Dags att montera AC men vad skall jag välja? Söker erfarenheter / av David

• 13 svar
Dags att montera AC men vad skall jag välja? Söker erfarenheter
2019-03-11 kl 17:12

Det är snart dags för mig att lämna in för service /fuktkontroll samt byte av pump till ALDE.
Samtidigt skall AC monteras. Jag har dock fått beslutsångest efter att varit i grannens vagn och tittat. Han har någon Dometic med värmefunktion. Den sitter på en Kabe och jag fick en smärre chock när den startade. Den lät mer än när jag hade en portabel stående inuti vagnen.

Jag har även hört att på vagnar med glasfibertak så skall det bli ännu mer resonans.
Blev därför lite kluven på vad jag skall välja.
Har bara haft golvmonterad AC innan och den var hyffsat tyst. Det går att montera i soffan fram på min vagn, men då blir utblåsen långt ner vilket inte är optimalt.

ÅF vill montera en Truma Aventa då de har haft mindre problem med dem samt att den kan styras ihop med ALDE.
Men när jag kollar på Truma så verkar de sakna mjukstart som Dometic har. Men Dometic kan inte styras via ALDE och Trumas Inetbox. Styrning ihop med ALDE är inte viktigt. Prio är låg ljudnivå och lite krångel. Inget kondensvatten som droppar in osv.

Vagnen det skall monteras på är en Knaus 590 UK Scandinavian Selection 2018.

Vad har ni för maskiner på era och hur upplever ni buller osv.?

2019-03-11 kl 18:49

Jag har en truma aventa i min adria, den är ej kopplad via alden så där har jag ingen åsikt.
Däremot brummar den på en del när kompressorn startar, men den går ju inte hela tiden, sätter man den på nattläge så blir den ganska mycket tystare, jag vaknar då inte av den under natten iaf.
Jag har en adria alpina 753 så den har mycket luft att kyla, Men den inte haft några problem att hålla tempen trots rejäl värme i italien.
Har ej heller haft något problem med kondensvatten, allt har runnit på utsidan precis som det ska.

2019-03-12 kl 12:26

Vi har en Dometic på vår vagn och visst låter den lite men man vänjer sig snabbt och på natten nere vid medelhavet tänker du inte på den. Sen tror jag det kvittar om det är Truma eller Dometic om du väljer takmodell det är bra grejor bägge två.

2019-03-12 kl 16:48

Något att tänka på är att neråt Europa så är dom lågt säkrade så det gäller att ha mjukstart.

2019-03-12 kl 17:00

Jag hittade denna av en slump:
https://www.campingvaruhuset.se/varme-kyla/ac/takmonterad/dometic-ac-freshjet-1500

Kan dock inte hitta så mycket info om den. Men det var billigt iallafall.

jvmu det blir inga långresor detta året iallafall. Har en dotter på 1,5 år och långa bilresor är inte riktigt hennes grej.
Tänkte mest gardera mig om vi får en varm sommar till.
I somras stannade vi en vecka på Trosa Havsbads camping. Fick inte under 28 grader i vagnen på nätterna. Hade då stängt och nerdraget på dagarna. På nätterna fläkt i köksfönstret och öppna takluckor. Luftfuktigheten låg runt 90% och det blev kondens utanpå kylskåpet. Kylskåpet slog dessutom av sig flera gånger varpå maten fick slängas. Ingen kunde sova osv.
Höll på att bli slutet på campinglivet så det vill jag inte uppleva igen.

Men en AC som låter som grannens kommer inte heller gillas av frun tyvärr.

2019-03-12 kl 17:05

Jocke.F jag har spenderat ett antal timmar med att leta info om olika AC nu. Verkar inte som att Truma har mjukstart på sina. Står inte någonstans iallafall.

Mjukstart verkar dock de flesta Dometic samt Kronings vara utrustade med.

Våra favoritcampingar i Sverige har bara 10A säkringar också. Mjukstart är i princip ett krav för att kunna starta på mitt elverk också.

2019-03-12 kl 17:41

David det är bara i början det "dönar" om den när vagnen är sval går den fåvånansvärt tyst, min fru klagar på att jag snarkar men säger inget om ac:n på nätterna.

2019-03-12 kl 17:59

Vi har en Truma som är kopplad via Alden, funkar jättebra...

Jag är ju van, men jag stör mig inte på ljudet, men visst, lite lever det ju om, men det som låter mest upplever jag är själva fläkten, inte kompressorn.

Vi hade an likadan AC på förra vagnen som kördes via fjärrkontrollen, men hade aldrig något problem med säkringar som gick. Den drar väl rätt mycket i startström, men ändå aldrig råkat ut för att säkringen slagit ifrån.

Jag kan, om du vill, ta lite bilder på hur just dem ACn ser ut när den är monterad på 590UK, men först om någon vecka eller så då vagnen är hos ÅFen just nu för att fixa en skada på ramen kring takluckan som de lyckades fixa när de monterade i ACn (antagligen när de bar in underdelen i vagnen).

2019-03-12 kl 18:33

David skrev:
Jocke.F jag har spenderat ett antal timmar med att leta info om olika AC nu. Verkar inte som att Truma har mjukstart på sina. Står inte någonstans iallafall.

Mjukstart verkar dock de flesta Dometic samt Kronings vara utrustade med.

Våra favoritcampingar i Sverige har bara 10A säkringar också. Mjukstart är i princip ett krav för att kunna starta på mitt elverk också.

En del har bara 6A.

2019-03-12 kl 19:12

JOCKE.F utomlands är det väl vanligare med 6A. När jag var i Italien för en del år sedan så hade jag några norska grannar. De kunde inte få igång sin AC utan att säkringen gick. Jag hade ingen så jag fick kyla mig själv från insidan med öl istället :)

jvmu, det var inte fläkten jag reagerade på utan det kraftiga kompressorljudet. Som jag förstod det så går kompressorn bara on/off men fläkhastigheten regleras.

e120guru, vi kan alltid jämföra sedan. Min skall monteras den 26/3 om allt går enligt plan. ÅF har Truma Aventa Comfort hemma. Men jag är inte säker på att jag vill ha den, eller betala för värmefunktion jag inte använder. De monterar gärna en annan om jag lägger med den i vagnen när den skall in på service. Så jag har några dagar på mig att fundera.

2019-03-12 kl 20:28

Det stämmer men sen vet jag att ac:n ska spännas med ett visst moment och många ger nog lite extra där så du får mer vibrationer och ljud. Min ac byttes 2015 och teknikern från Electrolux förklarade att det var vanligt att dom spändes för hårt med högre ljud som resultat.

2019-03-12 kl 21:07

Här har du en sådan jag har. https://www.blocket.se/blekinge/NY_Aircondition_2200_till_husbil_och_husvagn_84169089.htm?ca=22&w=1

2019-04-04 kl 18:20

Jag hoppade över AC:en denna gången då servicen drog ut på tiden. Alternativet var att lämna vagnen och hämta någon annan dag. Det har jag dålig tid med tyvärr.
Jag provkörde dock en Truma Aventa comfort på en polarvagn. Lät alldeles förskräckligt. Inget jag så gärna slantar upp 30k för och sen inte får använda för frugan.
Nu lutar det åt att prova en billig variant utan värmefunktion från Kronings. Testade en sådan på en husbil och den gick tystare samt hade mindre innerdel. Den kostar mindre än hälften jämfört med Trumas variant. Och har mjukstart vilket Truma saknar.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1517 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 577 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842