Fråga om däck / av krytox

Fråga om däck
2018-07-17 kl 23:51

Hej,

Jag har precis fattat att däcken på en husvagn behöver bytas vart 6 - 7 år. Undersökte precis mina däck som sitter på en vagn jag köpte begagnad för ett par år sedan, och inser att däcken är 10 respektive 12år.

Gummit ser svart och fint ut på utsidan och det man kan se, dock inte hela körytan och insidan.

Är det byte som gäller eller kan man göra bedömningen när man ser på däcken om de ser bra ut och då köra ett tag till, man sa inget på besiktningen förra året.

Jag kör från Mölndal till Varberg i april och tillbaka igen i september.

Om däcken ska bytas, kan jag då ta med hela husvagnen till en däckfirma och fixa det på en gång, eller ska jag plocka av ett hjul åt gången och åka och byta däck.

Tacksam för kloka svar.

Mvh Thomas

Passat Ecofuel 2014
Knaus Sudwind 550 TKF 2000
Campare från Mölndal
2018-07-18 kl 07:39

Jag hade nog med tanke på åldern av dina däck bytt dom oavsett hur långt du kör.Dom flesta däckfirmor har nog möjlighet att ta emot din husvagn.Tänk på att du ska ha C klassade däck på din vagn.

2018-07-18 kl 08:20

Jag skulle köpt nya däck. Det är trots allt en liten kostnad jämfört med krånglet om man råkar ut för en punktering/däckexplosion under färd, med allt det kan ställa till med. Jag bytte på vår vagn året efter vi köpt den av samma anledning. Våra däck såg bra ut, men var ca10år gamla. Jag resonerade som så att bättre jag får glädje av dom nya däcken än att jag ska tvingas byta strax innan jag säljer den, så nästa ägare får nya däck. Sen detta med rädslan för punktering.

Du kan köra vagnen till däckfirman. Dom kom ut med domkraft, lyfte vagnen och skiftade medans vi väntade. Men du kan ju först jämföra pris med några närliggande firmor och boka lämplig tid innan du kör dit vagnen. Och som radiomannen säger, välj C-däck. Dom finns i alla prisklasser.

2018-07-18 kl 15:37

Hej,

Tack för värdefull input. Jag kontaktade Däckia i Varberg, så jag byter däcken där på vägen, när det är dags att åka hem till Mölndal igen i september. Känns bra att få det ordnat, punktering hade ju varit mindre roligt och dessutom farligt.

Ha det gott i sommar!

Mvh Thomas

Passat Ecofuel 2014
Campare från Mölndal
2018-07-18 kl 16:00

Klokt beslut! Ha det gott i sommar du också. B)

2018-07-19 kl 06:31

När man kollar däck, så är det bra om man kollar ner mellan dubben. Däcken kan se helt fräscha ut från sidan men vara spruckna mellan dubbarna. Kan vara svårt att se om man inte tittar noga.

2018-08-19 kl 08:57

Tack för denna infon också, då känns det ju ännu viktigare att byta däck baserat på ålder, eftersom det blir väldigt krångligt att kolla däcken på alla sidor och även mellan dubben.

Mvh Thomas

Passat Ecofuel 2014
Campare från Mölndal
2018-08-19 kl 22:35

Jag bytte däck i våras. Började bli sprickor i stommarna. Men jag lyfte vagnen och tog hjulen till däckhandlaren.
Inte för däckens skull, men när de då ändå var av passade jag på att plocka av bromstrummorna, smörja backautomatiken och allmän rengöring. Det är bra att fixa det då och då.

2020-03-26 kl 21:50

Hej!

Ska byta däck, dimensionen är 195/70 14.
Det ger begränsat utbud av c-däck.
Det är i princip dessa däck som däckfirmor/ÅF på nätet ger att välja på:
GT kargomax,
landsail ct6,
mastersteel mct3,
nankang Tr-10.

