Felsöka Primus 2450 / av lagesson

Felsöka Primus 2450
2017-09-18 kl 16:16

Hej!

Första husvagnen inköpt, en Cabby 440 DL med primus 2450.

Jag skulle vilja felsöka Primus 2450 men vet inte riktigt vart jag ska börja. Den fungerar på elpatron men inte på gas. När jag sätter på gasolvärmare så går bara cirkulationspumpen, hör inget ljud av att något tänder. Har kollat med gas och det går fram till magnetventilen men inget släpps igenom där.

Jag har ca 14V fram till 2450:n som sjunker till 13V när jag kör den (enbart pumpen går). Har även spänning genom tidsreläet och på termostaten men mäter inget över pyrostaten. När jag plockade ut pyrostaten så var det någon hård gul beläggning på den som jag skrapade bort. Det är ca 1 ohm över pyrostaten.

Det som var konstigt var att det även var 13V fram till glödstiftet, jag har hört att det bara ska vara 2V dit?

Vet inte hur jag går vidare?

Bild 2450

MVH
Håkan

2017-09-18 kl 20:26

lagesson skrev:
Hej!

Första husvagnen inköpt, en Cabby 440 DL med primus 2450.

Jag skulle vilja felsöka Primus 2450 men vet inte riktigt vart jag ska börja. Den fungerar på elpatron men inte på gas. När jag sätter på gasolvärmare så går bara cirkulationspumpen, hör inget ljud av att något tänder. Har kollat med gas och det går fram till magnetventilen men inget släpps igenom där.

Jag har ca 14V fram till 2450:n som sjunker till 13V när jag kör den (enbart pumpen går). Har även spänning genom tidsreläet och på termostaten men mäter inget över pyrostaten. När jag plockade ut pyrostaten så var det någon hård gul beläggning på den som jag skrapade bort. Det är ca 1 ohm över pyrostaten.

Det som var konstigt var att det även var 13V fram till glödstiftet, jag har hört att det bara ska vara 2V dit?

Vet inte hur jag går vidare?

Bild 2450

MVH
Håkan


Bygla pyrostaten, startar pannan då så får du byta den

2017-09-18 kl 20:46

lagesson skrev:
Hej!

Första husvagnen inköpt, en Cabby 440 DL med primus 2450.




Det som var konstigt var att det även var 13V fram till glödstiftet, jag har hört att det bara ska vara 2V dit?

Vet inte hur jag går vidare?

Bild 2450

MVH
Håkan


Läste lite snabbt som vanligt och missade det här...

Men har du (beroende på hur du mätt) 13 V fram till glödstiftet så får du byta även det. Glödstiftet tål max 2,5 V och får sin nedbantade ström från magnetventilens stift 1. Strömmen kommer in på stift 3 från pyrostaten och stift 2 från vattentermostaten.
Stift 3 drar ventilen och stift 2 håller den öppen när pannan startat. Så får du ingen ström till stift 3 så är pyrostaten slut, prova genom att bygla. I sämsta fall så har magnetvetilen lagt av då du får 13 v till glödstiftet (beroende på hur du mäter). Stift 1 på magnetventilen är egentligen minus (-) till spolarna i magnetventilen.

2017-09-19 kl 00:00

Troligaste anledningen till att glödstiftet får 13 V är ju att det är avbrott i glödstiftet. Men det är ju lätt att ta reda på, då ett mätinstrument uppenbarligen finns tillgängligt.

2017-09-19 kl 07:25

apersson850 skrev:
Troligaste anledningen till att glödstiftet får 13 V är ju att det är avbrott i glödstiftet. Men det är ju lätt att ta reda på, då ett mätinstrument uppenbarligen finns tillgängligt.


Bra, men förklara hur?

2017-09-19 kl 09:50

Det är sällsynt att man inte förstår det, om man är tillräckligt kunnig för att ändå investera i en DMM. Men vi får se vad problemägaren svarar.

2017-09-19 kl 10:19

apersson850 skrev:
Det är sällsynt att man inte förstår det, om man är tillräckligt kunnig för att ändå investera i en DMM. Men vi får se vad problemägaren svarar.


