Få in digitaltv i svåra motagningsförhållanden? / av ufriman

• 6 svar
Få in digitaltv i svåra motagningsförhållanden?
2007-07-15 kl 23:57

Har varit på Caravan clubs camping Sollid på Orust. Där är det svårt att få in digital tv med vanlig husvagnsmast/antenn och förstärkare. Tittar man på täckningskartan så skall det gå att få in med större antenn och högre. Någon som har ett tipps på hur man kan få detta att fungera?

- Högre maströr?
- Bättre antenn? Har idag en standard Claes Olsson antenn för ca 400;-

campingen och omgivningen är helt klart trevlig. skall åter dit v30

2007-07-19 kl 15:11

Vet ju ionte hur tgopografin ser ut på campingen men det finns antenner och så finns det antenner.
Efter att min radiohandlare lyssnat på mitt gnäll så testade han ett antal olika antenner och kom sedan fram med följande förslag;

Super-Nova MA-1440

Denna antenn har visat sig vara min räddning på de platser jag tidigare gått bet. Den är dyr men om man vill ha antenn där man inte behöver stå o svära vbarje gång man kommer till "fel" platser. Priset var om jag minns rätt knappa 2000 kr.
I Kamafritids sortiment är artikelnumret T15-37

2007-07-19 kl 19:07

Tack hittade själv denna produkt efter lite Googlande, Läst lite om denna antenn (Televes Super-NOVA) 1495:-
http://www.satpro.se/default.asp?id=11201&ucat_nr=0&div=0 kommer att beställa en sådan. Den verkar vara klart bäst.

2007-07-21 kl 17:09

Ett annat tips är Triax UFO Marine.
En (nästan) rundtom mottagande antenn vanligt förekommande på nyare stora fritidsbåtar. Har själv installerat ett 15 tal åt säsongsliggarna på Åsleröd. Vi har om möjligt lika kass mottagning som på Sollid. Clas Ohlsson säljer den. Http://www.clasohlson.se
Jag har också den till försäljning.

2007-08-02 kl 11:14

Hej KjellO
Har haft möjligheten att testa under en vecka.
* Triax UFO Marine = Fungerade ej Digitalt men med möjlighet att se TV1 och TV2 Analogt (TV1 bra TV2 skogstv)

* Televes Omni Nova = Fungerade ej Digitalt men med bättre bild på TV1,TV2 och TV4 (TV1,TV2 Bra, TV4 Skogstv ej sebart)

* Televes Super Nova = Fungerade ej Digitalt Svenskt men fick in Dansk digital TV, Mycket Bra bild på SVT1 och SVT2, Lite sämre bild på TV4, Fick även in Dansk DR1,DR2 och deras Tv2 med bra bild. Nakdelen med denna antenn, Är att man får snurra lite för olika kanaler/master.

2007-09-28 kl 23:28

Hej

Ja har några års erfarenhet av en digitalantenn för utomhusbruk som kostar ca 450:- Den har lite olika namn, men finns hos såväl Netonet och Expert. Den är grå bakelit/plast och det medföljer en 12 v förstärkare som är mkt liten. Det år givetvis att mata från digitalboxen om den ger spänning ut. Vi har haft den i båt med ganska dåliga mottagningsförhållanden. trixet är att på nya platser göra en kanalsökning över boxen. Vi kör med en Sagem där det går att justera mkt lätt

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Från Instagram
Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1239 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 515 fristående campingplatser och 278 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 446 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-09

• Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06

• Husvagn & Camping 2014-05

• Campingkatalogen 2014

• Husvagn & Camping 2014-04