Elverk.
2010-06-26 kl 12:37

Funderar på att börja fricampa mer och anser mig behöva ett elverk, främst för att kunna ladda batteriet. Tittar runt på olika sorter men tydligen ska man ha ett inverterverk vilka är dyrare. Vilken effekt bör jag ha? Ska jag driva hela vagnen med värme och hela konkarongen förstår jag att det krävs stor prestanda men om jag främst ska ladda batteriet, vad krävs då? Kopplar man med gott samvete in verket på den vanliga kontakten/centralen? Förbrukar vagnen mer än vad verket klarar av löser väl säkringen ut. Som ni ser är jag stendum när det gäller el men jag vet det finns experter här ute :-)

2010-06-26 kl 16:25

Har själv samma behov av elkraft som du. Har fått rådet att köpa ett elverk på 1 kw. Man kopplar den i den vanliga elcentralen i vagnen. Har dock inte köpt någon än.

2010-06-26 kl 19:40

Hej!
Har inget elverk men solpanel på taket. Det har räckt gott och väl för vårt fricampande. Kanske ett alternativ...?

2010-06-26 kl 21:00

Bara att koppla in precis som från "vanliga" uttaget. Du har en ju en laddare till batteriet som stabiliserar spänningen så det e lungt.

2010-06-27 kl 17:04

satsa 10000 sen laddar solen gratis imånga år det är tyst och milövänlgt, elverk tillhör rn förgången tid, det har funnits i många år det var populärt på 60-talet men efterhand som tekniken har framskridigt så har dom blivit mindre efterfrågade, när våra barn -barn börjar campa så går dom på museum och tittar på forntidens camping så får dom ett gått skratt när det går att använda solenergi till samma sak, följ med utvecklingen satsa på solen.

2010-06-28 kl 13:03

bero skrev:
satsa 10000 sen laddar solen gratis imånga år det är tyst och milövänlgt, elverk tillhör rn förgången tid, det har funnits i många år det var populärt på 60-talet men efterhand som tekniken har framskridigt så har dom blivit mindre efterfrågade, när våra barn -barn börjar campa så går dom på museum och tittar på forntidens camping så får dom ett gått skratt när det går att använda solenergi till samma sak, följ med utvecklingen satsa på solen.

Förlåt ett blåbär, BeRo..
Jag har en fråga ang solpaneler, ger de 12 volts laddning eller finns det paneler som jobbar på 220?

2010-06-28 kl 20:09

Solpanel för laddning av 12V-batteri.

2010-06-28 kl 22:51

Köpte ett enkelt elverk på Rusta (ca 600-700kr), och det har fungerat över förväntan utan problem.
Kan ställa den en bit bort då den laddar batteri och man eventuellt kikar på tv (som dödar resten av ljudet) under tiden.
Har man möjlighet att lägga upp en större slant så är ju solcell att föredra om man ska endast ladda upp batteribanken. Det sköter sig självt.

2010-06-29 kl 18:54

Hade jag köpt en ny vagn hade jag inte tvekat att betala extra för solceller. Nu är det inte intressant eftersom det kostar för mycket i engångssumma och dessutom är ett elverk möjligt att använda till annat än vagnen. Har också sneglat på ovan nämnda elverk men nu verkar de ha utgått, Jula har ett likadant för en hundring till.

2010-07-03 kl 16:28

Jag fricampar en del, har både solcell och elverk.solceller är bra för att ladda batteriet och om man bara är ute under sommar tiden och inte tittar på tv och dator så mycket. Värre är det på tex våren/hösten/vintern. Då varar inte batteriet så många dagar, pga att man förbrukar mer ström och samtidigt får ut mindre av solcellen. Då är elverket guld att ha. Har ett på ca 1kw och det täcker behovet mer än väl. Värmen kör man på gasol liksom kyl/frysen. Elverket är också en bra backup även på sommaren om man kör slut på batteriet. vilket inte är så intressant om man är ute i ingenstans. Dom som påstår något annat fricampar inte heller så mycket.

2010-07-04 kl 10:02

För min del skulle inte funka med elverket!Så jag satsar på ett panel till och den på57W..då kommer jag att ha 112W..som kommer att räcka litte bättre på höst kanten.Som sagt ingen el-verk för min del!Eller..egentligen så skulle jag vilja ha en vindsnura men då ligande..men har svårt att hitta sånt..men jag letar!

2010-07-06 kl 00:05

Hej.
Jag har ett elverk på 2 kw och en 25 amp snabbladdare. I husvagnen har jag en PowerBooster som ger opp till 12 amp ladding från bilen under körning. Den här utrustningen har jag använt i några år. I våran nya husvagn är inmonterat ett för litet batteri. 120 Ah borde varit standard, eftersom man använder mer el nu: TV, stereo, datorer, Internet etc.

Våran rutin när vi fricampar är att jag startar opp elverket en halvtimme på morgonen. 220 går till egg-kokare, kaffebryggare och snabbladdaren. På datorn läser man tidningen. Normalt klarar batteriet av till nästa morgon. 220 till datorer etc kommer då från en 12-220 inverter.

2010-07-14 kl 22:08

Vi har köpt ett Honda EU20i och det funkar helt utmärkt. Har elvärmen inställd på 1KW, och då går det inte åt så mycket bensin heller då varvtalet regleras med automatik efter belastningen. Låter kanske som jag taigit i, men vi använder vagnen även höst/vintertid vid jakt. Har dock upptäckt att batteriet borde bytas ut då det efter åtta år börjar bli slött. Men 220V är bra att ha när man är ute en hel vecka i skogen utan tillgång till elnätet.

