Elektrisk gasoltändning av kylskåp / av bengta

• 11 svar
Elektrisk gasoltändning av kylskåp
2006-08-01 kl 11:15

Hej. Är det någon som har kläm på vad det är som får den automatiska tändningen på ett kylskåp att "sluta ticka" när lågan är tänd? Skåpet är ett electolux från 88.

2006-08-01 kl 21:51

Enkelt förklarat - det blir en jonisering vid lågan som tänddelen känner av, och där med slutar strömmen till tändstiftet!

2006-08-02 kl 08:15

Tack för svaret, jobbar ju då på samma sätt som en DI tändkasett på bil. Avanserad lösning på ett skåp från 88 kan tyckas. Hade problem med att min tändare slutade ticka när lågan tändes, men sedan startade igen efter 5 sekunder trots att lågan brann. Detta verkade "laga sig själv" och fungerade sist gång. Kan det ha varit nåt sot eller förorening i munstycket? Har precis köpt vagnen och tidigare ägare körde bara på el.

2006-08-02 kl 22:32

Nja....sot är väl inte att tänka på om tidigare ägare enbart kört på el! Då är det mer troligt med lite rost eller liknande beläggning på spridaren/munstycket.
Ta en tandborste och putsa lite försiktigt...om du har tillgång till lite tryckluft så kan du blåsa till lite, också! Det gör susen för kylan i skåpet...tro mig! :-)

2006-08-03 kl 08:10

Okey, ja då skall jag fixa till det. Verkade som att skåpet kylde bättre på el än gas så det stärker ju teorin om att lågan kanske inte är som den skall.
Tack och bock för goda tips.

2006-08-03 kl 09:04

ja dett går att fixa till dett på dett viset men en varning peta inte i munstycket så att du förstorar hålet så att lågan blir fel så där kommer in koldioxid i vagnen dett har hänt dödsolycker på grund av dett vi har i MHFS camping klubb där jag är tekniker haft problem med äldre kylskåp på våra träffar vi har aldrig el anslutning dett
bättre att byta munstycke än att peta idett mvh BeRo

2006-08-03 kl 11:31

Unviker att peta och pilla, kommer att blåsa med tryckluft bara.
Tack för varningen och tipset.

2006-08-03 kl 11:34

Där av tandborsten! Den är mjuk och skadar inte munstycket! Andvänd INTE stålborste eller liknande!

2006-08-04 kl 11:04

Hej kylskåpsgubbar!
Har med intresse läst Era inlägg om krånglande kylskåp, men blir lite fundersam av förklaringen om funktionen... "en jonisering vid lågan som tänddelen känner av" ?
I mitt kylskåp (Elektrolux i en Kabe Briljant -91) finns ett termoelement (termometer) som känner av om lågan brinner eller inte. När lågan brinner alstras en liten elektrisk spänning i termoelementet. Denna spänning används för självhållning av gasens by-pass-ventil, samt... trodde jag... till att bryta spänningen till tändelektroden.
Men det finns kanske olika system?
Så till brännaren och jag refererar återigen till mitt eget kylskåp. För att bestämma rätt gasmängd till brännaren, finns det en strypbricka med ett kalibrerat hål i. Denna bricka sitter fastklämd i kopplingen som förbinder gasröret till brännaren, och är inte åtkomlig utifrån. Tar man bort denna bricka är det mycket viktigt att man inte gör åverkan på hålet.

2006-08-05 kl 09:13

Tack än en gång för alla tips, igår så blåste jag rent munstycket "på plats" och efter det så fungerade det hur bra som helst. man kunde även se att lågan var mera blå och stabil efter den åtgärden.

2006-08-05 kl 11:22

Härligt!

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206