• 10 svar
Elstolpar
2014-04-05 kl 17:30

Hej,

Vilken typ av kontakt brukar det vara i stolparna på campingen? Den blå eller vanliga stickkontakter?

Måste man kanske åka runt med båda typerna för att vara säker?

2014-04-05 kl 17:42

Du måste åka runt med bägge två. Det varierar vilken typ av kontakt det är, tom inom en camping ibland beroende på hur nya stolparna är.

2014-04-05 kl 17:46

Det finns båda den blå och en vanlig jordad. Jag har en adapter med mig 3 x 2,5 m/m2 finns hos husvagnsfirmorna. Och 25 meter kabel 3 x 2,5 m/m2, med EU kontakter.

2014-04-06 kl 23:16

Det räcker om du har en blå-blå plus en bit med adapter blå hona och shuko (vanlig jordad) hane. Då klarar du dig alltid.
Sen kan du i och för sig också ha en vanlig jordad förlängningssladd och en adapter till husvagnen resp. blå stolpe (cee).
Eller både och om du har plats. Jag använder ibland en förgrening från vagnen till stolpen för att kunna dra en förlängningskabel under vagnen till förtältet. Men det är mest för att jag inte har något utvändigt jordat uttag på vagnen.

Har snart en LMC 520 hte som då dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14 optimerad till 200hkr/420nm
2014-04-16 kl 20:21

Tackar, det blev blå-blå och adapter:-)

2021-01-11 kl 12:13

För den som vill ha både CEE in i vagnen och dessutom tillgång till ett vanligt Schukouttag på utsidan finns skarvsladdar som har båda delar samtidigt.

2021-01-11 kl 15:36

apersson850 skrev:
För den som vill ha både CEE in i vagnen och dessutom tillgång till ett vanligt Schukouttag på utsidan finns skarvsladdar som har båda delar samtidigt.

Visst är det så. Problemet är att det inte blir en helt säker anslutning om stolpen är avsäkrad med 16 A. Vilket det ofta är. En normal förlängningssladd med schuko kontakt har vanligen 1½ cm² ledningsdiameter eller tunnare. Då är det möjligt att "koka" kabeln utan att stolpsäkringen löser ut. F.ö är det ganska vanligt att jordfelsbrytaren i stolpen löser ut pga fukt i anslutningen under regniga dagar. En viss eftertanke är nödvändig om man vill chansa på denna variant av anslutning.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. Helårscampar på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2021-01-11 kl 17:23

Ansutningskabel får ha mindre area än fast förlagd ledning.
Min vagn har dubbla elsystem. Har jag bara tillgång till ett uttag får jag använda en sån mojäng för att få ström till bägge intagen. Det har fungerat hittills, men mina intag har en lucka som blir som ett regnskydd över skarvuttaget. Det skyddar lite, i alla fall.

2021-01-11 kl 22:03

apersson850 skrev:
Ansutningskabel får ha mindre area än fast förlagd ledning.
Min vagn har dubbla elsystem. Har jag bara tillgång till ett uttag får jag använda en sån mojäng för att få ström till bägge intagen. Det har fungerat hittills, men mina intag har en lucka som blir som ett regnskydd över skarvuttaget. Det skyddar lite, i alla fall.
Så här skriver elsäkerhetsverket ang. anslutningskabel för campingfordon:
– En stickpropp av utförande för industribruk utförd enligt SS-EN 60309-2, utgåva 1
1992, måttblad 2-II.
– En anslutningskabel av typ A07BB eller H07RN-F eller likvärdig kabel och av följande
utförande
minimiarea 2,5 mm2
skyddsledare grön/gul
neutralledare ljusblå.

2021-01-12 kl 08:54

Jag syftade på kabeln som går från Schukouttaget på ryggen på det här skarvuttaget. Det matar normalt inget campingfordon, utan en lampa eller nåt i förtältet, eller var det nu står.

Ja, inte i mitt fall, då det går vidare till vagnens andra elsystem, men där har jag också 2,5 mm².

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 591 fristående campingplatser och 696 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206