Dåligt tryck på luftvärmen (truma) / av mange76

• 19 svar
Dåligt tryck på luftvärmen (truma)
2020-07-23 kl 18:08

Har en hobby 540 med luftburen värme (truma). Från själva truman går det ju lite slangar och de läcker inte då jag så gott jag kunnat kontrollerat slangarna.

Förutom att det är mycket dåligt lufttryck från hålen där värmen ska flöda ut är det knappt varmt heller, lite ljummet. Däremot går det en luftslang som ser ut att komma från truman och upp till taket (till "skorstenen") och det röret blir väldigt varmt. Men jag har ingen lust att elda för kråkorna.

Kan det vara helt felkopplat bakom trumaaggregatet? Har inte kollat hur det ser ut bakom då den är ganska meckigt att komma åt dit.

2020-07-24 kl 21:08

Röret till skorstenen är just din rökgaskanal. Det är helt naturligt att det blir varmt. En varning bara vad det gäller denna slang. Du bör kolla upp med truma om det är "riktig" avgas slang. De har en anvisning på sin sida om att byta ut aluminiumslangen till en rostfri. Se på deras hemsida. F.ö är min erfarenhet att det blir snabbt mycket varmt när man eldar på med gasolen. Med enbart elvärmaren (Ultraheat)går det ganska långsamt att få upp någon större värme. Din installation kanske också har en Truma Airmix ventil som står öppen. Du behöver förtydliga dig så att vi har hela din installation klar för oss. Att det skulle vara felkopplat är osannolikt om det inte är någon glad amatör som rotat runt.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. Helårscampar på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2020-07-25 kl 07:28

Min installation är nog helt original och "rökkanalen" är av rostfri variant. Det som jag egentligen har synpunkter på är att det inte kommer speciellt mycket varmluft från ventilations hålen trots hög fläktstyrka.

Jag använder mest gasol till uppvärmning och har jag fläkten avstängd blir truman (kaminen) väldigt varm och fort. När fläkten är på försvinner värmen från kaminen och trycks bort att fläkten, men jag känner att värmen nästan uteblir från utblåsen, som att det försvinner någonstans, trots att jag inte lyckats hitta någon läcka någonstans.

2020-07-25 kl 10:38

När jag hade Truma fanns det en fördelningsdosa, där man ställde var luften skulle ta vägen. Eller om den skulle blockeras. Det är inte en sån du har förbisett?

2020-08-04 kl 10:09

Går fläkten med rätt hastighet. Min gick långsammare för varje år för att till sist mitt i vintern lägga av helt. Det var glidlagret i motorn som var slut. Men innan den dog så blåste det inte mycket.
Det brukar också finnas någon form av fördelningsventil nära fläkten som du kan kolla.

2020-08-04 kl 20:03

David skrev:
Går fläkten med rätt hastighet. Min gick långsammare för varje år för att till sist mitt i vintern lägga av helt. Det var glidlagret i motorn som var slut. Men innan den dog så blåste det inte mycket.
Det brukar också finnas någon form av fördelningsventil nära fläkten som du kan kolla.

Ja jag antar väl att hastigheten är rätt? Höjer jag reglaget låter ju fläkten mer, men det kommer inte ut "motsvarande" luft i utblåsen tycker jag.

Den där fördelningsventilen, är den bakom truman? Är väl ganska omständigt att komma åt där bakom för att kolla?

Glidlagret, var det svårt att byta eller fick man köpa ny motor?

2020-08-04 kl 20:44

I min satt reglaget till luftfördelningen inte vid Trumavärmaren, utan på andra sidan köket. Reglaget hade fyra lägen. Svart var stängt, rött öppet på ett håll, gult på ett annat och röd/gult på bägge hållen. Med den inställd på svart kom ingen luft alls vid den stora sittgruppen (bak), utan bara på toa och vid den lilla sittgruppen (fram).

2020-08-05 kl 18:12

apersson850 skrev:
I min satt reglaget till luftfördelningen inte vid Trumavärmaren, utan på andra sidan köket. Reglaget hade fyra lägen. Svart var stängt, rött öppet på ett håll, gult på ett annat och röd/gult på bägge hållen. Med den inställd på svart kom ingen luft alls vid den stora sittgruppen (bak), utan bara på toa och vid den lilla sittgruppen (fram).

Hmm, det reglaget har jag aldrig sett till. Men om det inte sitter vid första utblåset (vid truman) borde den inte vara så effektiv.

Hur ser detta reglage ut? Får försöka följa luftrören. Man kan väl ändå hoppas att de inte är inbyggda om det nu är tänkt att komma åt.