Min fråga gällde hur trådskaparen skulle få kännedom om problemet inte vad jag kan eller inte kan, det är väl det som är det konkreta.

Sen tror jag inte man får utgå ifrån att alla har kunskap om allt.

Men då han har 13 V till glödstiftet:

Har glödtråden gått av (det borde den ju ha gjort då)?

Vi kan kan konstatera att om han har ström på kabeln till glödstiftet så fungerar pyrostaten då det är den som släpper fram strömmen.

Kan det då vara att det är felkopplat på magnetventilen så kabeln från pyrostaten sitter på stift 1 i stället för på stift 3?

Eller sitter kabeln från pyrostaten på stift 2 i stället för på stift 3?

Eller är det så illa att megnetventilens spolar helt enkelt har lagt av och släpper igenom hela strömstyrkan.

Kan det vara det som frågeställaren funderar över?

Och hur felsöker man då?

2017-09-19 kl 12:15

Nej, det var förstås inte frågan om vad du kan eller inte kan heller. Det är ju inte du som har den trasiga pannan. Men trådskaparen kan uppenbarligen mäta, eftersom vi redan fått en del mätvärden av honom.

Om du sedan läser första inlägget igen så ser du att han undrar hur han ska gå vidare. Därför är mitt förslag att mäta om det är avbrott i glödstiftet. Det är nämligen den troligaste orsaken till att han ser 13 V där.
Genom att veta detta, som är lätt att ta reda på, kan man eliminera en hel del av dina antaganden ovan, och då blir felsökningen enklare.

2017-09-19 kl 13:51

Hej och tack för era kloka svar. Har mätt lite mer nu men har bara baskunskap inom området.

Jag har 13V på båda stiften på pyrostaten & på + stiften på vattentermostaten. Till magnetventlens stift nr 3 kommer det 13 V liksom till nr 2 och ut ur stift 1 kommer 12,5V.

Jag vet inte hur jag ska mäta på glödstiftet för att se om det är sönder?

Det är inte felkopplat, allt stämmer enligt ritning i mitt första inlägg. Magnetventilens stift 1 till glödstift, stift 2 från vattentermostat och stift 3 från pyrostat.

Är det magnetventilen som är trasig då? Antar även glödstiftet har gått sönder med den spänningen. Kostnaden för att byta dessa överskrider priset för en begagnad funktionstestad enhet.

Pumpen låter lite konstigt också, känslig som tusan, råkar man stöta till den så rusar den och väsnas som kattan men ibland är den tyst och fin, kan det vara för lite vatten i systemet?

På tal om det om man vill byta ut vattnet och fylla på ny glykol, klarar man det själv eller måste man lämna in den?

2017-09-19 kl 16:04

Mät motståndet från glödstiftets anslutning till chassie på pannan. Om du har avbrott där är glödstiftet kass. Då får du också 13 V över glödstiftet, eftersom de 2 V som tydligen ska vara där i vanliga fall kommer från en spänningsdelning mellan spolen i ventilen och glödstiftet. Om då motståndet i glödstiftet blir oändligt (avbrott), då kommer hela spänningen att hamna där.

Det behöver alltså inte vara så att 13 V har förstört glödstiftet, utan stiftet kan ha gått sönder av annan anledning, och då får du 13 V som en konsekvens av det, inte som en anledning till haveriet.

2017-09-19 kl 16:09

lagesson skrev:
Hej och tack för era kloka svar. Har mätt lite mer nu men har bara baskunskap inom området.

Jag har 13V på båda stiften på pyrostaten & på + stiften på vattentermostaten. Till magnetventlens stift nr 3 kommer det 13 V liksom till nr 2 och ut ur stift 1 kommer 12,5V.

Jag vet inte hur jag ska mäta på glödstiftet för att se om det är sönder?

Det är inte felkopplat, allt stämmer enligt ritning i mitt första inlägg. Magnetventilens stift 1 till glödstift, stift 2 från vattentermostat och stift 3 från pyrostat.

Är det magnetventilen som är trasig då? Antar även glödstiftet har gått sönder med den spänningen. Kostnaden för att byta dessa överskrider priset för en begagnad funktionstestad enhet.

