Hjälp med elen! / av Drutten1

• 5 svar
Hjälp med elen!
2016-05-17 kl 19:57

Hej!

Köpte nyligen en begagnad Abbey 12 Sport II från 1975 som jag nu håller på att renovera och bygga om. Tyvärr gjorde jag en stor miss och antecknade inte vilka sladdar som var kopplade till vilka när jag bytta golv på husvagnen. Det är alltså elen från bilen till vagnen som det handlar om. Inuti vagnen finns en liten "central" där sladdarna kopplas ihop. Bifogar bild nedan.

Finns det någon vänlig själ där ute som vet hur det hela ska kopplas, eller vart man kan få info?

Snabb hjälp uppskattas!

Mvh

P.S
Det verkar inte fungera när jag kopplar ihop samma färg med varann. Bakljuset blinkar när jag lägger i blinker m.m.

Bild[/url]

2016-05-17 kl 20:37

Behöver inte vara felkopplat. Om bakljuset blinkar då blinkern används beror oftast på jordfel. Mest troligt ligger felet i lampinsatsen eller dess jordning.

2016-05-17 kl 21:35

Uteslutningmetoden. Svart och brun kabel på vagnssidan är ju dubbla. Det bör då vara så att dessa är till bakljus resp bromsljus.
Blinkers = två kablar. Öppna ljusrampen och kolla vilken färg som går till vilken sida. Grön/gul = Jord. Det ger dig två kablar kvar att lista ut funktionen för.
Kolla ett kopplingschema för anslutningskontakten så kan du lista ut vilken funktion resp sladd har genom att kolla färgmärkningen på kablarna i kontakten. Annars så är en billig multimeter en stor hjälp.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-05-19 kl 20:24

Jag säger inte att kjello har fel, men för att röra till det lite så kan det vara så att den är kopplad enligt "ISO 1724 7-pol". Då är det:
Blinkljus vänster (gul)
Dimbakljus (blå)
Jord (vit)
Blinkerljus höger (grön)
Bakljus höger (brun)
Bromsljus (röd)
Bakljus vänster (svart)
Chassi jord (gul/grön)

Det kan ju vara så att det skall kopplas "färg på färg" + att gul/grön skall kopplas på vit.

Gör som kjello skriver öppna ljusrampen och kolla vilka färger som är kopplade var.
Öppna även 7-pol kontakten ock kolla var de olika färgerna är kopplade där.

http://www.valeryd.se/pdf/kopplingsschema_se.pdf

Opel Insignia sports Tourer CDTI 4x4 195hk BiTurbo 2014
Cabby 650+ F3 1700kg 2008
Billeberga / Skåne
2016-05-20 kl 08:46

Har du bara listat ut vad som är jord, och det verkar ju rätt uppenbart i det här fallet, så är det ju bara till att släppa spänning på de andra trådarna, en i taget. Gå och titta var det lyser och anteckna.
På motsvarande sätt kan du mäta på inkommande från bilen. Har du bara fått klart för dig vilken tråd som är jord där, så kan du sedan se vad som är lätt identifierbara ting typ blinkers och bromsljus.
Vad som är bakljus resp. batteriladdning kan du ta reda på genom att se vad som är på när motorn är igång kontra när parkeringsljuset är tänt med motorn av.
Sen är det inte mycket kvar.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1421 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 535 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06