Inget av märkena är bekant för mig, har ni någon erfarenhet?
GT kargomax verkar finnas på flest sidor, även hos däckfirmor.

Tack!

2020-03-26 kl 22:48

Jag har aldrig använt något av dem. Det enda jag hört någon ha erfarenhet av är Landsail. Det var rena skräpet.

2020-03-27 kl 14:17

HerrCC: Har du idag C-däck med dimensionen 195/70 14C? Om du kan tänka dig 195/80 C14 så ökar utbudet rejält,dvs.något högre profil ( ca. knappt 20 mm på radien sett från centrum ) Vilket belastningsindex behöver du för din vagn?

https://www.abswheels.se/blog/belastningsindex-dack/

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-03-27 kl 15:21

Blir diametern för stor kan man också se om det i så fall finns 185/80 R14C som går att använda.

2020-03-27 kl 15:35

Jag har Nankang 185/80 R14C under 1600 kg totalvikt. Jag var lite skeptisk men dom har faktiskt uppfört sej riktigt bra under 3 somrar, väldigt sidstabila till skillnad från t.ex. dom Gislaved som jag köpte först. Bytte efter ca 2 veckor då vagnen gick som en wobbler efter bilen med dom. Efter bytet till Nankang, inga problem med detta... går som på räls.

2020-03-27 kl 20:03

Det sitter idag på 195/70 med belastningsregister 96 så drygt 1400kg då det är enkelaxlad vagn.
Tänkt att typa upp vikten om möjligt på vagnen till 1400kg men kan bli att max är 1300kg.

Vagnen vägde 1280 krokad på bil då försökte vi ändå packa så mycket som möjligt i bilen. Så tänker att jag rundar hellre uppåt i belastningsindex och gärna då även C-däck.

Min tumme sitter perfekt där den är men i detta fallet sitter den lite för långt in då kunskapen om byta dimensioner är dålig på däck.
195/75 bjuder också på betydligt större utbud av c-märkesdäck.

2020-03-28 kl 07:34

HerrCC: Vad säger din vagns instruktionsbok om "original" däcksdimension/typ? Kan vara att däcken är utbytta och annan dimension/typ är vald?

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-03-28 kl 12:26

LJN skrev:
HerrCC: Vad säger din vagns instruktionsbok om "original" däcksdimension/typ? Kan vara att däcken är utbytta och annan dimension/typ är vald?

Samma som sitter på dvs 195/70, 14. Belastning 96. Misstänker det är originaldäcken som sitter på, då är de som nyast från 2011(inte sett tillv. datum).

2020-03-28 kl 14:40

Då hade jag köpt följande däck och som säljs till ett bra pris också: https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/195-70r14-104n/sommardack/gt/kargomax-st-6000/82268

Samma däck hos välkända Dackeonline kostar nästan det det dubbla. Jag har själv handlat C-däck av Däck365 och det har fungerat bra med rimlig frakt och allt.

/Lennart

2020-03-28 kl 17:30

LJN skrev:
Då hade jag köpt följande däck och som säljs till ett bra pris också: https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/195-70r14-104n/sommardack/gt/kargomax-st-6000/82268

Samma däck hos välkända Dackeonline kostar nästan det det dubbla. Jag har själv handlat C-däck av Däck365 och det har fungerat bra med rimlig frakt och allt.

Att handla på nätet har jag inget problem med har även jag bra erfarenhet av 365.
Det är dessa däck jag kollat mest på i denna dimensionen, säljs bland annat av Vianor också.
Tack för din input!

2020-03-28 kl 20:32

Köpte contivancontact 100 (eller 200, minns inte) sist via bythjul.com. Både köpet och däcken har funkat bra. C-däck

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-03-28 kl 20:54

Jag kör GT c-däck på sommardäcken till min vagn, har funkat bra. Köpte nya vinterdäck i höstas, och gick då till en lokal däcksfirma. Minns inte märket på däcken det blev, men jämförde priset med nät-firmorna, och det skiljde inte många hundringar när det bara är två däck, och då är min filosofi att alltid gynna lokala förmågor!