Pumpen låter lite konstigt också, känslig som tusan, råkar man stöta till den så rusar den och väsnas som kattan men ibland är den tyst och fin.


Ser att experterna är inloggade och inte hjälper dig, lite konstigt.

Men om vi tänker så här om ditt problem (fin bild förresten) du har ca 13 V på Glödstiftet.
Glödstiftet är förbundet med magnetventilens - minusingång och tar minus genom Glödstiftet som har en motståndstråd för att glöda och den ström som den tråden tål är max 2,5 V. Denna ström (Volt) får den bakvägen genom magnetventilens öppningsspole som genom en resistans (förminskning av volten) så den skall glöda till så länge som pyrostatens öppning säger att nu skall vi starta. När pyrostaten säger att nu är det låga så stänger den denna väg och Glödstiftet slocknar i detta läge så hålls magnetventilen öppen av hållspolen i magnetventilen strömmen som kommer från termostaten.

För att testa den så kopplar du bort alla ledningar från magnetventilen och strömsätter stift 3 och 2, och kolar vad du får ut på 1. Är det mer än 2,5 Volt så är det något fel.

Sedan så kollar du ovan men jordsätter 1 då skall ventilen öppna, tar du sedan bort 3 så skall ventilen vara öppen och du skall inte ha någon ström på 1.

Stämmer inte detta så är det något fel i magnetventilen, strömmen till Glödstiftet kommer bakvägen från magnetventilen öppningsspole.

2017-09-19 kl 16:35

lagesson skrev:
Pumpen låter lite konstigt också, känslig som tusan, råkar man stöta till den så rusar den och väsnas som kattan men ibland är den tyst och fin, kan det vara för lite vatten i systemet?

På tal om det om man vill byta ut vattnet och fylla på ny glykol, klarar man det själv eller måste man lämna in den?


Glömde dom två sista...

2450 kunde ha en av två cirk. pumpar den gamla som heter 80801 där motorn sitter på en axel stående bakom pannan. Den har en gummiförbindelse till axeln och den kan ha torkat bort så du inte får rätt drivning. Då kan missljud uppstå.

Den nyare 808202 (808202 skall det vara) är en enhet med torr motor och en magnetdrift av skoveln och där drivs den undre magneten av motorn som är fastsatt i axeln med två insexskruvar, någon av dessa kan ha lossnat så du får missljud. Eller så kan det vara som så att magneterna har gjort sitt så drivningen inte kommer igång, det kan också ge missljud.

808202 är delbar med tre skruvar utan att du behöver tappa ur vatten. Dela den och kontrollera om magneten sitter fast på axeln.
En väldigt liten insexnyckel är det man behöver för detta.

2017-09-19 kl 17:39

Hagbard skrev:


Ser att experterna är inloggade och inte hjälper dig, lite konstigt.

Men om vi tänker så här om ditt problem (fin bild förresten) du har ca 13 V på Glödstiftet.
Glödstiftet är förbundet med magnetventilens - minusingång och tar minus genom Glödstiftet som har en motståndstråd för att glöda och den ström som den tråden tål är max 2,5 V. Denna ström (Volt) får den bakvägen genom magnetventilens öppningsspole som genom en resistans (förminskning av volten) så den skall glöda till så länge som pyrostatens öppning säger att nu skall vi starta. När pyrostaten säger att nu är det låga så stänger den denna väg och Glödstiftet slocknar i detta läge så hålls magnetventilen öppen av hållspolen i magnetventilen strömmen som kommer från termostaten.

För att testa den så kopplar du bort alla ledningar från magnetventilen och strömsätter stift 3 och 2, och kolar vad du får ut på 1. Är det mer än 2,5 Volt så är det något fel.

Sedan så kollar du ovan men jordsätter 1 då skall ventilen öppna, tar du sedan bort 3 så skall ventilen vara öppen och du skall inte ha någon ström på 1.

Stämmer inte detta så är det något fel i magnetventilen, strömmen till Glödstiftet kommer bakvägen från magnetventilen öppningsspole.


