Cykelställ? / av MrM

• 13 svar
Cykelställ?
2019-07-31 kl 06:31

Funderar på att montera kula på dragstång då jag har ett Thuleställ som kan sättas på. Biltema har en variant, hur är den?

Vad har ni för övriga råd när det kommer till cykelställ? Fram eller bakmonterat?

2019-07-31 kl 08:23

Jag har kula på dragstången, men den satt där när jag köpte vagnen, så jag är ingen expert på cykelställ. Har förövrigt aldrig använt det. Men jag tänker att mycket med husvagnar handlar om vikter och viktfördelning. Sätter man cykelstället bak blir vagnen mera baktung, vilket ökar risken för vobbling, speciellt om vagnen redan är lite baktung. Dessutom kräver väl det att man borrar i karossen? Vilket i så fall ökar risken för fuktskador i framtiden. Sätter man det fram så är det bättre ur vobblings synpunkt, men då ökar istället kultrycket. Vad har du för kultryck och hur mycket tillåter din bil? Finns det utrymme för lite till? Vad har du för lastvikt på husvagnen? Finns det utrymme för både cyklar och mover, tillsammans med allt annat som ska med? Det blir snabbt övervikt i en husvagn och många vagnar har tyvärr snålt tilltagen lastvikt. Bara något att tänka på i all välmening.

2019-07-31 kl 08:55

Jag har en balk med kula på, från Biltema. Fungerar bra. Har hängt med i sex år nu (tror jag det är). Ingen rost att tala om än.

Har man bara en bil som är stabil i bakänden (nivåreglering) är för högt kultryck, i förhållande till vad som är föreskrivet, den minst farliga överlasten man kan ha. Den är snarast säkerhetshöjande, då vagnen går stabilare när den är tyngre fram.

2019-07-31 kl 09:26

Jan-E skrev:
Jag har kula på dragstången, men den satt där när jag köpte vagnen, så jag är ingen expert på cykelställ. Har förövrigt aldrig använt det. Men jag tänker att mycket med husvagnar handlar om vikter och viktfördelning. Sätter man cykelstället bak blir vagnen mera baktung, vilket ökar risken för vobbling, speciellt om vagnen redan är lite baktung. Dessutom kräver väl det att man borrar i karossen? Vilket i så fall ökar risken för fuktskador i framtiden. Sätter man det fram så är det bättre ur vobblings synpunkt, men då ökar istället kultrycket. Vad har du för kultryck och hur mycket tillåter din bil? Finns det utrymme för lite till? Vad har du för lastvikt på husvagnen? Finns det utrymme för både cyklar och mover, tillsammans med allt annat som ska med? Det blir snabbt övervikt i en husvagn och många vagnar har tyvärr snålt tilltagen lastvikt. Bara något att tänka på i all välmening.

Tack för inlägget. Lastvikten är 330 kg så jag tror det ska fungera. När det gäller kultryck har bilen en begränsning på 70 kg. När jag var iväg senast lyfte jag vagnen fulllastad och kan med säkerhet säga att det inte var 70 kg, snarare runt 55-60kg

Är det bättre att lasta cyklarna i vagnen kanske?

2019-07-31 kl 11:11

Vi satte på en Biltema-kula på dragstången på vår förra vagn för att vi ville ha med oss 4 cyklar på semestern författaren året (oftast har vi bara 3, då sitter alla tre på taket på bilen). Så vi hade tre cyklar på talet och en på ett kul-monterat Thule-cykelställ på dragstången.

För sitt pris tycker jag att den gör jobbet bra. Men en gång längs vägen (efter ca 100mil varav en del på gungiga Jämtlandsvägar) så behövde jag dra åt muttern som håller själva kulan då den blev lite lös.

En cykel går väl an, men jag skulle inte vilja sätta tre cyklar där. Springer ju snabbt iväg uppemot 50kg.