2010-08-25 kl 18:50

Stötte på Polar-ägare med el-verk. Han demonstrerade det för mig. Verkade väldigt bra. Vad ska jag välja till den lilla prickiga för att hålla husvagnsbatteriet i gång vid fricamping?

2010-09-01 kl 08:36

Har nu hittat ett elverk som jag tror kan passa mig och den lilla prickiga. Läste noga bruksanvisningen och genast dök en fråga upp: Det står att elverket EJ får utsättas för fukt. Hur föhindrar man detta? Om verket står en bit från vagnen, kan det ju både bli dagg och även regn på det. Hur gör man? Kan man ställa en stor tvättbalja, med sidorna bortsågade för avgasutsläpp och ventilation, över verket? Blir det för varmt? Ni som redan använder ett elverk till Er vagn kan kanske ge mig ett gott råd. Tackar på förhand.

2010-09-01 kl 11:08

Har inget elverk än men har samma tanke som du samt att ställa verket på en pall så det kommer upp lite från backen .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2010-09-02 kl 08:04

conny 555. Hej på Dig!
Har undersökt marknaden vad beträffar elverk till husvagnen. Jämfört prestanda,
säkerhet, vikt och pris. Fastnat för Biltemas nya elverk. Har allt jag vill ha.
Har också kollat den i verkligheten. Det där med pallen var en bra idé. Den tar jag till mig.

2010-09-02 kl 21:32

vaeför förstöra miljön med et elverk när vi har en gratis enegikälla som heter SOL var för,

2010-09-03 kl 09:08

Bero, hej på Dig!
Förstår Dina synpunkter och är också enig. Men där jag stått parkerad över 2 månader i Nordnorge och Lofoten, har ingen sol funnits. Bara regn och blåst och en temperatur mellan 0 och +10 grader. Därför behöver jag hjälp av miljöför-störande bensin. Tyvärr!

2011-06-21 kl 20:56

Hittade detta elverk på Jula häromdagen. Någon som vet om det är någon kvalitet på det ?
http://www.jula.se/inverterelverk-900-w-740034

2011-06-21 kl 21:40

skulle vara kul om ni talade om vad ni använder all el till??? Jag lyckas inte få strömstopp i alla fall..2 st batterier 75 amp.samt solcell...Men som Leknes så är elagg.ett måste..Vindsnurra finns flera varianter av i Tyskland bl.a. fungerar bra,har testat i Tyskland,har inte tittat på priser,men kostar gör de nog....

2011-08-15 kl 19:07

Intressant tråd det här... Vi funderar på att åka till Husvagnsmässan i Elmia i sept...
pro blemet är att ett av våra 2 batterier börjar bli kasst...
har inte lust att köpa in ett nytt innan vintern, men vi har ett el-verk... är det många som använder elverk på Elmias camp eller kommer någon störd person och häller i diesel i bensinen då ??
Självklart bara för att ladda batteriet någon timma... dom har väl inte el på alla platser på Elmia...?

2011-08-15 kl 21:25

Tror inte dom har el på nån plats förutom till press/branschfolk & möjligtvis några handikapplatser som kräver el av olika anledningar.
På allmänna platser är det många som kör elverk & det är tillåtet på dagtid. Kommer inte ihåg exakta klockslag, men efter 08,00 på morron till 21 eller möjligtvis 22 på kvällen.

2011-08-15 kl 21:27

Tror inte det finns elplatser alls på Elmia förutom till press/branschfolk å några handikapplatser som kräver el av olika anledningar.
På allmänna platser är det många som kör elverk å det är tillåtet på dagtid.

2011-08-15 kl 21:37

Jo tyvär så fins där elvek på elmia men dom minskar för varje år, det är dom stora bilarna concord och dylika som behöver ström till alla sina lampor som om dom smyckat bilarna med för att synas över hela området, på elmia förstår jag inte vadman skall ha alt jus till på dagen är man på mässan och på kvällarna sitter man i regel ute på upplyst område,jag åker inn på elmia för trettionde gången i år, och jag behöver inte mer el nu än för 30 år sedan när jag åkte inn första gången,man behöver inte så mycket som mann tror.

2011-08-16 kl 07:41

Det är ju så att det väger ju ett antal kilo att sätta på solfångare på taket. Många har inte möjlighet att göra det för att vikten då blir för hög. Ett elverk kan man stoppa in i dragbilen och på det sättet slippa förhöjd vikt på husvagnen. Men visst är det trevligare om man slipper höra elverken absolut. Tiderna har dessutom förändrats en hel på 30 år och de flesta har skaffat sig nya vanor med de moderna prylar som vi gärna använder även när vi campar. Då går det åt lite extra batterikraft och på bl.a. Elmia finns det ju ingen yttre elkraft att få. Då blir ett elverk räddningen för många och solcell lösningen för andra.

2011-08-17 kl 16:03

Jag har ett elverk på 600 Watt och det räcker bra till att ladda batteriet och köra datorn på men det klarar inte att man kör värmaren på den. Såg att ÖB hade extrapris på elverk just nu.

2011-08-20 kl 10:42

Och hur är ÖoB's verk då ?

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-08-20 kl 18:59

Vid mitt byte av husbil var valet lätt.
Större batterier och solceller.Elverk ärgammalt och förlegat,endast i undantagsfall är det godkänt att ha...

2011-08-21 kl 08:54

Ibland tänker du riktigt! bysse det är kanske åldern, man blir ju klokare ju äldre man blir.

HA det så bra med nya bilen.

mvh BeRo

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1666 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206