El, bodelsbatteri/solceller + borttagande av mellanvägg i skåpbil / av jns

• 3 svar
El, bodelsbatteri/solceller + borttagande av mellanvägg i skåpbil
2016-07-06 kl 11:14

Hej på er.

Är i färd med att hitta en bil/skåpbil att bygga om till liten, enkel campingbil. Fokus på låg budget/göra själv/köpa begagnat etc.

Jag har googlat runt och jag förstår principen av mycket av alternativen jag läser om, men har egentligen ingen jäkla aning om hur man ska utföra det. Feel free att förklara så detaljerat du orkar på de frågor du kan.

#1. Vilka alternativ finns det för att ha el i en campingbil?

Vill kunna ladda mobil och dator samt ha el till en liten kokplatta, och helst även ett litet kylskåp. Det sistnämnda lär ju behöva el dygnet runt, de andra blir någon timme per dag sammanlagt. Vet att man kan ladda mobiler etc medans man kör, men vill kunna göra det stillastående också oavsett.

#2. Förstår att det finns en herrans massa olika alternativ för batterier, men jag lyckas inte riktigt förstå hur det ska fungera i praktiken. Kan man koppla dessa så de laddas medan man kör, som ett vanligt bilbatteri? Kan de laddas upp genom ett vanligt vägguttag, eller vad finns det för alternativ när man är ute och reser?

#3. Solceller, ungefär samma frågor som ovan. Går det att kombinera, så att man har ett batteri kopplat till solceller som också kan anslutas till ett uttag ifall man lyckas vara ute på en vecka av bara moln?

#4. Hur kan jag läsa av/kolla upp hur mycket el som kommer gå åt?

#5. Går det att se hur mycket el som finns kvar i ett batteri på ett enkelt sätt? Så man inte står en dag halvvägs genom matlagningen och så slutar det funka.

Och när jag ändå är igång:

#6. Kan man köpa vilken bil som helst och bygga bobil av, eller måste något registreras om etc? Har sett en del skåpbilar som registrerats som husbilar, finns det för och nackdelar med detta?

#7. Många skåpbilar/transportbilar och liknande har en mellanvägg mellan säten och lastutrymme, och helst vill jag kunna röra mig fritt däremellan. Har förstått att det kan vara olagligt att bara plocka bort denna mellanvägg. Är det då man behöver registrera om bilen t.ex.?

Tack på förhand!

2016-07-06 kl 17:26

Batteri (12 V) är ju det första alternativet. Har man rejält batteri kan man ha inverter som tillverkar 230 VAC från batteriet. Men det suger mycket ström.

Ladda batteriet kan man göra från bilens generator, solceller, eluttag och medtaget elverk. Det finns lösningar för att ha alla möjligheterna tillgängliga.

Man kan ha en voltmeter som ger en ungefärlig information om tillståndet i batteriet. Det beror lite på vilken typ av batteri du har. De bästa typerna varierar inte mycket i spänning förrän de är helt slut, och då blir mätaren inte till mycket nytta. Den visar bara fullt - fullt - fullt - fullt - slut ändå.
Det finns också förbrukningsmätare som visar hur mycket ström man tagit ut. Men de är lite mer mickel att koppla in och måste nollställas när man laddat.

Att registrera bilen som husbil innebär att den är en personbil. I Sverige finns en regel som gör att den går att registrera som personbil klass II. Detta är av vikt om totalvikten överstiger 3500 kg. Då får man ändå köra den på B-kort, om kortet är gammalt nog (före 1 juli 1996). Annars krävs C1 och husbilen blir en tung lastbil.
För att lastbilsregistrera en personbil krävs att den bara har framsäten och att det finns en fast avgränsning till lastutrymmet. Anledningen till att göra det är förmånligare beskattning. Husbilar måste ha helt separat förarhytt om de ska gå att registrera som lastbilar.

2016-07-06 kl 18:00

Många frågor ja.

När det gäller det elektriska så tror jag du skall glömma elplatta och kylskåpsdrift på el.
I teorin kan man bygga en anläggning som levererar så pass mycket ström att man kan köra dessa grejor också. Och även i praktiken. Det handlar bara om att man själv bör vara tillräckligt nördig för att sätta sig in i allt och göra det riktigt från början. Men sen behöver man en hel del teknik och prylar och dom kostar en del och det rimmar dåligt med ditt fokus på lågbudget och begagnat o.s.v.
Så sikta på att driva spis och kyl på gasol istället, då blir du flexiblare och friare samt kommer billigare undan.

12V batterier kan man köpa ett par stora eller flera mindre och koppla ihop. Man behöver ha så många amperetimmar (Ah) som möjligt. Ju fler sådana man har desto mer ström kan man förbruka innan man behöver ladda upp batterierna igen. Ett normalbatteri kanske är på 75 Ah. Alla tillgängliga amperetimmar är samlat i vad man kallar "batteribank". Har du satt in mycket på batteribanken kan du också ta ut mycket. Precis som på den vanliga banken...

Den här batteribanken är då det ställe där du kan hämta el till det mesta. Ladda mobiler, titta på TV, använda belysning, använda dator, pumpa vatten o.s.v.
Det kan ske genom att många grejor är gjorda för 12V och dom ansluts då direkt till batteribanken.
Har man grejor som behöver ett vägguttag (230V) för att fungera så kan man köpa en liten låda som bl.a. kallas för "inverter" och den kopplas in på batteribanken och i andra änden på invertern har du ett vägguttag där du kan ansluta dina prylar som behöver 230V för att fungera. Invertern kan ha andra namn också, t.ex. växelriktare.

Beroende på storleken på dina batterier så är ju inte resurserna oändliga. Allt du använder drar ju ström och man kan inte "slösa" hur som helst utan man bör ändå "hushålla".

Eftersom batteribanken så sakteliga laddas ur när du använder dina prylar behöver den laddas upp också.
Det kan ske genom bilens generator då du kör med bilen.
Det kan också ske genom att du har en 230V batteriladdare i bilen men det kräver en riktig elanslutning externt in till bilen, t.ex. från ett vägguttag i elstolpe på en camping.
Du kan också ha solceller på taket som laddar upp batterierna.

Allt det här går att kombinera och få att sköta sig ganska så mycket själv utan allt för mycket handpåläggning.

När det gäller att se förbrukningen av el ur batterierna, hur mycket dom laddats upp och vad som är kvar att ta ut o.s.v. går till viss del att se via en s.k. batterimonitor. En hyfsat dyr pryl som jag valt bort. Det är ändå inga exakta värden man läser av i vad som finns kvar i batterierna t.ex. så jag har valt en billigare lösning istället för att ha koll på batteriernas status och tillstånd. En exakt voltmeter som visar batteribankens spänning som man lär sig tolka gör ungefär samma jobb och visar när man behöver ladda upp eller så ser man om det är fulladdat redan genom solcellerna på taket.

• 3 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03