Tack Hagbard. Jag gjorde som du sa och tog bort allting till magnetventilen och drog en direktkoppling med 14 V till stift 2 & 3 och då får jag ut samma spänning som in, dvs 14 V. När jag sedan jordsätter stift 1 så öppnar ventilen och gas strömmar ut. När jag tar bort spänningen från stift 3 så stannar ventilen öppen och det finns ingen spänning på stift 1. Då är det magnetventilen som är trasig eller?

2017-09-19 kl 17:54

Hagbard skrev:


Glömde dom två sista...

2450 kunde ha en av två cirk. pumpar den gamla som heter 80801 där motorn sitter på en axel stående bakom pannan. Den har en gummiförbindelse till axeln och den kan ha torkat bort så du inte får rätt drivning. Då kan missljud uppstå.

Den nyare 808202 (808202 skall det vara) är en enhet med torr motor och en magnetdrift av skoveln och där drivs den undre magneten av motorn som är fastsatt i axeln med två insexskruvar, någon av dessa kan ha lossnat så du får missljud. Eller så kan det vara som så att magneterna har gjort sitt så drivningen inte kommer igång, det kan också ge missljud.

808202 är delbar med tre skruvar utan att du behöver tappa ur vatten. Dela den och kontrollera om magneten sitter fast på axeln.
En väldigt liten insexnyckel är det man behöver för detta.


Hittar ingen bild på 808201 men den jag har sitter utanför på en slang och ser ut som 808202, här är en bild från nätet. Ska testa ditt tips och plocka isär den, tacksam för all hjälp.

Bild

Jag kommer inte komma till rätta med detta idag iaf och imorgon eftermiddag ska vi iväg med vagnen ut, det får bli sovsäckar :-)

2017-09-19 kl 18:39

apersson850 skrev:
Mät motståndet från glödstiftets anslutning till chassie på pannan. Om du har avbrott där är glödstiftet kass. Då får du också 13 V över glödstiftet, eftersom de 2 V som tydligen ska vara där i vanliga fall kommer från en spänningsdelning mellan spolen i ventilen och glödstiftet. Om då motståndet i glödstiftet blir oändligt (avbrott), då kommer hela spänningen att hamna där.

Det behöver alltså inte vara så att 13 V har förstört glödstiftet, utan stiftet kan ha gått sönder av annan anledning, och då får du 13 V som en konsekvens av det, inte som en anledning till haveriet.


Jag tog bort sladden till glödstiftet och mätte motståndet och det var inte mätbart (1) på mätaren. När jag hade sladden på så fick jag 30 ohm mellan chassi på pannan och stiftet.

2017-09-19 kl 19:01

lagesson skrev:
apersson850 skrev:
Mät motståndet från glödstiftets anslutning till chassie på pannan. Om du har avbrott där är glödstiftet kass. Då får du också 13 V över glödstiftet, eftersom de 2 V som tydligen ska vara där i vanliga fall kommer från en spänningsdelning mellan spolen i ventilen och glödstiftet. Om då motståndet i glödstiftet blir oändligt (avbrott), då kommer hela spänningen att hamna där.

Det behöver alltså inte vara så att 13 V har förstört glödstiftet, utan stiftet kan ha gått sönder av annan anledning, och då får du 13 V som en konsekvens av det, inte som en anledning till haveriet.


Jag tog bort sladden till glödstiftet och mätte motståndet och det var inte mätbart (1) på mätaren. När jag hade sladden på så fick jag 30 ohm mellan chassi på pannan och stiftet.


Om du får 30 ohm när sladden sitter där så mäter du via magnetventilen till jord.

En sak kan ju vara att du tar bort Glödstiftet. Tänk bara på att använda 5,56 och låta det sitta och dra några timmar innan du försöker skruva bort det. Har det inte varit bortmonterat på en massa år så kan fästet till Glödstiftet släppa in mot den inre skölden (sitter med tre punktsvetsar). Skulle du få med fästet ut så får du plocka ner pannan och svetsa dit fästet igen.

