Fråga om däck / av krytox

Dölj första
Fråga om däck
2018-07-17 kl 23:51

Hej,

Jag har precis fattat att däcken på en husvagn behöver bytas vart 6 - 7 år. Undersökte precis mina däck som sitter på en vagn jag köpte begagnad för ett par år sedan, och inser att däcken är 10 respektive 12år.

Gummit ser svart och fint ut på utsidan och det man kan se, dock inte hela körytan och insidan.

Är det byte som gäller eller kan man göra bedömningen när man ser på däcken om de ser bra ut och då köra ett tag till, man sa inget på besiktningen förra året.

Jag kör från Mölndal till Varberg i april och tillbaka igen i september.

Om däcken ska bytas, kan jag då ta med hela husvagnen till en däckfirma och fixa det på en gång, eller ska jag plocka av ett hjul åt gången och åka och byta däck.

Tacksam för kloka svar.

Mvh Thomas

Passat Ecofuel 2014
Knaus Sudwind 550 TKF 2000
Campare från Mölndal
^^ Första inlägget ^^
2018-07-17 kl 23:51

Hej,

Jag har precis fattat att däcken på en husvagn behöver bytas vart 6 - 7 år. Undersökte precis mina däck som sitter på en vagn jag köpte begagnad för ett par år sedan, och inser att däcken är 10 respektive 12år.

Gummit ser svart och fint ut på utsidan och det man kan se, dock inte hela körytan och insidan.

Är det byte som gäller eller kan man göra bedömningen när man ser på däcken om de ser bra ut och då köra ett tag till, man sa inget på besiktningen förra året.

Jag kör från Mölndal till Varberg i april och tillbaka igen i september.

Om däcken ska bytas, kan jag då ta med hela husvagnen till en däckfirma och fixa det på en gång, eller ska jag plocka av ett hjul åt gången och åka och byta däck.

Tacksam för kloka svar.

Mvh Thomas

Passat Ecofuel 2014
Knaus Sudwind 550 TKF 2000
Campare från Mölndal
2020-04-10 kl 12:13

Misstänker nog att däcken är äldre än 6år. Ska försöka rulla lite på vagnen så att jag kommer åt att se hela insidan.

2020-04-14 kl 12:12

Hade du tagit bilden lite längre till vänster hade du nog fått med veckokoden också. Den står ju till höger om DOT, fabrikskoder och sånt. Men eftersom texten är uppochner på din bild, blir det till vänster.

2020-04-14 kl 16:43

Ny bild på däcket. Kan fortfarande nog inte konstatera åren på däcket. Kan ngn annan det?

2020-04-14 kl 17:11

På bilden du la upp nu så ser det ut som det är begynnande små torrsprickor till höger och till vänster upp i bild. Förmodar dom är äldre än 6 år då.

2020-04-14 kl 17:30

Hagbard skrev:
På bilden du la upp nu så ser det ut som det är begynnande små torrsprickor till höger och till vänster upp i bild. Förmodar dom är äldre än 6 år då.

Hmm, har själv försökt lokalisera ev sprickor utan att sett några. Kan det vara ngn förvrängning du ser?

2020-04-14 kl 17:59

Kan det vara, förstorade bilden och då framträdde dom. Kan vara annat som spökar.

2020-04-14 kl 18:40

Hagbard skrev:
Kan det vara, förstorade bilden och då framträdde dom. Kan vara annat som spökar.

Förstorade du den högupplösta bilden?

2020-04-14 kl 19:08

Japp. dom tre prickarna uppe i högra hörnet så finns bild/skärmförstoring. Brukar göra så när man skall detaljgranska något.

2020-04-14 kl 19:26

Hmm. Ser inga sprickor vare sig på bilden är live.

Men är det ngn som kan se vart ådern är stansat?

2020-04-14 kl 20:00

Inte stnsad utan ingjuten i en oval enligt denna

https://www.dackonline.se/reifennews.html

Sitter oftast efter fälgkante men inte alls säkert.

2020-04-18 kl 14:24

Flyttade lite på vagnen så att jag kunde se insidan av däcket. På ett ställe i närheten av DOT fanns siffrorna 1517. Kan det vara vecka 15 år 17? Det var ingen ring/oval runt siffrorna som jag trodde det skulle vara.

2020-04-18 kl 20:43

Låter rimligt att det är datumkoden.

2020-04-18 kl 22:22

Dock ingen oval runt. Men det bör ju inte vara något annat? Denna sifferkombo fanns inte på utsidan bara på insidan.

2020-05-22 kl 19:17

Lite återkoppling om däckbytet.
Det blev till sist ett par GT kargomax C-däck på vagnen.
Nu har jag förvisso bara rullat någon mil hem från däckverkstan men jag upplevde den färden som mer stabil.

Mindre gung/studs i vagnen och känslan var att den låg bättre på vägen än tidigare.

2020-05-25 kl 13:20

HerrCC skrev:
Lite återkoppling om däckbytet.
Det blev till sist ett par GT kargomax C-däck på vagnen.
Nu har jag förvisso bara rullat någon mil hem från däckverkstan men jag upplevde den färden som mer stabil.

Mindre gung/studs i vagnen och känslan var att den låg bättre på vägen än tidigare.

Kul att läsa en återkoppling, inte alltid det sker. Kommer ha dessa däck i åtanke när jag byter våren 2021.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206