Förslag på batteriladdare? Minst 25A / av Anden

• 8 svar
Förslag på batteriladdare? Minst 25A
2020-05-19 kl 10:25

Söker billigast möjliga batteriladdare för 12V-system och minst 25A men gärna mer. Egentligen inga andra krav än att den startar laddning när 230V finns och att den är någorlunda rimlig i storlek (ingen verkstadshistoria :)).

Fick tidigare tips på denna Biltemaladdare som har ett rimligt pris och storlek. Hade varit köpvärd om det inte var för att den inte startar laddning automatiskt när man kopplar in den till 230V. Den kräver att man trycker igång den på en knapp - värdelöst som husvagnsladdare.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-1224-v-25-a-2000043200

2020-05-19 kl 14:44

Utan att leta upp någon exakt modell så kika på ctek-laddare, där finns olika storlekar och de jag haft i husvagnar har startat i laddläge automatiskt.

2020-05-19 kl 14:59

Normalt när man stannar på någon plats kopplar man in sladden. Sen får den sitta i tills man kör därifrån.
Jämfört med allt annat som ska fixas när man stannar känns att trycka en gång på en knapp som något jag skulle kunna göra utan vidare. Idag har jag det så att jag får trycka på en knapp för att dra igång 12 V-systemet. Låt vara att knappen sitter på en panel innanför dörren, men tryckas ska det.

2020-05-20 kl 10:29

PJ,
Har kikat på ctek, verkar som att man hamnar runt 2500 - 3000 kr för 25A. För min situation blir det lite trista pengar i okynne då Biltemas för 900 kr gör samma jobb. Men hittar jag ingen annan får det bli en ctek 25M.

2020-05-20 kl 11:09

apersson850,

Knappen är säkert väldigt lätt att trycka på, skulle nog inte slita ut fingret. Dessutom kan jag varva mellan alla tio fingrar så ser inte någon överhängande risk för förslitning.

Men vägen fram och tillbaka från knappen är lite halvseg. Dynor ska bort, skjuta undan bordet, upp med lucka, sträcka sig ned, skruva bort ett stag, skruva bort laddaren så att man kan vända knappen mot sig, trycka på knappen och så allt i omvänd ordning.

2020-05-20 kl 11:40

Om jag skulle sätta dit en laddare som kräver knapptryck för att komma igång, då skulle jag förstås montera den så att den är lätt att trycka på. Kanske i garderoben. Där sitter min laddare idag, för övrigt, men den behöver inte tryckas på.

2020-05-20 kl 22:05

Anden.
Jag undrar om det är så att det är nödvändigt att trycka igång laddaren vid varje tillfälle. Jag har två olika Biltema laddare och f.ö två Ctek laddare samt en Maskot laddare. Ingen av dessa behöver startas upp när de har varit spänningslösa. De startar i tidigare valt läge. Rimligen borde även den valda varianten också göra så. Det står ju i instruktionen att laddaren har minnesfunktion så det är ett rimligt antagande.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. Helårscampar på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2020-05-21 kl 08:17

Tänk på att den har en fläkt som går vid laddning också. Hur högljudd den är vet jag inte, men jag har en annan variant från Biltema. Och den fläkten vill man inte lyssna på. Vissa C-tek är också fläktkylda så det gäller att kolla ordentligt innan köp

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1569 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 635 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842