gratis värme till husvagn / av krabba52

gratis värme till husvagn
2010-03-04 kl 12:47

67a Köp en då?

2010-03-04 kl 17:21

Menade inre att skapa någon trist stämning, tyckte bara det var väldigt mycket lovord i förhållande till fakta. Du har förtydligat Mikaelkr, tack för det! Men det skulle ändå vara intressant att förstå hur mycket värme som tillförs. Som t ex vid -5 grader och sol ute, hur mycket varmare blir det än om bara solinstrålningen skulle värmt vagnen, 30% säger mig ingenting. Beror såklart på luftvolym som ska värmas men pratar vi 1 grad varmare eller 10? Hur ser den ut? Passerar luften genom panelen?

2010-03-04 kl 17:31

Gratis värme i vagnen kallar ja för lekstuga ok om man får lite tillbaka men de ju mera att se som försök vilket jag hellre köper riktiga grejer och betalar ,,och även driften,,Nu e de så att jag har AC i både husvagnen och husbilen så fuktproblem e borta ,dessutom har jag 3 st torrbollar i varje när de inte används. Ej sniken ,snål men bekväm på äldre dar.
Torra häls.Edling .....

2010-03-04 kl 17:55

Vagnen är utrustad med ett visst antal ventiler, som ej går att stänga. (får ej stänga dessa) Det innebär ett visst konstant luftflöde.
Således kommer det in fuktig, avkyld luft hela tiden.
Att detta skulle vara gratis. Nä, är en rejäl investering snarare. Men en bra investering återstår ju att se tills fakta visas.
Vill jag uppnå högre luftcirkulation så kan man nyttja solcell och pc-fläkt ifrån elfa för en 500ing.
Om denna grej vore så bra som den beskrivs om så skulle den sitta på var och varannan fastighet!

2010-03-04 kl 18:46

LARZAN,du,, jag instämmer i ditt inlägg,sedan så varför lyser redaktionen och Jenny Flodin med sin frånvaro i detta ämne??? Vi efterlyser fakta i detta ämne samt namn på varorna som används för att få till detta som kallas värme i husvagn,m.a.o. som det presenteras idag kan inte jag se någon procents fördel , möjligtvis att det blir dragit i vagnen,kan väl inte tro att vi låter oss luras av dessa utsagor ...NEJ FRAM FÖR FAKTA,...
EDLING

2010-03-04 kl 19:42

Undrar om det inte kan vara en sådan här han menar. Kolla denna länkhttp://24volt.eu/solfangare.php

2010-03-04 kl 21:33

Hej Ejdlig.
Vad kostar AC på en camping plats med ström och vad kostar sol enegeri?
Jag vet.. att solenergi kostar o i el- kostnad, men en AC drar myckert stöm.
Har jag fel eller?
MVH
Krabba52

2010-03-04 kl 21:42

Hej
När det var 9 grader kallt uppe i Grebbestad på ut sidan, så enligt termometern med kännare på ut och in stan så blåste panelern i 16.2 grader plus.Helt okey tycker jag,i tanke på att det kostar 0 kr i drift.Men man får ju hoppas på sol.
MVH
krabba 52!

2010-03-04 kl 21:55

Hej1
Bra sakligt inlägg,upskattas att någon är påläst
mvh krabba 52

2010-03-04 kl 22:32

April april!
Kanske blir det 16,2 grader precis framför utblåset och det måste blåsa väldigt svagt med tanke på hur lite värme som kan alstras via solpanelen. Värmen från detta utblåst kan knappast värma upp hela vagnen till 16,2 grader utan tillskott från annan värmekälla. Kanske kan den höja värmen 3 - 4 grader eller så, men att det blir 25 grader varmare på insidan än utsidan? Måste vara ett för tidigt aprilskämt! ;-)

2010-03-04 kl 23:02

Jaha du Kenny om det räcker med ett aprilskämt. det verkar vara på det viset att i grund och botten är han ute efter korvören för allt tycks handla om kostnader och med denna solcell med tillbehör som ej har märkesnamn. "kallas inte det för hemmabygge " i liten skala...om det varit rediga grejer så hade de funnits på KAMA eller Husvagn_Svenssons o.dyl.. har jag fel,man kan kanske utveckla det h ela på sikt !!!...???
UNDRANDE.

2010-03-05 kl 14:02

Att vara skeptisk är ju inte fel, men här handlar det inte om hokus pokus (som många i tråden tycks tro) utan om enkla, fundamentala fysiska lagar som vi lärde oss i grundskolan en gång. Läs på om det fallit i glömska.
Det är ju inget som ersätter värmesystem utan om ett komplement. Jag skulle gärna skaffa ett, men tycker det verkar dyrt.
Bara ett par länkar som kan kasta lite ljus i mörkret:
http://www.solarventi.se/firmaet/dk_tests_pdf/dk_
sv_tst_arsenal.pdf

http://www.anderssonstermografi.se/test.htm

2011-10-17 kl 14:21

Hej. har nu ettnytt expriment på gång har skaffat en solpanel på 190watt,till förmånligt pris.Skallnu göra en test i helgen och koppla den på min golvvärme som är på 48 volt,och gå förbi regulatorn.Detta är mycket intressant om det fungerar,då solcellen generar ca 40 volt på rent dagsljus och hehöver ej ren sol.Så om det är som jag tror får man golvvärme hela hösten och vinter gratis.ÅTER KOMMER EFTERAVSLUTAT EXPRIMENT.