Men med glödstiftet borta så kan du se om skyddsnätet har ramlat den eller om glödspiralen är skadad (förmodligen då den har fått mer än 2,5 v).

Och, att skaffa en bättre begagnad panna är sämre än att rusta upp den du har, även om det skulle kosta några kronor mer. En begagnad, även om den är provkörd så talar det bara om att den fungerade just då och inte när man skall koppla in den i ett nytt system.

2017-09-19 kl 19:07

[quote="lagesson"][quote="Hagbard"]Tack Hagbard. Jag gjorde som du sa och tog bort allting till magnetventilen och drog en direktkoppling med 14 V till stift 2 & 3 och då får jag ut samma spänning som in, dvs 14 V. När jag sedan jordsätter stift 1 så öppnar ventilen och gas strömmar ut. När jag tar bort spänningen från stift 3 så stannar ventilen öppen och det finns ingen spänning på stift 1. Då är det magnetventilen som är trasig eller?[/quote]

Japp, du får för mycket ström till Glödstiftet via stift 3 som är den från pyrostaten och som tänder Glödstiftet.

2017-09-20 kl 09:10

Hagbard skrev:
Japp, du får för mycket ström till Glödstiftet via stift 3 som är den från pyrostaten och som tänder Glödstiftet.
Här verkar han ju ha tagit bort allting till magnetventilen. Då är glödstiftet inte anslutet, vilket gör att spänningen blir hög. Men det har inte med strömmen att göra. Det går ingen ström, eftersom glödstiftet inte är inkopplat.

Längre upp redovisades dock motståndsmätningen till glödstiftet, och det är klart att där är avbrott. Alltså är glödstiftet sönder. Det är fullt möjligt att det gått sönder "på naturlig väg", inte för att det fått 13 V. Spänningen ökar till 13 V när det går sönder, inte som en orsak utan som en konsekvens.

2017-09-20 kl 09:26

Hagbard skrev:
För att testa den så kopplar du bort alla ledningar från magnetventilen och strömsätter stift 3 och 2, och kolar vad du får ut på 1. Är det mer än 2,5 Volt så är det något fel.
För att minska förvirringen för den stackars trådskaparen påpekar jag att det här stycket är alltså helt fel. Bortse från det som skrevs här.

2017-09-20 kl 09:59

apersson850 skrev:
Hagbard skrev:
För att testa den så kopplar du bort alla ledningar från magnetventilen och strömsätter stift 3 och 2, och kolar vad du får ut på 1. Är det mer än 2,5 Volt så är det något fel.
För att minska förvirringen för den stackars trådskaparen påpekar jag att det här stycket är alltså helt fel. Bortse från det som skrevs här.


Ja nu är jag förvirrad. När jag kopplar bort kabeln till glödstiftet och mäter spänningen på kabeln från magnetventilen så är den ca 13 V vilket är tillräckligt för att bränna sönder glödstiftet så om jag köper ett nytt och sätter dit så borde det gå sönder också?

Jag fick en felsökningsmanual från Reodor här på forumet och där står följande

"KONTROLL AV MAGNETVENTIL
Varje magnetventil är försedd med 2 st lindningar, en draglindning och en hållindning och följaktligen 3 kontakter (AMP-stift 2,8 mm). l plasten på magnetventilen finns siffrorna 1, 2 och 3 under stiften och
1 =jord, 2 = hållindning, 3 = draglindning
Magnetventilens funktion testas genom att lossa kablarna på magnetventilen och jorda (-) 1 och lägga+ 12V på stift 2 och 3. Då skall magnetventilen öppna (kraftigt klick hörs). Lossa kabeln till 3 och ventilen skall då fortfarande vara öppen. Lossa sedan kabeln till 2 och ventilen skall stängas. Klarar ventilen ej testen enligt ovan skall den bytas."

Min magnetventil klarade testet enligt ovan men ger 13 v från stift 1???

2017-09-20 kl 10:34

Ja, men det är ju för att ditt glödstift är sönder. Hade du haft ett helt glödstift inkopplat till 1 hade du inte fått 13 V där.

