"Dra" husvagn till carport med winsch. / av FriCamp

• 9 svar
"Dra" husvagn till carport med winsch.
2016-07-02 kl 14:25

Vill gärna parkera husvagnen i carport efter varje resa. Problemet är att det är uppförsbacke och vagnen måste backas in. Funderar om en eldriven winsch med 20m wire i bakändan av carport skulle lösa problemet? Tycker att bilens koppling slits hård nu.

2016-07-02 kl 15:32

Vill till att du hittar något bra att fästa i. De flesta husvagnar är väldigt klena baktill.

Bil med vattenkyld hydraulisk momentomvandlare är bra vid rangering. Något att tänka på vid nästa bilbyte.

Är det väldigt trångt och krokigt dit du ska? Annars går det kanske att lösa, eller i alla fall förbättra situationen, genom övning på att backa. Ju bättre man är desto mindre behöver man trixa med kopplingen.

2016-07-02 kl 20:42

Jag hade samma bekymmer som du.Jag löste problemet med en båtvinch och en vagn avsedd att flytta släpvagnar och husvagnar för hand.
Jag har för mig att jag köpte vagnen på Jula
Fästet till husvagnen blev ett rör genom hålen i bägge rambalkarna baktill på vagnen.
Man måste vara 2 pers när jag garagerar
en som vevar på vinchen och en som styr vagnen

2016-07-02 kl 21:26

Gjorde en "provdrag" med winsch på fyrhjuling, och det fungerade bra, men som sagt det är två mans jobb. I alla fall detta gav gnistan att utveckla vidare processen. En liten fjärrstyrd winsch borde förenkla detta till en mans jobb. Fästet till husvagn tänker jag också lösa med ett järnrör genom hålen i rambalkarna. Styrning av vagnen antingen med liten båtvagn eller lös stång kopplat till stödhjul för styrning av detta.

2016-07-02 kl 22:50

prova mover. behöver inte bli dyrt om du beställer från England och installerar själv. Det är inte svårt. För mig tog det en halv dag och då var jag själv.

2016-07-03 kl 10:11

Titta här en mover som monteras efter behov :-)
http://www.campingtur.nu/ego-plug-og-play-caravan-mover/

2016-07-26 kl 21:56

Hej!
Jag har liknande parkeringsproblem, köpte en vinsch på Swedol ca:1700:- men tröttnade efter två säsonger. Jag har visserligen ganska lång och brant sträcka att dra ca tre husvagnslängder! Fick vinscha in och ut vajern två gånger vid varje parkering. Köpte en Mower förra säsongen och kan verkligen rekommendera den.Gör inte bara nytta hemma eftersom campingplatserna ofta är trånga att backa in på. Hustrun är också väldigt nöjd då hon på köpet slipper dirigera vid påkoppling på bilen!

2016-07-27 kl 07:32

Du skrev att du prövade med winschen till fyrhjuling.. Har du en fyrhjuling kan du ju sätta på ett drag på den om du inte redan har ett..

2016-07-28 kl 09:14

...

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017