Gick ej återstarta ALDE värmare efter GAS OUT / av NiB

• 17 svar
Gick ej återstarta ALDE värmare efter GAS OUT
2020-09-30 kl 07:26

Godmorgon

Nu behöver jag lite experthjälp igen.

Har en vagn (Polar 560 -06) där jag bor några dagar i veckan på jobb. Igår när jag var i vagnen så satte jag igång gasolen och sedan ALDE värmaren och allt tände som vanligt. Det var 20 grader när jag somnade.

Jag vaknade på natten av att det va kallt (16 grader) och noterade då att panelen blinkade och indikerade GAS OUT. Ok, jag traskade ut och bytte gasoltub, och satte igång värmaren igen. Fläkten startade och den försökte tända igen, men efter två försök så stannade den och blinkade GAS OUT igen. Jag testade ett par gånger till för att se om det kanske berodde på att gasen inte nått fram, men samma resultat. Jag provade att tända gasen på kylskåpet och spisen och det funkade på båda, så visst är där gas?!

Till slut kopplade jag om på elvärme för att kolla på morgonen. Det blev varmt med elvärmen så det är inget generellt fel.

Nu på morgonen testade jag igen och man hör att:
i) Fläkten startar upp
ii) Den försöker tända (man hör tickandet från tändaren i ca 3-5 sek), sen stannar
iii) Den gör ett andra försök med samma sekvens
iv) Lyckas inte och indikerar GAS OUT.

Det retar mig att inte veta var jag skall felsöka, men jag tycker ju det bara skall vara att byta tub, och sedan köra igen. Men något gör att den inte verkar få gasol. Jag har kollat alla kopplingar som jag känner till och de är öppna.

Har googlat lite men hittar inget som passar. Det nämns stopp i avgasröret, men jag får inte ihop det då värmaren var igång igår kväll och jag bara bytte tub.

Vad gör jag nu? Har någon några tips eller tankar. Vill ju helst att detta ska funka i vinter när det är kallt på riktigt.

MVH
NiB

2020-09-30 kl 08:39

Är det en Alde 3010 du har?

2020-09-30 kl 09:23

Jag antar det... Inte i vagnen nu så jag kan inte kolla.

2020-09-30 kl 09:32

Troligt med tanke på årsmodellen. Har du en sån här manöverpanel?

2020-09-30 kl 10:13

Du stängde inte av gasolkranen till värmen när du irrade upp nyvaken och frösen, innan du bytte gasolflaskan? Och sen bara glömt att du vridit av den? Skulle kunna hända mig iaf.. ;)

2020-09-30 kl 10:47

Jag har den rektangulera panelen med 4 pilar.

Nope, jag stängde inte av någon kran, skruvade av kopplingen, bytte flaska, och öppnade kranen på den nya flaskan. Kranen till värmen är under köket. Jag kollade dessa i morse om i fall att det skulle vara någon auto-close, men det var det inte. Spis och kyl funkade med nya gasen.

2020-09-30 kl 10:48

Ett scenario som jag aldrig testade var om det faktiskt var gas kvar i flaskan som jag kopplad bort. Kan ju hänt något med själva värmaren, men panelen indikerade ju GAS OUT.

2020-09-30 kl 10:59

apersson850 skrev:
Troligt med tanke på årsmodellen. Har du en sån här manöverpanel?

Ja det är den jag har

2020-09-30 kl 14:01

Har du provat att återställa på pannan, så den inte har löst ut? Fast jag tror det ska indikeras på panelen, men jag är inte säker.

När jag har kört slut på gasen har det räckt att elda i spisen, så gasflödet har kommit fram till pannan. Sen har pannan brukat starta, möjligen efter några försök. Det beror på hur långt röret är från fördelningen till pannan (hur mycket luft som får plats).

2020-09-30 kl 14:37

Ok, testade 4-5 ggr. Kanske kommer om jag tjatar lite. Körde på spisen och kylen och antog att det skulle gå lika snabbt att få fram gas till värmaren som sitter närmare gas flaskan.

Vad menar du med "löst ut". Pannans fläkt kör igång och tändaren klickar, men sen händer inget och den stannar.

2020-09-30 kl 14:57

Kan vara smart att kontrollera batteriet i detta läge, fläkten går inte upp i rätt hastighet om det är dåligt batteri, går inte fläkten upp i rätt hastighet så släpps inte gasolen på.

Det är det ena...

Det andra kan vara att det kommit in fukt i röret till pannan som ligger och bromsar flödet om du inte har "blåst" flaskan innan montage.

För du skriver att du försökt starta pannan efter flaskbyte och när det inte gick så provade du spisen och kylen men då har det kanske redan kommit in fukt i röret till pannan.

2020-10-01 kl 10:59

Man kan kontrollera fläkthastigheten i displayens serviceläge.

Det går också att se om något överhettningsskydd löst ut.

2020-10-01 kl 22:06

ok, intressanta kommentarer - men hur gör jag rent praktiskt?

2020-10-02 kl 09:28

Enklast är om du tittar i dokumenten Manöverpanel 3010213 och Alde Compact 3010. Där visas hur du hittar servicemenyn i panelen, samt några grundläggande felsökningsinstruktioner.

2020-10-02 kl 15:01

jag har redan lusläst dem, och det enda som ev passar är att det tar längre tid att starta om man byter flaska. Jag försökte nog 3-4 ggr. Vet inte om det är ok. Oavsett så svarar panelen GAS OUT.

2020-10-03 kl 11:39

Aha. Jag trodde inte det, eftersom du frågade hur man kollade fläkthastigheten.
Min 3010 har inte krånglat än, så jag vet inte mer än så. Den 3000 jag hade tidigare fick jag skruva i flera gånger för att hålla igång, så där var jag lite mer insatt.

2020-10-17 kl 17:48

Vi har en polar 520 cth, 2004 på den fick ett sådant fel där var det regulatorn som sitter på gasoltuben
som inte släppte igenom tillräckligt med gasol när vi
bytt den fungerade panna.

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 584 fristående campingplatser och 689 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842