Låt oss ta ett exempel som är tillrättalagt för enkel huvudräkning.
Antag att spolen i magnetventilen har en resistans på 800 Ohm och glödstiftet på 200 Ohm. Dessa är seriekopplade, dvs. magnetventilens spole jordas genom glödstiftet. Totala resistansen är då 1000 Ohm.
Sen driver vi magnetventilen genom att lägga på 10 V på den. Mäter vi då spänningen över spolen blir den 10 V * 800 Ohm / 1000 Ohm, alltså 8 V. På motsvarande sätt blir spänningen över glödstiftet 2 V.

Om nu glödstiftet går sönder, blir motståndet där oändligt. Beräkningen av spänningarna blir ett gränsvärde, men vi kan hoppa över det och nöja oss med att inse att när spolens resistans (800 Ohm) är väldigt liten i förhållande till det nu trasiga glödstiftet (oändligt motstånd), då blir spänningen över spolen noll och spänningen över avbrottet (glödstiftet) 10 V, alltså samma som matningsspänningen.

Värdena blir inte exakt lika eftersom du har 12 V (eller 13 V med fulladdat batteri), men principen är densamma.

När pannan fungerar som den ska drivs magnetventilen via en av två spolar.
Startspolen har förhållandevis låg resistans, så spolen får ca 11 V över sig, och det blir 2 V över till glödstiftet.
Hållspolen har mycket högre resistans, så förhållandet till glödstiftets resistans ändras. Vid drift, när pannan har tänt, kommer då nästan hela spänningen att ligga över spolen och bara en liten del över glödstiftet, som då antingen inte orkar glöda alls, eller bara lite grand. Men ett helt glödstift är ändå en förutsättning för att magnetventilen ska kunna vara öppen, oavsett om det är start eller drift.

När du testar magnetventilen enligt ovan, med stift 1 jordat, har du ju 0 V ut från ventilen. Så det är helt beroende på hur stor resistans det är i jordanslutningen.

Om du mäter motståndet mellan 2 och 1 på magnetventilen får vi ett värde som gör att vi kan räkna ut vad det ska vara för motstånd i ett fungerande glödstift. Ditt är utan tvekan sönder, och det är det som gör att pannan inte går igång på gasol.

2017-09-20 kl 11:25

Ok jag är med på det mesta du säger men förstår inte en sak och det är att det är att när allt är inkopplat förutom kabeln till glödstiftet så har jag ändå 13 v i kabeln till glödstiftet.

Menar du då att när jag har ett fungerande glödstift så kommer spänningen i kabeln att sjunka på grund av motståndet i glödstiftet? För mig känns det som att testa glödspolen med ett bilbatteri, eller vad har jag missat?

2017-09-20 kl 11:49

Lagesson, det är lite jobbigt att förklara här när det är svårt att lägga in bilder smidigt. Men om du tänker dig att du har en stång som väger 10 kg som du håller i vänsterhanden och så hjälper du till med höger och drar med "2 kgs kraft". Då får ju vänsterhanden lyfta 8 kg. Men om Högerhanden släpper (glödstiftet går sönder) så får du ju alla 10 kg i vänsterhanden. Men grepar du igen på samma sätt med högern så får du 2 kg i den handen och 8 kg i vänstern. Du får ju inte 10 kg i varje hand, utan de 10 kg fördelas ju ut på händerna.

Skulle du med andra ord mäta spänningen över spolen utan glödstiftet inkopplat får du hela spänningen över den (10V i exemplet apersson ger ovan) men om glödstiftet är inkopplat för du bara 8 V där och de sista 2 V hamnar över glödstiftet. Spänningen (volten) fördelar sig alltså olika över olika komponenter kopplade i serie, beroende på vilket motstånd de har.

Jag är dålig på att förklara, men kanske hjälpte det något? Jag försökte komma på nån bättre jämförelse än att hålla i en stång, men det är för nära lunch och jag är skithungrig.. ;)

2017-09-20 kl 12:10

lagesson skrev:
För mig känns det som att testa glödspolen med ett bilbatteri, eller vad har jag missat?
Att strömmen ska gå genom magnetventilens spole, och den har ett visst motstånd. Det har bilbatteriet också, men det är bara en bråkdel.