2020-08-05 kl 18:50

Det reglaget var en liten svart låda, som två tändsticksaskar i storlek. På lådan satt ett vred. Från lådan gick en vajer ner till en fördelningsbox på värmerören. Ett hål in, från Truman, och två hål ut. Inuti satt ett spjäll som kunde stänga, öppna hit, öppna dit eller till båda. Spjället manövrerades via vajern från vredet.
Vredet satt på en soffas framkant, strax under dynan.

Om jag inte minns fel fördelade man värmen mellan golv eller fönster, eller båda, med det vredet. Men på andra hållet i vagnen fanns inget vred, utan bara slangar med några utlopp. Där fick man stänga själva utloppet, om man inte ville ha fullt flöde.

2020-08-05 kl 18:52

apersson850 skrev:
Det reglaget var en liten svart låda, som två tändsticksaskar i storlek. På lådan satt ett vred. Från lådan gick en vajer ner till en fördelningsbox på värmerören. Ett hål in, från Truman, och två hål ut. Inuti satt ett spjäll som kunde stänga, öppna hit, öppna dit eller till båda. Spjället manövrerades via vajern från vredet.
Vredet satt på en soffas framkant, strax under dynan.

Om jag inte minns fel fördelade man värmen mellan golv eller fönster, eller båda, med det vredet. Men på andra hållet i vagnen fanns inget vred, utan bara slangar med några utlopp. Där fick man stänga själva utloppet, om man inte ville ha fullt flöde.

Ok. Rent spontant är det ingen dosa jag känner igen. Får leta. Tack för infon

2020-08-06 kl 06:28

Luftslangarna är ju så stora att de är lätta att följa, om man tittar i skåp, bakom lådor och inuti soffor. Kolla om du har en fördelning någonstans, där rören delar sig. I min vagn var det en sån fördelning som inte bara var "dum", utan ställbar.

2020-08-06 kl 10:21

På min var det en svart y-koppling precis efter fläkten. Spjällen satt i varje gren. Det var en liten spak på utsidan som man knappt såg.
För att komma åt fläkten fick jag lossa botten i garderoben. Var fyra skruv och sen lyfta ut den, då kom man åt bakom Truman och kunde ta loss fläkten.

2020-08-06 kl 16:19

David skrev:
På min var det en svart y-koppling precis efter fläkten. Spjällen satt i varje gren. Det var en liten spak på utsidan som man knappt såg.
För att komma åt fläkten fick jag lossa botten i garderoben. Var fyra skruv och sen lyfta ut den, då kom man åt bakom Truman och kunde ta loss fläkten.

Har såna där spakar vid förgreningarna. Men det gjorde ingen direkt skillnad i hur jag än vred på dem. Det talar väl för att det totalt sett kommer för lite luft helt enkelt?

Hmm, så det blir att halvt montera ner garderoben som truman sitter i. Lite halvdum placering.

2020-08-06 kl 17:34

Då är det kanske själva fläkten som inte går som den ska.
Jag hade kanske lyxutrustad vagn, där det gick att påverka luftflödet med mekanisk fjärrkontroll?

2020-08-06 kl 18:32

Alltså fläkten går ju, det kommer luft ur utblåsen runtom. Men även på max är det dåligt flöde.

2020-08-07 kl 01:32

Ja, antingen är det så att den inte går så fort som den ska, eller så är det något som stoppar flödet, eller så har du för höga förväntningar.

Noterade nu stavfelet du råkat få i överskriften på tråden. Det är kanske tur för flygplanen att det är så! :-)

2020-08-07 kl 09:41

Haha, nu är det fritt fram för flyget igen :)

2020-08-08 kl 10:59

Innan min blev så dålig att den började gnissla så var det väldigt dåligt flöde. Man märkte också att fläkthjulet stannade direkt om man slog av strömmen.

Mange76 går det inte att lyfta ur bara bottenskivan i skåpet så att du kommer åt fläkten. Fläkten sitter med tre skruvar som man lossar lite, vrid sedan fläkten lite så får man loss den.

2020-08-08 kl 16:07

David skrev:
Innan min blev så dålig att den började gnissla så var det väldigt dåligt flöde. Man märkte också att fläkthjulet stannade direkt om man slog av strömmen.

Mange76 går det inte att lyfta ur bara bottenskivan i skåpet så att du kommer åt fläkten. Fläkten sitter med tre skruvar som man lossar lite, vrid sedan fläkten lite så får man loss den.

Jo det går såklart att komma åt. Men ovanpå bottenplattan sitter andra monterade hyllplan.

Kanske är så att fläkten är sliten.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1591 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 654 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842