2019-07-31 kl 11:14

Jag har både cykelställ bak på vagnen och kula. Jag har provat bägge och även cykel i vagnen. Jag har även provat att ha cyklar på taket på bilen och på cykelhållare som man hänger på bakluckan. Det bästa är att lasta cyklarna på bilen på cykelhållare som man hänger på bakluckan.

2019-07-31 kl 14:47

Jag har bara haft två cyklar på hållaren på vagnen, och det går bra.
Cykel inne i vagnen har jag provat. Den åker ju bra där, men det är ett klabb att kliva över den, alternativt släpa ut den, varje gång man ska stanna längs vägen och exempelvis fika, eller ha tag i något i vagnen.

Att hänga cykeln på bakluckan har jag inte provat, mest för att jag avskrev den idén som hopplös innan jag ens provat. Jag är rätt övertygad om att motorn inte orkar lyfta luckan, när jag behöver ha tag i något i bagaget, om det hänger cyklar på luckan.

2019-07-31 kl 21:56

MrM skrev:
Tack för inlägget. Lastvikten är 330 kg så jag tror det ska fungera. När det gäller kultryck har bilen en begränsning på 70 kg. När jag var iväg senast lyfte jag vagnen fulllastad och kan med säkerhet säga att det inte var 70 kg, snarare runt 55-60kg

Har du så lågt kultryck så finns det ju utrymme för att lasta någon cykel på dragstången. För lågt kultryck ökar risken för vobbling, som apersson850 säger så går vagnen stabilare med högre kultryck.

Att lasta cyklar i vagnen går kanske, men låter bökigt... Då skulle nog jag hellre lasta dom på taket av bilen.

2019-08-04 kl 12:36

Jag har provat olika varianter av cykelställ, och kör nu med två cyklar på biltaket och två (barnens) bak på vagnen. Tycker denna kombination fungerar bra, och ger också möjlighet att sätta alla 4 cyklarna på bilen (2 på kroken) vid utflykter när vagnen är frånkopplad. Har också på tidigare vagnar jag använt haft ett fast ställ på dragbalken fram, men tycker att det är ivägen även om det gick bra att öppna luckan till gasol mm. Man slår lätt i dem när det är dags att veva ner stödben eller bara plocka ut nåt annat ur luckan...
Vet däremot inte om jag skulle vilja sätta två tyngre cyklar bak, det påverkar som andra skriver kultrycket väldigt mycket. Vill ha 80-90 kg på kroken, tycker att det går stabilast då utan att gå över Max kultryck på min bil.

2019-08-05 kl 09:57

Som mina cyklar sitter går det i praktiken inte att komma åt något i gasolkofferten med cyklarna på plats. Gör man en körning från hemmet till uppställningsplatsen spelar det ingen roll. Måste man stanna för övernattning på väg till målet spelar det förstås större roll. Då brukar jag se till att inte ha något jag måste ha tag i där inne. Veven och avloppspåsen utanför, exempelvis. Stödbenen fram sitter vinklade, så man tar dem snett från sidan. Därför är cyklarna inte ivägen för stödbensvevandet.

2019-08-06 kl 22:09

Jan-E skrev:
MrM skrev:

Har du så lågt kultryck så finns det ju utrymme för att lasta någon cykel på dragstången. För lågt kultryck ökar risken för vobbling, som apersson850 säger så går vagnen stabilare med högre kultryck.

Att lasta cyklar i vagnen går kanske, men låter bökigt... Då skulle nog jag hellre lasta dom på taket av bilen.

Nu har jag varken vägt vagnen eller kollat kultrycket. Men jag har däremot lyft vagnen och jämför då med marklyft 70kg. Det känns betydligt lättare.

Funkar det med en badrumsvågen under stödhjulet gör att få kultrycket?

2019-08-06 kl 22:23

Yes det duger men lägg nått stabilt både under och över så inte du knäcker vågen.

2019-08-06 kl 22:59

oscar.ornborg skrev:
Yes det duger men lägg nått stabilt både under och över så inte du knäcker vågen.
. Tack för tips!

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1687 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 747 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206