Så när spolen sitter längs vägen till glödstiftet kommer spolen att skapa ett spänningsfall när strömmen passerar genom spolen. Men om glödstiftet inte finns där, eller har ett avbrott, då blir det ingen ström alls och därmed inget spänningsfall heller. Alltså mäter du full spänning ut från spolen tills glödstiftet börjar ta ström.

Hagbard hade missat samma sak i sitt inlägg, alltså att för att få ett spänningsfall över ett motstånd måste en ström passera genom motståndet.

2017-09-20 kl 15:49

Tack så jättemycket aspersson850 & PJ för din förklaring som var jättebra, känner även igen det där med hunger, hahaha :-)

Så då fungerar magnetventilen och man borde våga testa med ett glödstift för 600:-

Glömde att skriva det tidigare men jag provade att bygla pyrostaten utan att det hände något så jag antar att den fungerar.

Jag ska iväg med husvagnen ett par dagar nu så fortsätter projektet nästa vecka.

2017-09-20 kl 17:44

Får väl sticka ut hakan igen och får man en snyting så får man väl ta det...

Men...Spännande, mycket spännande...Och här byggs spänningen upp...

Om jag är helt ute och cyklar så får jag be om ursäkt och ställa mig i skamvrån...

Men, om man ser det så här utan att hänvisa till Lenz lag, Henrys lag, Ohms lag eller en massa andra lagar eller konstiga uträkningar inom elektronikens område utan helt håller oss till den nivå som vi normala ligger på.

I min skola när jag var ung så sa min kemilärare att det är skillnad på växelström (AC) och Likström (DC) och det tror jag han visste.

Sen påstod han att:

Växelström genom en spole ökar recistansen beroende på antal lindningar medans en spole för likström inte gör det utan strömmen går rakt igenom oavsett lindningar med en försumbar recistans.

Han hade helt fel då vad jag kan förstå.

Men om vi ser det så här att spolen för stift 3 som skall öppna och samtidigt ge ström till glödstiftet, den har två funktioner. Den ena att öppna gasventilen (kärnan i spolen) den andra är att skicka ström till glödstiftet. Det primära är att öppna ventilen och det sekundära är att tända gasen. I pannor som inte heter 2490 så gäller minst 10,5 V, i 2490 så räcker det med 9 V eller en batteriladdare som ger minst 9 V.

Alltså så behöver man mellan 10,5 V och 14,2 v för att ventilen skall öppna, när den har öppnat så skall också strömmen skickas vidare till glödstiftet som inte får ha mer ström än max 2,5 V. Och att se till så att glödstiftet hela tiden får max 2,5 V är då beroende på vad som skickas in är en knäckfråga.

Strömmen måste på något sätt begränsas?

Och det som dom lärde vet är att just likströmsspolar är väldigt dåliga på att begränsa strömmen så måste det till något annat.

Sen kan räknenissarna försöka räkna ut det (men ta det inte i detta forum).

Kan det då vara som så att man byggt in en schunt för att se tills å strömmen ligger ganska konstant till glödstifte då inströmmen är variabel?

Förmodligen, själv så har jag aldrig dissekrerat en magnetventil för att ta reda på uppbyggnaden utan bara konstaterat att så måste vara fallet (man måste lita på dom som kan det).

En strömbegränsare typ Zenerdiod med några transistorer kan göra underverk.

Har man då vid något tillfälle kopplat sladdarna fel till denna magnetventil så har nog denna schunt gjort sin verkan och då kan det vara som så att man får ut hela ingående ström på utgående som kanske inte var det som var tänkt från början.

Lite från hjärnkontoret igen.

Glömde ju det sista.

Om du tror på räknenissarnas teori så köper du ett nytt glödstift och stoppar dit.

Håller det så är deras teori rätt.

Håller det inte så är min teori rätt.

2017-09-20 kl 21:05

Jag antar att det är mig du kallar för räknenisse, så då kan jag returnera artigheten och konstatera att tomtenissen (alltså du, Hagbard) har fel.
Men du behöver inte vara tramsig och prata om snytingar och skamvrår för det. Inte heller be om ursäkt för att du finns. Sådana här forum finns för att vi kan lära varandra saker. Lär av det andra vet och lär ut det du själv vet, så blir vi alla klokare. Raljera mindre, så minskar irritationen.