2011-10-18 kl 08:09

Jag ställer en fråca här det är kanske inte rätt tråd för den berör inte solpanelen,

men jag ställer den till moderatorerna hoppas jg får svar, i tråden kommer upp flera gånger namnet raderad, är det ett användarnamn, den som har raderat sig vill tydligen inte vara med i forumet då bör dom rimligtvis tagas bort för man kan väl inte registrera sig på ett forum med namnet raderad,

har jag rätt eller fel, från en som inte begriper något om ämnet däför ställs frågan.

2011-10-18 kl 08:58

Hej Bero, det är som du säger att en tidigare medlem har raderat sig. Det är alltså ingen som valt det som signatur.
Visst skulle systemet kunna plocka bort inläggen som de raderade skrivit. Inläggen i sig hör till trådarna och ger tips eller information till oss andra även om skribenten raderat sig. Därför ligger de kvar.
/ostbergr, moderator

2011-10-19 kl 17:08

[quote=""]Det är mycket om denna fantastiska solfångare med fläktmotor mm, men vad är det för märke och ev testresultat, varför är det helt tyst om det.
Kom med lite fakta så slipper det bli så mycket spekulationer.
Det finns väl ingen här på forumet som skulle köpa grisen i säcken, fram med fakta nu.
Krabba 52 var finns alla fakta???[/quote]

Denna solcellvärmare såldes för några år sedan av ett företag i Årsunda söder Sandviken Gestrikland, såg den på, tror det var Älvsjö mässan? den var menad för tex. fritidshus, men borde gå att montera på en Husvagnsvägg vänd mot solen, taket tror jag inte är bra då en lång oisolerad slang för den ljumma luften då behövs, på väggen görs ett hål ca. 75-100 mm där panelens stos träs in. var den säljes i dag...? ingen aning.

2011-10-19 kl 17:13

[quote=""]Det är mycket om denna fantastiska solfångare med fläktmotor mm, men vad är det för märke och ev testresultat, varför är det helt tyst om det.
Kom med lite fakta så slipper det bli så mycket spekulationer.
Det finns väl ingen här på forumet som skulle köpa grisen i säcken, fram med fakta nu.
Krabba 52 var finns alla fakta???[/quote]

Denna solcellvärmare såldes för några år sedan av ett företag i Årsunda söder Sandviken Gestrikland, såg den på, tror det var Älvsjö mässan? den var menad för tex. fritidshus, men borde gå att montera på en Husvagnsvägg vänd mot solen, taket tror jag inte är bra då en lång oisolerad slang för den ljumma luften då behövs, på väggen görs ett hål ca. 75-100 mm där panelens stos träs in.

2012-01-14 kl 15:31

Sunwind har en produkt för husvagn. En pyramid som man ställer över en taklucka som man öppnar. Solen värmer pyramiden en fläkt startar som blåser in värmd luft.
Blåser max 45kubik luft i timmen, avfuktar upp till 0,4 l i timmen.
Den heter zolas solventilator pyramid och kostar 6790 kr.

2012-02-16 kl 19:50

OM man läser inantill det jag skriver,så kan man läsa att det är en socell so producerar el..inte värme utan stöm..Allså kära kamrater solfläkteten eller soaventi producerar bra värme eller venilation.Solceller producerar el som man laddar batterier men.Som man sedan tar tillbaks stömmen til sina elektriska aparater.Så svårt kan det inte vara eller?

2012-02-19 kl 15:45

Tre inlägg har raderats då de innehöll länkar som i detta fall skulle innebära direkt marknadsföring.
/ostbergr, moderator

2012-04-15 kl 21:14

Varför inte hålla reda på begreppen:
SOLCELLER omvandlar solljus till elektricitet och monteras ihop till Solpaneler
SOLVÄRME/SOLFÅNGARE samlar solens strålning till värme. Antingen via luft eller vätskebaserat.
Kanske krabba52 och andra kan använda detta för att förklara vad man menar.

2012-04-30 kl 04:29

Mycket bra att ta upp saker som denna då det är framtiden.

Alla som inte sitter fast i gammal skit kan läsa vidare på denna sökning.

http://www.google.se/search?q=solarventi&ie=UTF-8&o
e=UTF-8&hl=sv&client=safari

2012-05-05 kl 16:26

Svante: Jag förstår att du är jävig i frågan, men jag kan hjälpa andra med att jag har 2 st Solarventi på mitt hus, dessa gör jobbet utmärkt så länge solen lyser... Inte annars... Kunde man lagra energin och använda den vid behov.... Ja då vore det framtiden... men som det är nu.... NEEEJJJ...
Jag funderar på att sälja mina Solarventi faktiskt.... Kanske det finns någon intresserad som vill fortsätta utveckla dom....

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn och Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Sök tester

Välj husvagn eller husbil, märke och sök bland våra tester

Senaste testerna

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn och Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2012-05

• Husvagn & Camping 2012-04

• Husvagn & Camping 2012-03

• Husvagn & Camping 2012-02

• Husvagn & Camping 2012-01

• Husvagn & Camping 2011-12

• Husvagn & Camping 2011-11

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter