och kom med ett tips. Snö och kyla kom emellan. I dag skulle det vara. Tog slangen av för att rensa ut ev. skit, men det var inget. Sedan satte jag ihop det igen och fyllde på glykolvatten. Pumpen startade snällt, pannen drogs igång och även den startade snällt. Sedan fick det hela gå en timmes tid för att jag kunde som om den fortsatta gå..Det verkar som det är det kretskort som sitter på pumpens anslutningar som ger glabb ibland. Är det någon som har någfon aning om varför det sitter där och vilken nytta det gör. Jag fick ett par gångar lirka lite med pumpen när den stannade, men i deet stora och hela gick den fint.

2010-09-27 kl 19:42

Förmodligen har du redan löst problemet, men annars har jag troligen haft samma problem som dig. Jag fick byta ett relä på det kortet.

2011-04-27 kl 22:02

Hej red.
Som nybörjare har jag troligen skrivit min fråga ang.byte av 12v.cirk.pumppå fel plats (som kommentar till lellenalle).
Kan red.flytta den rätt?
Rudis på datorn.
palle

2011-04-27 kl 23:00

Hej palle. Det är ingen fara. Nu finns det två trådar som handlar om pumpbyte. Denna tråden specifikt i en Solifer, och den tråden du skapade som heter byte av cirkulationspump.
Båda trådarna ligger under rubriken "Praktiska tips/teknik" vilket är helt rätt. När andra läsare söker inlägg om t.ex. cirkulationspumpar så är det naturligt att leta just under detta ämne.
Alltså tycker jag inte något behöver flyttas. Fortsätt du pilla på i datorvärlden, du är ju inte nybörjare längre, och det är bara att kämpa på.
/ostbergr, moderator

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206