|
2010-02-03 kl 10:12
|
|
|
Har kommit över en solpanel som jag satt på taket på min vagn och jag måste säga att det va det bästa jag gjort för det finns inget värre än att komma till vagnen när den är kall och fuktig men efter denna lilla solpanel på taket har jag c:a 30% mer värme än utsidan och den va enkel att montera och sköter sig själv utan någon ström alls dvs helt oberoende av elnätet,så nu har jag en varm och torr vagn när man kommer dit och den är miljövänlig iom att den går på enbart sol så jag betalade bara en summa när jag köpte den sen är den helt gratis. |
|
|
2010-02-03 kl 10:32
|
|
|
En länk till produkten kunde vara bra. Tack. |
|
|
2010-02-03 kl 12:52
|
|
|
Låter spännande. Var får man tag på en sådan solpanel, och vad kostar den och vad kostar installationen?Frågar Leknes, som måste ha hjälp med allt. |
|
|
2010-02-03 kl 14:43
|
|
|
Hej! |
|
|
2010-02-07 kl 15:17
|
|
|
Var uppe och kollade min husvagn torrt och fint inne i husvagnen, värmen kom väldigt fort denna gång kanon |
|
|
2010-02-07 kl 15:38
|
|
|
Hur fungerar den när det är en halv meter snö på taket? Jag antar att panelerna är monterade på taket... |
|
|
2010-02-07 kl 15:50
|
|
|
Hej! Det snöaDE CA 2 DM IgREBBESTA FÖRRA Veckan panelen sitter i 60 graders lutning ingen snö alls på den.När solen skiner blir den varm fort snön smälter direkt fungerar ut märki.T dag ingen sol men värmen gick på ca 30 %% så lite värme kom det änndå-MVH |
|
|
2010-02-08 kl 18:57
|
|
|
Är solpanelen dockat till vagnens egna värmesystem eller hur funkar det. En liten beskrivning vore inte dumt. |
|
|
2010-02-08 kl 19:31
|
|
|
Hej! jag kopplade den till mitt utsug i ifrån köksfläckten,det var samma dimmertion så det var lätt att montera.Finns färdiga stativ till husvagn.Fördelen med denna inkoppling är att värmen kommer i mitten på husvagnen. |
|
|
2010-02-11 kl 21:14
|
|
|
Låter inressant du får gärna beskriva lite mer hur det funkar |
|
|
2010-02-12 kl 08:57
|
|
|
En länk till produkten hade varit trevligt så man kan läsa lite mer fakta om den. |
|
|
2010-02-12 kl 10:27
|
|
|
Den fungerar som så att när solen lyser eller soldis,så genererar solpanelen ström till fläckten som sitter i panelen. |
|
|
2010-02-12 kl 11:16
|
|
|
För min del låter det helt osannolikt mer som en Norge historia. Sedan en annan sak om Du vill sälja din solpanel så få Du inte göra det här i detta forum. |
|
|
2010-02-12 kl 11:54
|
|
|
En liten fundering, du skriver att du kopplade den till utsuget på spisfläkten, Blir det inte massa skit vid spisen när du trycker skiten åt fel håll? |
|
|
2010-02-12 kl 11:56
|
|
|
|
|
|
2010-02-12 kl 12:10
|
|
|
HEj! |
|
|
2010-02-12 kl 12:14
|
|
|
Detta är ingen nyhet. När jag såg den för några år sedan blev jag imponerad av dess prestanda, om de stämde. |
|
|
2010-02-12 kl 13:36
|
|
|
1 |
|
|
2010-02-12 kl 14:56
|
|
|
Hur bra är det med konstant avkylning och uppvärming i ett litet utrymme som konstant tar in fuktig luft? Kondensbildning, är nog bara förnamnet i en husvagn i alla fall. |
|
|
2010-02-12 kl 15:24
|
|
|
[quote user="Larzan"] |
|
|
2010-02-12 kl 16:20
|
|
|
EN husvagn som står utan cirkulerande luft och är ouppvärmd som man värmer upp snabbt när man kommer dit ,där blir det kondens. |
|
|
2010-02-12 kl 19:57
|
|
|
Detta är inget för mig som andvänder min husvagn på sommaren, Investera runt 5000:- nej. |
|
|
2010-03-03 kl 20:00
|
|
|
Hej! vill nu avge en rapport hur min värmepanel fungerat nu när det varit rigtigt kallt. |
|
|
2010-03-03 kl 22:40
|
|
|
[quote user="krabba52"]...men efter denna lilla solpanel på taket har jag c:a 30% mer värme än utsidan[/quote] Måste bara fråga... om det är t ex -5 grader ute och man har 30% mer värme på insidan - hur varmt är det på insidan då?? Att ventilationen blir bättre med en liten fläkt som drar in luft kan jag möjligen köpa, även om ventilationen då jobbar baklänges, men att solvärmen som ackumuleras skulle räcka för att i nån nämnvärd utsträckning värma vagnen... ursäkta men jag är skeptisk. |
|
|
2010-03-04 kl 08:43
|
|
|
JLOK ! Ja här är en till . Kan inte få in i mitt huvud att en solpanel kan ge värme på natten, för man vill väl ha varmt dygnet runt. Undrar varför ingen på redationen hör av sig om denna supergrej någon om dom borde väl veta ? |
|
|
2010-03-04 kl 09:02
|
|
|
[quote user="amigo"]JLOK ! Ja här är en till . Kan inte få in i mitt huvud att en solpanel kan ge värme på natten, för man vill väl ha varmt dygnet runt. Undrar varför ingen på redationen hör av sig om denna supergrej någon om dom borde väl veta ? |
|
|
2010-03-04 kl 10:10
|
|
|
Hej på Er.../tro honom inte/ som Sverker Olofsson på plus gör,, öppna soptunnan med detta påstående om värme i vagnen av en så liten sak ,, som amigo säger sådan t snack kommer från vester (Norge) Jag skall trot när jag ser och kan testa det hel men i nuvarande stund blir det 1% = tro från mej.. Solhälsn,.fr. Öland |
|
|
2010-03-04 kl 12:05
|
|
|
Trist stämnig här!Apparaten fungerar till det den är tänkt för. Den ger mycket riktigt inget värmetillskott när solen inte lyser på den. Dock kommer den att ventilera på ett mycket bra sätt.Varm luft kan hålla betydligt mycket mera fukt än vad kall luft gör. Det betyder att när solfångaren skickar in uppvärmd luft, så har den luften en betydligt lägre relativ luftfuktighet. Luften tar då raskt åt sig den fukt som finns inne i vagnen. Eftersom ny, uppvärmd luft tillförs som måste den luft som redan finns inne i vagnen ut. Det vatten som tagits upp av luften följer då med ut.När de så småningom blir kväll så slutar solfångaren att värma, men se då slutar den också att blåsa in luft, så den luft som finns kvar inne är då torrare än den luft som finns ute, eftersom eventuell överskottsfukt följt med ut under dagen. Det finns med andra ord ingen fukt som kan kondensera när det blir kallare inne.Utan tillskottsvärmen kan det lätt bli så att det är kallare inne i vagnen än utanför. Det vill man inte, för att när ventilationen då släpper in (relativt) varm utomhusluft så innehåller denna mera vatten än vad den kan lålla när den blir nedkyld inne i vagnen. DÅ kan kondens uppstå! Det är alltså när temperaturen ute stiger som problem kan uppstå. Genom att tillföra värme inne i vagnen så förhindras detta. Det kan göras med ett litet element eller med en solfångare. Välj själv. Solfångaren duger inte till att värma vagnen när man bor i den (utom dagtid på vår och höst), men den är väldigt trevlig att torrlufta vagnen med då den förvaras. Utan att behöva göda elbolagen med ett öre. Vill man inte göda tillverkaren heller så får man bygga själv - vilket är fullt möjligt. /MikaelSom ännu inte har någon sådan solfångare, men som är mer än lite intresserad, både till stuga och husvagn. |
|
|
2010-03-04 kl 12:24
|
|
|
Det är mycket om denna fantastiska solfångare med fläktmotor mm, men vad är det för märke och ev testresultat, varför är det helt tyst om det. |
|
|
2010-03-04 kl 12:38
|
|
|
[quote user="mikaelkr"] |
|
Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.
I campingkatalogen hittar du information om öppettider, priser, service och mer. Du kan även betygsätta campingplatser.
Gå till Campingkatalogen