Det du, och kanske din kemilärare, glömt är att även om en spoles impedans är större har den dock en resistans också. Den begränsar alltså även likström, så det är inget problem i det här fallet.

Du blandar också ihop ström och spänning. De har lite samma karakteristik som tryck och flöde när det gäller vatten. Det är alltså annorlunda karaktär på dessa storheter.

Det finns heller ingen regulator eller annan elektronik i konstruktionen ovan. Spänningen över glödstiftet är proportionell mot inspänningen. Det är inte så noga, bara den inte blir så hög att spiralen brinner upp.

Och räkna ska vi visst göra, även i detta forum, när det är befogat.

Jag är själv civilingenjör i elektroteknik, med snart 40 års yrkeserfarenhet från elautomationsbranschen, så det är ingen som behöver vara orolig för att räknenissen inte vet vad han talar om i det här fallet.

Sätt dit ett nytt glödstift, så både håller och fungerar det.

2017-09-21 kl 10:26

apersson850 skrev:
Att strömmen ska gå genom magnetventilens spole, och den har ett visst motstånd. Det har bilbatteriet också, men det är bara en bråkdel.

Så när spolen sitter längs vägen till glödstiftet kommer spolen att skapa ett spänningsfall när strömmen passerar genom spolen. Men om glödstiftet inte finns där, eller har ett avbrott, då blir det ingen ström alls och därmed inget spänningsfall heller. Alltså mäter du full spänning ut från spolen tills glödstiftet börjar ta ström.

Hagbard hade missat samma sak i sitt inlägg, alltså att för att få ett spänningsfall över ett motstånd måste en ström passera genom motståndet.


Bra...
Men sedan så var det fler en än nisse som räknade.

Jag förstår din teori men det jag inte förstår är vad som händer i det praktiska.

Men det kan du kanske förklara?

Om nu magnetventilen vid något tillfälle blivit felkopplad. Att i stället för att skicka in plus via stift 3 så har man skickad in det via stift 1.

Vad händer då?

Att glödstiftet i det här fallet (vad jag förstår) blir som en sorts säkring och brinner av är en sak.

Men när det sedan kopplas rätt igen och glödstiftet åter brinner av.

Vad har det då blivit för fel?

Kan det hända varje gång ventilen kopplas fel
eller är det bara maximal otur?

Ett problem vet jag och det är i 2470 och 2480 pannorna så sticker även kretskortet på pannan.

Men vad händer i själva magnetventilen?

Det förstår jag inte.

2017-09-21 kl 10:39

Nu vill jag inte vara sån, men jag räknade inte så mycket, försökte bara hjälpa till att förklara hur det kan tex vara 10 V ut ur magnetventilen men bara 2 volt över glödstiftet, beroende på hur man mäter osv. Räknandet överlåter jag med varm hand till apersson som bevisligen har ordentligt med kunskap och erfarenhet inom området.

Att man ska bli kallad för räknenisse för att man klarar av att räkna + och - var ju lite otippat. Trodde det krävdes mer avancerat matte för det. :D

2017-09-21 kl 10:44

Hagbard och aspersson850 jag är tacksam för eran input, båda har bidragit med värdefull information, den har ökat förståelsen för hur pannan fungerar. Jag tycker det viktiga i diskussionen är att vi lär oss, inte vem som har rätt eller fel.

Ett sätt att testa teorin utan att kanske offra ett glödstift är ju att ta reda på motståndet för ett glödstift och tillverka ett sådant motstånd. Kopplar jag sedan in det motståndet så borde spänningen från stift 1 på magnetventilen sjunka till 2-2,5V, vad tror ni om det?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

  • Husvagn & Camping 2017-09

  • Husvagn & Camping 2017-08

  • Husvagn & Camping 2017-07

  • Husvagn & Camping 2017-06

  • Husvagn & Camping 2017-05

  • Campingkatalogen 2017