2020-03-31 kl 21:19

JvA skrev:
Jag kör GT c-däck på sommardäcken till min vagn, har funkat bra. Köpte nya vinterdäck i höstas, och gick då till en lokal däcksfirma. Minns inte märket på däcken det blev, men jämförde priset med nät-firmorna, och det skiljde inte många hundringar när det bara är två däck, och då är min filosofi att alltid gynna lokala förmågor!

Tack för input!

2020-04-10 kl 05:57

Har en vagn från -03 och har ingen aning om när däcken bytts. Finns dessvärre ingen info om tillverkningsår på däcken heller. Fast det egentligen ska finnas så hittar jag det inte.

Ser inga sprickor och mönsterdjupet är ok. Men vad skulle ni säga att "normal" intervallet är för byte?

2020-04-10 kl 08:50

mange76 skrev:
Har en vagn från -03 och har ingen aning om när däcken bytts. Finns dessvärre ingen info om tillverkningsår på däcken heller. Fast det egentligen ska finnas så hittar jag det inte.

Ser inga sprickor och mönsterdjupet är ok. Men vad skulle ni säga att "normal" intervallet är för byte?

Skall finnas på någon av sidorna, oftast insidan. Och "stämpeln" ser ut så här...

https://www.abswheels.se/blog/dot-markning-dack/

2020-04-10 kl 10:50

Hagbard skrev:
mange76 skrev:

Skall finnas på någon av sidorna, oftast insidan. Och "stämpeln" ser ut så här...

På insidan? Rent dumt att placera det där. Får väl krypa under o kolla.

2020-04-10 kl 11:05

mange76 skrev:
Hagbard skrev:
mange76 skrev:

På insidan? Rent dumt att placera det där. Får väl krypa under o kolla.

Dumt eller genialiskt, dumt för oss som gärna vill veta åldern och genialiskt för dom som vill dölja åldern. Däck på husvagnar ser oftast bra ut "utifrån" och sämre från sidan mellan spåren där de oftast torkar sönder innifrån så torrsprickor uppstår.
Vill man dölja åldern så sätts däcken med åldersmärkningen innåt. Kan också bero på att däcket har en speciell rullriktning och då hamnar åldersmärkningen oftast innåt.

2020-04-10 kl 11:06

Hmm. På utsidan hittade jag DOT 10U. Måste vara ngt annat?

2020-04-10 kl 11:16

Tillverkningsår före 2000 är med tre siffror och efter fyra siffror.

Om du kikar på länken som jag la in tidigare så ser du hur det ser ut till höger på bilden, detta däck är tillverkat vecka 46 år 2014.

Märkningen som sådan ser likadant på alla däck.

2020-04-10 kl 11:18

Kolla mitt foto i mitt galleri. Vad tror ni? Kunde inte krypa under och se insidan tyvärr.

2020-04-10 kl 11:26

DOT 10U står för Koden för federala förordningar i Förenta staterna.

DOT märkning måste finnas på däcksidan (gäller alla Europeiska länder) Egentligen berör inte detta oss svenskar men i och med att vi inhandlar från amerikanska bolag så berörs vi indirekt av regeln. Konstigt?
(hämtat från ABS Däck och Fälgar).

2020-04-10 kl 11:56

mange76 skrev:
Kolla mitt foto i mitt galleri. Vad tror ni? Kunde inte krypa under och se insidan tyvärr.

Dessa foton visar inte när däcken är tillverkade. Titta på Hagbards länk så ser du att det ska vara 3 eller 4 siffror som sitter inom en oval. Leta efter en sådan kod. Hittar du ingen och misstänker att däcken är äldre än 6-7år så skulle jag ta det säkra före det osäkra och köpa nya däck. Då vet du vad du har.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1582 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 644 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842