fönstermarkiser / av fanta_gbg

• 15 svar
fönstermarkiser
2008-07-08 kl 14:35

har planer på att köpa fönstermarkiser till min Kabe 540GLB -91:a så man slipper ha nerrullat hela tiden, hittade markiser på www.husvagn-svensson.se men som jag inte är i vagnen så vet jag såklart inte måtten, någons om har måtten på rutorna tro? Finns 2st storlekar, 195 x 67cm och 120 x 67cm

Är fram/bak rutan 195cm bred på min vagn tro? Och så har jag 2st fönster på långsidan/baktill men har för mig att den främre är större den den bakre?

2008-07-09 kl 11:24

Har 2st av varje som du pratar om och de fungerar bra till både min förra vagn och den nuvarande. Tror att rutorna är mindre än 195 för om du tittar på en vagn så har du c.a 20cm plåt på varje sida fönstret och vagnen kan jag tänka mig är 230cm bred. Köpte mina beg på Blocket för 800:-. Det enda jag har gjort är att jag har ändrat typen av stormlinor. Har använt segelstroppar från Biltema istället fram och bak och på långsidan bagagegummiband som jag har fäst i hjulhuset. Slipper massa linor i marken.
Kolla bara så att du har en skena ovanför fönsterna på långsidan, det hade inte jag så jag satte dit en skena för mariserna.
Hoppas på sol Pelle

2008-07-09 kl 11:51

Jag tror oxå dom är mindre än 195cm då vagnen borde vara 230cm bred, vi har en sådan markis på framrutan och vill gärna ha en på baksidan. Vi har list på långsidan och har för mig att det är så man kan ha tex markis i denna list, men kanske bäst att avvakta och kolla till helgen på vagnen så mått och listen passar, dock är jag sådan att jag vill ha NU om jag hittar något jag vill ha. Lika bra att få gjort det tänker jag :-)

2008-07-10 kl 12:25

Då är vi två på denna sidan
Ha´de´Pelle

2008-07-10 kl 13:10

nu har jag lagt bud på dessa markiser och hon har accepterat, hon skulle ringa men tror inte jag får dessa till helgen iallfall

2008-07-11 kl 14:51

Ville ha en markis till mitt fönster baktill på vagnen och hittade en annons på blocket, dock hade hon 3sy markiser, 1 för bakrutan och 2st för sidorutorna. kostade ca 1400:- inkl frakt nya tror jag och dessa som hon hade var nya i orginalkartong. Hon ville ha knapp 900:- men jag prutade till 900:- inkl frakt. Inte dyrt alls, hon åkte direkt och lämna in dessa innan jag gjort en banköverföring igår!Gjorde såklart en överföring direkt när jag kom hem och paketet kom till GBG redan vid 13 tiden idag, skall ta en sväng förbi på hemvägen så dom kan åka med till vagnen imorgon. Håller tummarna på att dom passar och att dom är hela osv

2008-07-13 kl 18:48

Döm av min förvåning när jag packade upp paketet som skulle vara 3st nya markiser. Det var 4:a :-)
2st 190 x 67 + 2mindre så nu har vagnen helt nya markiser. kan sälja den andra jag hade billigt på campingen tänkte jag.

Man skall spänna markiserna med något snöre, några tips på vad man skall andvända? Och hur spänner ni långsidan där det inte finns handtag? Gjorde det enkelt för mig ocg spännde i skyddet som går runt vagnen på långsidan

2008-07-13 kl 21:38

Ser ju bra ut Fanta_gbg, man kan ju alltid använda sig av tältpinnar att spänna sidomarkiserna med. Eller så snidar du ihop ett fäste av en bit kederlist som du trär i skenan längst ner.

2008-07-13 kl 22:41

Citat:
dorfmeister skrev:

Eller så snidar du ihop ett fäste av en bit kederlist som du trär i skenan längst ner.

Smart! får jag kolla på nästa gång jag är i vagnen

2008-07-13 kl 22:50

Nu kom jag på vad det heter det jag sökte. Öljett.Tryck dit en öljett i en bit kederlist o sen bara ett snöre i mellan. 4 såna här skapelser så är du i land Fanta_gbg.

2008-07-14 kl 08:31

köper man kedelist på löpmeter i husvagns tillbehörsaffärer? eller kan det finnas på biltema eller dyligt, öljetter vart hittar man det tro? syaffärer springer man ju inte så ofta i direkt :-)

2008-07-14 kl 08:58

Kederlist hittar du hos närmaste husvagnsaffär öljetter tror jag du kan hitta hos Clas Ohlson, kanske en järnaffär eller som du säger syaffär eller Biltema.

2008-07-14 kl 10:16

Snyggt, passar ju bra till vagnen. De stora markiserna spänner jag med segelstroppar som jag har köpt på Bltema. Kederlist med öljetter var ett bra tips från "dorfmeister". Har för mig att jag har sett detta hos en husvagnshandlare som har en välsorterad butik. Eller om du har en vagnskappa som är jätte lång kan man klippa av ett par bitar som man kan använda.
Lycka till

2008-07-14 kl 10:33

jag är mycket nöjd med både priset, blocket är kanon :-) och färgerna
Stroppar skall jag kolla på, vill gärna ha något som inte syns på håll, enfäragde vita kanske, skall till Biltema efter jobbet och så vad jag kan hitta

2008-07-17 kl 10:22

Jag var på Tagene fritidscenter i GBG och kollade på kederlist,köpte deras sista 1,5m för 36:- och när jag kom upp till vagnen så fanns det ingen list nertill, lite snopet men hade även köpt 25m persiensnöre, vit som jag andvände till att spänna markiserna istället. Det blev ok. Kollade på en utställningsvagn som hade kederlist med en ögla i som dom spände med, såg riktigt bra ut. Hittade även ett extra stödben för 100:- som jag köpte till långsidan. Blåser bra vid havet så har köpt 2st stödben som håller uppe långsidan som extra stöd

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206