gratis värme till husvagn / av krabba52

gratis värme till husvagn
2010-02-03 kl 10:12

Har kommit över en solpanel som jag satt på taket på min vagn och jag måste säga att det va det bästa jag gjort för det finns inget värre än att komma till vagnen när den är kall och fuktig men efter denna lilla solpanel på taket har jag c:a 30% mer värme än utsidan och den va enkel att montera och sköter sig själv utan någon ström alls dvs helt oberoende av elnätet,så nu har jag en varm och torr vagn när man kommer dit och den är miljövänlig iom att den går på enbart sol så jag betalade bara en summa när jag köpte den sen är den helt gratis.
Måste säga att denna lilla mojäng är helt fenominal till husvagnen

2010-02-03 kl 10:32

En länk till produkten kunde vara bra. Tack.
Jag tror att jag sett något om en dylik tingest men kommer inte ihåg vad den heter.

2010-02-03 kl 12:52

Låter spännande. Var får man tag på en sådan solpanel, och vad kostar den och vad kostar installationen?Frågar Leknes, som måste ha hjälp med allt.

2010-02-03 kl 14:43

Hej!
Ang solpanelen så känner jag han som säljer dom och kan fixa ett köp där ,bla för att han vill att jag ska bli återförsäljare för dom produkterna som jag nu kan konstatera att jag står bakom av egen erfarenhet och ang monteringen har jag framfört till säljaren att försöka fixa ett färste specielt för husvagn och det var intressant. Priset 4900:- ink.moms och montering gjorde jag själv utan problem på nån timme eller två.

2010-02-07 kl 15:17

Var uppe och kollade min husvagn torrt och fint inne i husvagnen, värmen kom väldigt fort denna gång kanon

2010-02-07 kl 15:38

Hur fungerar den när det är en halv meter snö på taket? Jag antar att panelerna är monterade på taket...

2010-02-07 kl 15:50

Hej! Det snöaDE CA 2 DM IgREBBESTA FÖRRA Veckan panelen sitter i 60 graders lutning ingen snö alls på den.När solen skiner blir den varm fort snön smälter direkt fungerar ut märki.T dag ingen sol men värmen gick på ca 30 %% så lite värme kom det änndå-MVH
krabba52

2010-02-08 kl 18:57

Är solpanelen dockat till vagnens egna värmesystem eller hur funkar det. En liten beskrivning vore inte dumt.

2010-02-08 kl 19:31

Hej! jag kopplade den till mitt utsug i ifrån köksfläckten,det var samma dimmertion så det var lätt att montera.Finns färdiga stativ till husvagn.Fördelen med denna inkoppling är att värmen kommer i mitten på husvagnen.
MVH krabba52

2010-02-11 kl 21:14

Låter inressant du får gärna beskriva lite mer hur det funkar

2010-02-12 kl 08:57

En länk till produkten hade varit trevligt så man kan läsa lite mer fakta om den.
Att den är gratis, njae.... Tycker trådens namn är missvisande, men ska väl dra ögonen åt sig för att locka intressenter, speciellt om man tänkt sälja den. Marknadsföring, ska man inte ta kontakt med Husvagns och campings marknadsavdelning då?

2010-02-12 kl 10:27

Den fungerar som så att när solen lyser eller soldis,så genererar solpanelen ström till fläckten som sitter i panelen.
Då fläckten statar innebär det att det finns värme i panelen och då blåser den in varm luft i vagnen.Den tar strömmen ifrån panelen så den är helt självförsörjande.
När det var 9 minus för någon vecka sedan så blåste den in 16,8 plusgrader ivagnen,den blåser varmluft så länge solen träffar panelen.När solen går ner stängs den av, och solen går upp statar den själv mycket bra,samt att den ventilerar ut fuktig luft och detta sparar husvagnen.

2010-02-12 kl 11:16

För min del låter det helt osannolikt mer som en Norge historia. Sedan en annan sak om Du vill sälja din solpanel så få Du inte göra det här i detta forum.
Mvh Amigo.

2010-02-12 kl 11:54

En liten fundering, du skriver att du kopplade den till utsuget på spisfläkten, Blir det inte massa skit vid spisen när du trycker skiten åt fel håll?

2010-02-12 kl 11:56

2010-02-12 kl 12:10

HEj!
Nej det blåser ej in någon smuts,då hålerna för insuget som är ca 100 st är på 2 mm blir det ingen smuts på spisen,har kört den i trte veckor nu är mycket nöjd.

2010-02-12 kl 12:14

Detta är ingen nyhet. När jag såg den för några år sedan blev jag imponerad av dess prestanda, om de stämde.
Användningsområdet var då mindre byggnader som kunde värmas utan el.
Minns att jag tyckte det verkade för bra för att vara sant... Den fungerar naturligtvis men hur bra är den?
Spännande med husvagn som tillämpning. Vill veta mera detaljer. Trådskaparen kan väl annonsera eller få denna tidning intresserad att skriva om konstruktionen.

2010-02-12 kl 13:36

1

2010-02-12 kl 14:56

Hur bra är det med konstant avkylning och uppvärming i ett litet utrymme som konstant tar in fuktig luft? Kondensbildning, är nog bara förnamnet i en husvagn i alla fall.

2010-02-12 kl 15:24

[quote user="Larzan"]
Hur bra är det med konstant avkylning och uppvärming i ett litet utrymme som konstant tar in fuktig luft? Kondensbildning, är nog bara förnamnet i en husvagn i alla fall.
[/quote]
Vinter i norr inehåller ytterst små mängder fukt. Vi har Tex. slutat med torrboll då det aldrig blev nått i den. I söder kan det ju bli en annan sak.
En del här på forumet förordar ju att man inte skall ha rullgardinerna för fönstren för att få in solvärme och på det viset få luftcirkulation. Rätt eller fel??????

2010-02-12 kl 16:20

EN husvagn som står utan cirkulerande luft och är ouppvärmd som man värmer upp snabbt när man kommer dit ,där blir det kondens.
Men med en husvagn med cirkulerade varm luft får ingen kondens även om den kyls ner på natten en del.Med andra ord torr luft ingen kondens ,fuktig luft kondens.

2010-02-12 kl 19:57

Detta är inget för mig som andvänder min husvagn på sommaren, Investera runt 5000:- nej.
Om jag ska bli lite imponerad så måste det finnas mer data och en opartisk test.
Man kan nästan tro att Krabba52 säljer eller har provision på aggregaten?????
Du skriver även om husvagnen kyls en del på natten vadå, stänger man av värmen en kylig sommarkväll så blir det ganska kallt omgående.
För min del verkar det hela överreklamerat.

2010-03-03 kl 20:00

Hej! vill nu avge en rapport hur min värmepanel fungerat nu när det varit rigtigt kallt.
Var uppe i Grebbestad till min husvagn,mycket snö att skotta,men i husvagnen var det bra hade variit 22,5 grader som varmast utan att jag har på någon värme alls toppen.
Ingen snö på vagnen alls änna göörbra!

2010-03-03 kl 22:40

[quote user="krabba52"]...men efter denna lilla solpanel på taket har jag c:a 30% mer värme än utsidan[/quote] Måste bara fråga... om det är t ex -5 grader ute och man har 30% mer värme på insidan - hur varmt är det på insidan då?? Att ventilationen blir bättre med en liten fläkt som drar in luft kan jag möjligen köpa, även om ventilationen då jobbar baklänges, men att solvärmen som ackumuleras skulle räcka för att i nån nämnvärd utsträckning värma vagnen... ursäkta men jag är skeptisk.

2010-03-04 kl 08:43

JLOK ! Ja här är en till . Kan inte få in i mitt huvud att en solpanel kan ge värme på natten, för man vill väl ha varmt dygnet runt. Undrar varför ingen på redationen hör av sig om denna supergrej någon om dom borde väl veta ?
Mvh amigo.

2010-03-04 kl 09:02

[quote user="amigo"]JLOK ! Ja här är en till . Kan inte få in i mitt huvud att en solpanel kan ge värme på natten, för man vill väl ha varmt dygnet runt. Undrar varför ingen på redationen hör av sig om denna supergrej någon om dom borde väl veta ?
Mvh amigo.[/quote] Supergrej??Tja..våra biltillbehör´s butiker svämmar över av allehanda mirakel produkter som visar sig i slutända att det inte funkar genom otaliga tester.Det verkar samma grej här...solpanel som ger värme på natten..jojo..vad säger man ett gott skrat förlänger livet..

2010-03-04 kl 10:10

Hej på Er.../tro honom inte/ som Sverker Olofsson på plus gör,, öppna soptunnan med detta påstående om värme i vagnen av en så liten sak ,, som amigo säger sådan t snack kommer från vester (Norge) Jag skall trot när jag ser och kan testa det hel men i nuvarande stund blir det 1% = tro från mej.. Solhälsn,.fr. Öland

2010-03-04 kl 12:05

Trist stämnig här!Apparaten fungerar till det den är tänkt för. Den ger mycket riktigt inget värmetillskott när solen inte lyser på den. Dock kommer den att ventilera på ett mycket bra sätt.Varm luft kan hålla betydligt mycket mera fukt än vad kall luft gör. Det betyder att när solfångaren skickar in uppvärmd luft, så har den luften en betydligt lägre relativ luftfuktighet. Luften tar då raskt åt sig den fukt som finns inne i vagnen. Eftersom ny, uppvärmd luft tillförs som måste den luft som redan finns inne i vagnen ut. Det vatten som tagits upp av luften följer då med ut.När de så småningom blir kväll så slutar solfångaren att värma, men se då slutar den också att blåsa in luft, så den luft som finns kvar inne är då torrare än den luft som finns ute, eftersom eventuell överskottsfukt följt med ut under dagen. Det finns med andra ord ingen fukt som kan kondensera när det blir kallare inne.Utan tillskottsvärmen kan det lätt bli så att det är kallare inne i vagnen än utanför. Det vill man inte, för att när ventilationen då släpper in (relativt) varm utomhusluft så innehåller denna mera vatten än vad den kan lålla när den blir nedkyld inne i vagnen. DÅ kan kondens uppstå! Det är alltså när temperaturen ute stiger som problem kan uppstå. Genom att tillföra värme inne i vagnen så förhindras detta. Det kan göras med ett litet element eller med en solfångare. Välj själv. Solfångaren duger inte till att värma vagnen när man bor i den (utom dagtid på vår och höst), men den är väldigt trevlig att torrlufta vagnen med då den förvaras. Utan att behöva göda elbolagen med ett öre. Vill man inte göda tillverkaren heller så får man bygga själv - vilket är fullt möjligt. /MikaelSom ännu inte har någon sådan solfångare, men som är mer än lite intresserad, både till stuga och husvagn.

2010-03-04 kl 12:24

Det är mycket om denna fantastiska solfångare med fläktmotor mm, men vad är det för märke och ev testresultat, varför är det helt tyst om det.
Kom med lite fakta så slipper det bli så mycket spekulationer.
Det finns väl ingen här på forumet som skulle köpa grisen i säcken, fram med fakta nu.
Krabba 52 var finns alla fakta???

2010-03-04 kl 12:38

[quote user="mikaelkr"]
Trist stämnig här!
Apparaten fungerar till det den är tänkt för. Den ger mycket riktigt inget värmetillskott när solen inte lyser på den. Dock kommer den att ventilera på ett mycket bra sätt.
Varm luft kan hålla betydligt mycket mera fukt än vad kall luft gör. Det betyder att när solfångaren skickar in uppvärmd luft, så har den luften en betydligt lägre relativ luftfuktighet. Luften tar då raskt åt sig den fukt som finns inne i vagnen. Eftersom ny, uppvärmd luft tillförs som måste den luft som redan finns inne i vagnen ut. Det vatten som tagits upp av luften följer då med ut.
När de så småningom blir kväll så slutar solfångaren att värma, men se då slutar den också att blåsa in luft, så den luft som finns kvar inne är då torrare än den luft som finns ute, eftersom eventuell överskottsfukt följt med ut under dagen. Det finns med andra ord ingen fukt som kan kondensera när det blir kallare inne.
Utan tillskottsvärmen kan det lätt bli så att det är kallare inne i vagnen än utanför. Det vill man inte, för att när ventilationen då släpper in (relativt) varm utomhusluft så innehåller denna mera vatten än vad den kan lålla när den blir nedkyld inne i vagnen. DÅ kan kondens uppstå! Det är alltså när temperaturen ute stiger som problem kan uppstå. Genom att tillföra värme inne i vagnen så förhindras detta. Det kan göras med ett litet element eller med en solfångare. Välj själv.

Solfångaren duger inte till att värma vagnen när man bor i den (utom dagtid på vår och höst), men den är väldigt trevlig att torrlufta vagnen med då den förvaras. Utan att behöva göda elbolagen med ett öre. Vill man inte göda tillverkaren heller så får man bygga själv - vilket är fullt möjligt.

/Mikael
Som ännu inte har någon sådan solfångare, men som är mer än lite intresserad, både till stuga och husvagn.
[/quote]

Bra skrivet!

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Campingkatalogen

1221 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 515 fristående campingplatser och 258 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 448 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-05

• Campingkatalogen 2014

• Husvagn & Camping 2014-04

• Husvagn & Camping 2014-03

• Husvagn & Camping 2014-02

• Husvagn & Camping 2014-01

• Husvagn & Camping 2013-12