Fråga ang. vinterförvaring / av AndreasDotNet

• 14 svar
Fråga ang. vinterförvaring
2021-07-31 kl 20:35

Hej, även om sommaren är långt från över så har jag börjat fundera kring vinterförvaring av husvagnen. Vi har ny vagn i år och detta är första vintern som jag måste lösa vinterförvaring själv, förra vagnen var privatleasad och då ingick förvaring så jag bara lämnade vagnen på ett ställe och hämtade ut den på samma ställe på våren. Nu så har jag två alternativ, antingen så låter jag vagnen stå kvar på platsen jag hyr nu under sommarsäsong det är en plats på en grusplan ute eller så förvarar jag den inne i ett kallgarage, vad är bäst?

2021-07-31 kl 23:50

Det är klart att står den skyddad under tak över vintern så är det bättre än att den står oskyddad. Men de gäller ju även under sommaren. Men många campar både sommar som vinter så visst ska en husvagn även tåla en svensk vinter. Men har du inte för avsikt att vintercampa så skulle jag nog försöka få in den under tak.

2021-08-01 kl 08:58

Om jag förvarar den inne behöver titta till vagnen något under vintern ?

2021-08-01 kl 09:21

Tidigare så hade vi alltid vagnen på en uppställningsplats som saknade tak. Funkade klockrent. Det enda jag gjorde under vintern var att om det kom mycket snö så kollade jag till den och skottade av taket om det krävdes. Men i Stockholmsregionen behövs det inte så ofta. Tanken för mig var också vid något tillfälle att kolla upp plats med tak under vintern men skulle ha blivit så dyrt eftersom kan ju inte säga upp den andra uppställningsplatsen och riskera att bli av med den. Tar du hand om vagnen och ser till att tvätta den när vårsolen kommer så ska du se att det kommer funka jättebra att ha den ute året runt. Numera så campar vi året runt när vi fått säsongsplats på en camping så dessa funderingar behöver jag inte ha något mera.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-08-01 kl 11:20

Vår vagn är ju förvisso en vinteranpassad vagn men vi har inte möjlighet att koppla in den på el där vi har den stående samt att vi inte kommer vintercampa denna vintern. Jag har hittat en plats i ett kallgarage som endast är 200:- dyrare per månad än uteplatsen vi har nu. Just det att jag inte vill bli av med uppställningsplatsen är väl en anledning att ha den kvar under vintern, men tar lite emot då det är en helt ny vagn och på vår nuvarande plats så står vagnen ganska oskyddad för väder och vind och det är oftast mycket fuktig luft i Göteborgsområdet.
Man har ju läst innan att det kan bli kondens inne i vagnen och att man skall använda torrboll eller liknande, skiljer detta något om man ställer vagnen inne eller ute ?

2021-08-01 kl 12:31

Vi vinterförvarar vår husvagn i en lada och jag brukar inte titta till den under vintern. Batteriet tar jag ur och förvarar hemma, så jag kan underhållsladda det. Ang kondens inne så beror det nog lite på typen av kallgarage. Är det ett betonggarage så blir det säkert fuktigare än om den står ute. Ladan vi står i är välventilerad så egentligen är det säkert onödigt använda torrbollar, men jag har ändå två stycken som står i diskho resp handfat på toa, ifall dom skulle råka välta av någon anledning.

2021-08-01 kl 14:10

Vinterförvarar man inomhus så brukar det vara krav att man tar bort gasolflaskan och ibland även batteriet. Batteriet är ingen nackdel att ta ur då man kan underhålls ladda det hemma någon gång i månaden.
Vinterförvarar du den utomhus så kan du med fördel hissa upp den något högre i framänden så att den lutar bakåt. Då blir inget vatten ståendes på taket och snön glider lättare av taket när det blir mildgrader.

Angående torrbollar så kan man fråga sig hur mycket nytta det gör. Hur kan man begränsa till att endast avfukta luften i husvagnen och inte all luft som finns utanför?
Jag har ett par torrbollar i vagnen mest för det känns bra. :)

2021-08-02 kl 10:36

Jag använder vagnen året runt och den står på uppfarten när det inte används. Det är vid Kusten i Skåne. Sällan minusgrader. Oftast regn och blåst. Jag har en sorptionsavfuktare i vagnen. En typ av avfuktare som fungerar även vid minusgrader. Den drar mer ström men tillför en del värme vilket gör att det aldrig blir minusgrader i vagnen.
Det gör stor skillnad på klimtatet i vagnen. När man värmer upp den för en tur på vintern så är det torrt och skönt.
Innan den så fick jag värma upp några dagar före avfärd och vädra ur fukten.

2021-08-02 kl 11:22

När jag vinterförvarade tidigare tog jag ur batteri och gasolflaska.
Jag hade också två torrbollar som suger ev. kondens.
Jag pallade också upp dynor och madrasser för att öka cirkulationen.
Under vintern tittade jag till den en till två gånger och bytte ut torrbollarna om behov uppstått.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-08-02 kl 11:30

Jag brukar bära in dynorna på vintern, så ligger inte de i vagnen och binder fukt.
Torrbollar fungerar av den enkla anledningen att vagnens ventilation inte har lika stora hål mot omgivningen som "ingenting" skulle ha. Det går ju inte att ställa en torrboll på gräsmattan och tro att den avfuktar tomten. Men i en husvagn är det begränsad luftcirkulation, så där kan man uppehålla ett lite torrare klimat på insidan än på utsidan. Det är ju värmen i vagnen som driver ventilationen, så när inte solen, eller något annat, värmer vagnen kommer torrbollen att fungera.
Värmer man vagnen blir det lägre relativ fuktighet inuti, så det fungerar också.

2021-08-03 kl 10:09

Jag har inte plats att förvara campingprylarna någon annastans än i vagnen pga vårt ruttna dubbelgarage. Allt luktar mögel som har varit där, och det vill man inte. Har bråkat med kommunen i 10 års tid av och till om att få riva det och bygga nytt.
Men de är extremt griniga i vår kommun. Men det konstiga är att de accepterar uppställning av fritidsfordon på tomten om man har tillräckligt stor tomt.

2021-08-03 kl 10:24

Jag förvarar dynorna i huset. Garage har jag inget, och ingen riktigt bra plats att bygga ett på heller, på den här tomten.

2021-08-03 kl 17:32

Vi bor i lägenhet så vi har definitivt inte plats att förvara något som hör till husvagnen hemma, allt ligger i vagnen.

2021-08-05 kl 16:46

Hehe, man kan aldrig ha för mycket grejor, bara för små hus!

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206