GPS - vad vill ni veta? / av Jenny Floden

• 21 svar
GPS - vad vill ni veta?
2010-04-16 kl 13:25

Har du koll på allt som rör GPS? Om inte kan du läsa vidare...
Vi planerar en artikel om GPS och behöver veta vad ni undrar över, så överös oss med alla frågor om ämnet du kan komma på! Förhoppningsvis kan vi presentera svaren i tidningen snart.
Soliga hälsningar/Jenny

2010-04-16 kl 16:45

Hej ! köpte mig nyligen en Garmin 765 T och upptäcker dagligen nya funktioner på den. Något av det roligare är att tanka hem fria POI:s från nätet och installera i gps:n. Skulle vara roligt om ni hade återkommande tester av GPS:er, då det är en produkt som stämmer väl in på nyttiga tillbehör till campandet. Rekommendera även sajter där man kan ladda hem POI:s

2010-04-16 kl 17:09

Varför blir det så fel fast man skriver in rätt?? Ofta läser jag i campingtidningar att angivna lat. long angivelser inte stämmer, då är det ju inte lätt att komma rätt. Även när man anger ort och start ort blir det fel (Västervik - Borgholm ville skicka oss över Nybro!!)
F.ö. håller jag mej ifrån tekniken så länge jag kan, ingen GPS ön så länge!

2010-04-17 kl 08:23

Hur vet man att det skrivits in rätt? Kanske den mänskliga faktorn har varit i farten. Det räcker med en liten felstavad bokstav eller att man vänt på t.ex två bokstäver så uppfattar ju GPS:en att det är på ett visst sätt medans vi menar ett annat p g a felskrivning. Men det kan säkert hända andra saker också, vem vet. Sen förstod jag inte vad det var som ville skicka er fel? Ni använder ju inte GPS efter av vad jag förstått.
GPS är en bra hjälpreda i vårt fall men vi har gärna en kartbok med och "lättkollar" vår rutt när vi är ute på okända marker. Frugan är en bra kartläsare och följer gärna med och talar om att GPS:en uppför sig som vi har tänkt oss vilket den gjort hittills i snart 7 år. Det har bara blivit 2 st under den perioden och Garmin vid bägge inköpen.
Skall bli kul att följa GPS-tråden.[quote user="Nellie"]
Varför blir det så fel fast man skriver in rätt?? Ofta läser jag i campingtidningar att angivna lat. long angivelser inte stämmer, då är det ju inte lätt att komma rätt. Även när man anger ort och start ort blir det fel (Västervik - Borgholm ville skicka oss över Nybro!!)
F.ö. håller jag mej ifrån tekniken så länge jag kan, ingen GPS ön så länge![/quote]

2010-04-19 kl 11:33

Det här med POI:s är intressant för det varierar ju från fabrikat till fabrikat hur enkelt eller krångligt det är att lägga in egena POI:s.Vissa kräver programvara medan andra funkar utan. Det kan vara vettigt att veta vad som gäller för de varianter man funderar på.
Det här med om det går att lägga in egena koordinater eller inte känns också som en bra grej att ha koll på. Campingar som är vårt huvudintresse ligger ju inte precis centralt med gatuadress. Har själv gjort det misstaget.
TMC-funktionen är en annan sak som skiljer från modell till modell. Navigon t ex har lite bra grejer med alternativa vägval.
En annan grej är ljuskänsligheten. Hur bra är bilden i solljus och samma sak när den går över i nattläge.
Kartmaterialet är ju en ganska dyr historia. En belysning över vad som ingår vid köpet skulle jag också uppskatta. Vad kan man ladda ner och i såfall till vilken kostnad?
Batteritid, minneskapacitet och prisvärdhet kanske också kan vara något.

2010-04-19 kl 11:40

Hej Jenny. Som den åsna jag är, har jag några frågor ang. GPS. Har själv en Garmin sedan flera år men åker alltid efter adress. Nu till frågorna:1. Är N detsamma som longitud?2. Är E detsamma som latitud?3. Ibland står det X och Y. Vad är det?4. Vad är POI?
Tacksam för förklaring. Ha det gott!

