|
2010-04-16 kl 13:25
|
|
|
Har du koll på allt som rör GPS? Om inte kan du läsa vidare... |
|
|
2010-04-16 kl 16:45
|
|
|
Hej ! köpte mig nyligen en Garmin 765 T och upptäcker dagligen nya funktioner på den. Något av det roligare är att tanka hem fria POI:s från nätet och installera i gps:n. Skulle vara roligt om ni hade återkommande tester av GPS:er, då det är en produkt som stämmer väl in på nyttiga tillbehör till campandet. Rekommendera även sajter där man kan ladda hem POI:s |
|
|
2010-04-16 kl 17:09
|
|
|
Varför blir det så fel fast man skriver in rätt?? Ofta läser jag i campingtidningar att angivna lat. long angivelser inte stämmer, då är det ju inte lätt att komma rätt. Även när man anger ort och start ort blir det fel (Västervik - Borgholm ville skicka oss över Nybro!!) |
|
|
2010-04-17 kl 08:23
|
|
|
Hur vet man att det skrivits in rätt? Kanske den mänskliga faktorn har varit i farten. Det räcker med en liten felstavad bokstav eller att man vänt på t.ex två bokstäver så uppfattar ju GPS:en att det är på ett visst sätt medans vi menar ett annat p g a felskrivning. Men det kan säkert hända andra saker också, vem vet. Sen förstod jag inte vad det var som ville skicka er fel? Ni använder ju inte GPS efter av vad jag förstått. |
|
|
2010-04-19 kl 11:33
|
|
|
Det här med POI:s är intressant för det varierar ju från fabrikat till fabrikat hur enkelt eller krångligt det är att lägga in egena POI:s.Vissa kräver programvara medan andra funkar utan. Det kan vara vettigt att veta vad som gäller för de varianter man funderar på. |
|
|
2010-04-19 kl 11:40
|
|
|
Hej Jenny. Som den åsna jag är, har jag några frågor ang. GPS. Har själv en Garmin sedan flera år men åker alltid efter adress. Nu till frågorna:1. Är N detsamma som longitud?2. Är E detsamma som latitud?3. Ibland står det X och Y. Vad är det?4. Vad är POI? |
|
|
2010-04-19 kl 11:51
|
|
|
intressant med lite GPS information! |
|
|
2010-04-19 kl 13:02
|
|
|
[quote user="Leknes"] |
|
|
2010-04-21 kl 17:07
|
|
|
Hej Leknes!N är latitud, eller norr-värde. E är longitud, eller öst-värde. X och Y används i ett koordinatsystem som heter RT 90, där X anger latituden och Y anger longituden.Det vanligaste koordinatsystemet kallas WGS84, och inom systemet finns några olika varianter - decimalt, grader och minuter, eller grader, minuter och sekunder. Vi hoppas kunna reda ut begreppen i nästa nummer! Ulla |
|
|
2010-04-21 kl 17:16
|
|
|
Tusen tack Ulla.Nu förstår jag varför det inte har fungerat.Hälsningar Leknes |
|
|
2010-04-22 kl 10:22
|
|
|
[quote user="Jenny Floden"] |
|
|
2010-04-23 kl 11:19
|
|
|
1. finns det idag nån GPS som både kan visa karta och fordonets hastighet samtidigt?Jag tror de flesta (alla?) Garmin Nüvi gör det!http://www.garmin.se/files/garmin/imagecache/ |
|
|
2010-04-23 kl 11:29
|
|
|
Våran Gamin finkar inte inomhus men kanon i bilen. Vi har ett mobiltelefonfäste på instumentpanelen som GPS:en sitter fast i, dvs inte i vindrutan och det går kanon i hela Sverige så extern antenn har vi aldrig behövt fundera på |
|
|
2010-04-26 kl 12:32
|
|
|
Vi har Garmin GPS:er på jobbet och där ställer den eluppvärmda vindrutan i Ford till problem, så där behöver vi en extern antenn för att få det att funka optimalt. |
|
|
2010-06-15 kl 13:32
|
|
|
Hej, En viktig sak som man kanske inte upptäcker förrän man själv använt navigator ute i Europa är fordonet som man framför. Det är lätt att hamna på små smala vägar samt smala gator inne i städerna, för att inte tala om viadukter som plötsligt uppenbarar sig och har en max fordonshöjd på kanke 2,4 m. |
|
|
2010-06-15 kl 13:38
|
|
|
Har du läst senaste numret av denna tidning? Där fanns en artikel av Torbjörn Stålenhag där just detta med att kunna mata in fordonshöjd/bredd nämndes tillsammans med en av GPS-maskinerna./ostbergr |
|
|
2010-06-15 kl 14:03
|
|
|
Nä, minsann, de har jag missat att läsa men så är vi också precis hemkomna efter en nästan 8 veckors tur längs hela kusten från Holland till Portugal och Spanien. Det var framför all i Frankrike vi vid ett antal tillfällen blev inledda av vår TomTom 930 på vägar som med svensk standard skulle kallas cykelstigar. Vid ett annat tillfälle när vi valt att inte köra mototvägar hamnade vi i ett samhälle där det fanns en viadukt med just denna låga fordonshöjd vilket innebar vi fick vända om och fick på detta vis 3 mil extra. Men är man ute sådär får man försöka ta det med en klackspark även om det känns onödigt. |
|
|
2010-06-15 kl 17:12
|
|
|
edenvsheineken jag har en Tom Tom se svar nedan. |
|
|
2010-09-09 kl 12:44
|
|
|
Hej! |
|
|
2010-09-09 kl 12:52
|
|
|
Det är kordinater |
|
|
2010-09-12 kl 13:17
|
|
|
Hejsan! Vi har en Navigon 7000 som det är gamla kartor, i så nu undrar jag om någon vet om det finns någonstans där man kan ladda ner nya kartor GRATIS, för dom är svindyra på Navignons hemsida tyvärr. |
|
Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.
I campingkatalogen hittar du information om öppettider, priser, service och mer. Du kan även betygsätta campingplatser.
Gå till Campingkatalogen