El-central i Solifervagn / av Per O

• 6 svar
El-central i Solifervagn
2017-06-25 kl 07:57

Ett ovanligt problem fick jag när jag anslöt 220V och "fällde" upp automatsärkringarna. I säkringspanelen tändes en röd lampa och ett "smattrande" ljud hördes från panelen, ungefär som ett relä som snabbt slår till/från. Instruktionsboken/elschema gav ingen hjälp. Kollat alla kablar till vagnen och hittar inget fel, men fel är det.
Jag misstänker att det är ngt. med övergången 220/12 volt.
Är de någon som haft detta problem och har tips eller är det någon annan som kan tipsa vad problemet kan vara.
Tack för tips // Per i Umeå

2017-06-25 kl 09:26

Om Du känner en elektriker, be honom kolla...
(För säkerhets skull)

Kjell i Ske-å

2017-06-25 kl 20:45

Kan vara just ett relä som får signal att slå till, men i och med att det gör det så försvinner signalen. Men jag vet inte vad du ska ha i din vagn, så det är omöjligt att gissa vad det kan vara för pryl som krånglar.

2017-06-26 kl 12:17

Det låter i alla fall lite som ett relä som slår till/från, precis som du säger. Jag kopplar loss batteriet och huvudbrytare till 12v off, när jag sedan fäller upp 220V säkring så börjar det smattra.
Det verkar som ett verkstadsbesök är nödvändigt. :-(

2017-06-26 kl 13:38

Ja, om du inte själv har någon aning om hur det fungerar, så.

2017-06-26 kl 13:57

Varför kopplar du loss batteriet och huvudbrytaren till 12V off? Även om man står på 220V så är det ju mycket i vagnen som fortfarande går på 12V. Kan det vara orsaken till "smattret"? Men jag kanske missförstår något och är ingen elektriker...

En gång började det smattra i vår Solifer, men det visade sig vara frun som råkat slå på gasoltändningen på kylskåpet, (som gick på 220V).:) Det kanske är det som smattrar även hos dig? Fast det låter ju inte från säkringspanelen...

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05