2010-04-19 kl 11:51

intressant med lite GPS information!
1. finns det idag nån GPS som både kan visa karta och fordonets hastighet samtidigt ?
2. är det bara Garmin som har oändlighets updatering på enheten dvs. ett pris och uppdatera hur ofta och mycket du vill "kartmaterial" ?
3. vilka enheter som man idag kan koppla in extern antenn, "behövs på vissa platser i Gävle bl.a"
4. vart är det billigast att få sin gps uppgraderad ? Elgiganten / onoff / Siba ?!?!
Tack för ordet! ;)

2010-04-19 kl 13:02

[quote user="Leknes"]
Hej Jenny. Som den åsna jag är, har jag några frågor ang. GPS. Har själv en Garmin sedan flera år men åker alltid efter adress. Nu till frågorna:1. Är N detsamma som longitud?2. Är E detsamma som latitud?3. Ibland står det X och Y. Vad är det?4. Vad är POI?
Tacksam för förklaring. Ha det gott!
[/quote]
Jag kan bara hjälpa till med 4:an, POI = Points of interest, egna (eller andras) mål som inte finns som standard i GPS:en. Ofta finns köpcentra, restauranger och bensinstationer redan inladga men inte campingplatser.

2010-04-21 kl 17:07

Hej Leknes!N är latitud, eller norr-värde. E är longitud, eller öst-värde. X och Y används i ett koordinatsystem som heter RT 90, där X anger latituden och Y anger longituden.Det vanligaste koordinatsystemet kallas WGS84, och inom systemet finns några olika varianter - decimalt, grader och minuter, eller grader, minuter och sekunder. Vi hoppas kunna reda ut begreppen i nästa nummer! Ulla

2010-04-21 kl 17:16

Tusen tack Ulla.Nu förstår jag varför det inte har fungerat.Hälsningar Leknes

2010-04-22 kl 10:22

[quote user="Jenny Floden"]
Har du koll på allt som rör GPS? Om inte kan du läsa vidare...
Vi planerar en artikel om GPS och behöver veta vad ni undrar över, så överös oss med alla frågor om ämnet du kan komma på! Förhoppningsvis kan vi presentera svaren i tidningen snart.
Soliga hälsningar/Jenny
[/quote]
I katalogen över våra campingar anges GPS positioner i Decimal, Grader/min/sec och Grader/min.
I min Garmin kan jag välja mellan hddd gradtecken mm´ss.s´´ hddd gradtecken mm. mmm´och hddd.ddddd gradtecken
Vilket hör till vad? Osäkerheten gör att jag ofta kommer lite snett.

2010-04-23 kl 11:19

1. finns det idag nån GPS som både kan visa karta och fordonets hastighet samtidigt?Jag tror de flesta (alla?) Garmin Nüvi gör det!http://www.garmin.se/files/garmin/imagecache/
garmin_full/nuvi_7x5_karta_3D_0.jpg
3. vilka enheter som man idag kan koppla in extern antenn, "behövs på vissa platser i Gävle bl.a"Ska väl inte behövas exten antenn numera, har aldrig haft dålig mottagning på mina nyare GPS med Sif-chipset, fungerar tom inomhus!

2010-04-23 kl 11:29

Våran Gamin finkar inte inomhus men kanon i bilen. Vi har ett mobiltelefonfäste på instumentpanelen som GPS:en sitter fast i, dvs inte i vindrutan och det går kanon i hela Sverige så extern antenn har vi aldrig behövt fundera på

2010-04-26 kl 12:32

Vi har Garmin GPS:er på jobbet och där ställer den eluppvärmda vindrutan i Ford till problem, så där behöver vi en extern antenn för att få det att funka optimalt.
Men min privata Navigon funkar utan extra antenn när jag har cigkabeln ansluten. Detta eftersom TMC:n sitter i cigkabeln och man på så vis åker snålskjuts med den.

2010-06-15 kl 13:32

Hej, En viktig sak som man kanske inte upptäcker förrän man själv använt navigator ute i Europa är fordonet som man framför. Det är lätt att hamna på små smala vägar samt smala gator inne i städerna, för att inte tala om viadukter som plötsligt uppenbarar sig och har en max fordonshöjd på kanke 2,4 m.
Därför vore det utmärkt om det fanns navigatorer där man kunde ladda in egna fordonsdata så man kunde undslippa dessa problem. Vet att det finns navigatorer för stora lastbilar men dessa är dessutom utrustade med en massa annat som inte vi husbils- eller husvangsåkar är i behov av.
Detta är alltså en viktig parameter när man skall investera i en navigator.
Det finns andra saker så som uppladdning av POI-grupper som tyvärr inte låter sig göras i alla märken.
Bra om du kan få med dessa saker. Har nu under två dagr försökt hitta dessa uppgifter på nätet men av någn anledning verkar inte detta vara intressanta detaljer för tillverkarna

2010-06-15 kl 13:38

Har du läst senaste numret av denna tidning? Där fanns en artikel av Torbjörn Stålenhag där just detta med att kunna mata in fordonshöjd/bredd nämndes tillsammans med en av GPS-maskinerna./ostbergr

2010-06-15 kl 14:03

Nä, minsann, de har jag missat att läsa men så är vi också precis hemkomna efter en nästan 8 veckors tur längs hela kusten från Holland till Portugal och Spanien. Det var framför all i Frankrike vi vid ett antal tillfällen blev inledda av vår TomTom 930 på vägar som med svensk standard skulle kallas cykelstigar. Vid ett annat tillfälle när vi valt att inte köra mototvägar hamnade vi i ett samhälle där det fanns en viadukt med just denna låga fordonshöjd vilket innebar vi fick vända om och fick på detta vis 3 mil extra. Men är man ute sådär får man försöka ta det med en klackspark även om det känns onödigt.

2010-06-15 kl 17:12

edenvsheineken jag har en Tom Tom se svar nedan.
1. finns det idag nån GPS som både kan visa karta och fordonets hastighet samtidigt
Ja den Tom Tom one XL som jag har kan visa karta och hastighet med den godkända hastigheten samtidigt
2. är det bara Garmin som har oändlighets updatering på enheten dvs. ett pris och uppdatera hur ofta och mycket du vill "kartmaterial" ?
Tom Tom tar betalt för ett abonnemang med fyra uppdateringar alltså kvartalsuppdatering.
4. vart är det billigast att få sin gps uppgraderad ? Elgiganten / onoff / Siba ?!?!
Tom Tom uppddateras via nätet via Tom Tom home som går på datorn via nätet.

2010-09-09 kl 12:44

Hej!
Jag har ingen egen GPS men skulle i bland vilja skriva ut koordinaterna som en information i vår blogg. Vad är det egentligen för koordinater man programmerar in?
Som ex:
I google Earth står det 38 01 01.89"N och 7 51 55 18"V för Castelo de Beja. Är det kordinaterna eller är det något annat?

2010-09-09 kl 12:52

Det är kordinater

2010-09-12 kl 13:17

Hejsan! Vi har en Navigon 7000 som det är gamla kartor, i så nu undrar jag om någon vet om det finns någonstans där man kan ladda ner nya kartor GRATIS, för dom är svindyra på Navignons hemsida tyvärr.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn och Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Sök tester

Välj husvagn eller husbil, märke och sök bland våra tester

Senaste testerna

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn och Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2012-05

• Husvagn & Camping 2012-04

• Husvagn & Camping 2012-03

• Husvagn & Camping 2012-02

• Husvagn & Camping 2012-01

• Husvagn & Camping 2011-12

• Husvagn & Camping 2011-11

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter