Hur lyfta husvagnen till samma nivå som trallen? / av Freblo

• 30 svar
Hur lyfta husvagnen till samma nivå som trallen?
2018-05-19 kl 12:26

Vi är nybörjare och har precis köpt vår första vagn. Min första åtgärd var att bygga en trall på vår säsongsplats, och nu när det är dags för tältet så behöver jag lyfta vagnen till samma höjd som trallen. Vad jag har förstått, i alla fall. Frågan är då: hur gör man?

Alla verkar ha pallbockar, fyra stycken, under vagnen. Många har också pallat upp under däcken med träplankor, och en del har en träramp för däcken som de rullat upp vagnen på. Jag antar att de gör detta först, och sedan fäller ned stödbenen och sist pallar upp med pallbockar.

Hur skulle ni gå tillväga? Ramp först och sedan stödben och pallbockar? Eller bara lyfta med domkraft och palla upp med pallbockar? Vad behöver man tänka på så att man inte gör något dumt?

2018-05-19 kl 12:59

Jag tror inte man behöver lyfta vagnen alls.Dom jag känner som har trall har inte lyft sina vagnar i alla fall.Dom har satt vagnen i våg och lagt klossar under stödbenen och det har funkat hur bra som helst.

2018-05-19 kl 13:04

Okej. Det kanske beror lite på hur hög trallen är? Den jag har byggt är kanske 1,5-2 decimeter upp från marknivå som vagnen står på.

2018-05-19 kl 19:27

Det som bestämmer höjden är höjden till den övre tältlisten från marken.
Normalt mått är ca 240 cm med ett tält med rätt A-mått.
Medför stort A-mått skall golvet lägre än marken och för litet A-mått skall golvet högre än marken.

Har du nu golvet högre som du skriver 1,5 till 2 cm så får du höja vagnen med (oftast) en ramp så du får upp vagnen annars kommer det inte att se snyggt ut när det blir klart
Därför börjar dom flesta med underlägg så man får under delen av hjulen i samma höjd som golvet (väldigt noga med svenska tälts stan by).

Utgångsberäkningen blir alltid oavsett vagn höjden mellan mark och övre tältlist, börja där så blir resultatet bra.

2018-05-19 kl 23:00

Han har byggt en trall som är 20 centimeter högre än marken. Inte konstigt vagnen behöver upp en bra bit.
Att köra upp vagnen på hjulen måste ju vara det vettigaste. Men kan du ens göra en ramp så hög och få den under vagnen?

Jag har ingen egen erfarenhet av att bygga veranda till vagnen, för det är för mycket att riva när man ska flytta den. Men är uppåt 20 centimeter verkligen en rimlig höjd?

2018-05-21 kl 17:36

Backar lite för långt. Sätter material så däcken kommer i samma nivå som trallen när vagnen är på plats. Plank, stenplattor mm.
Drar upp vagnen på plattorna.

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com
2018-05-22 kl 22:46

Jovisst, så går bra, i teorin, i alla fall. Men min vagn har så djupa sidokjolar att en ramp som är 20 cm hög inte går in under vagnen. Den måste då vara sex meter lång (jag gick ut och tittade, så att vagnen kan komma upp på den gradvis. Men då är den i vägen för dragbilen, oavsett om jag backar eller kör upp vagnen på rampen.
Så beroende på vagn kan det här vara mer eller mindre genomförbart.

2018-05-23 kl 07:52

En variant, om man inte vill lyfta med domkraft, kan ju vara att man gör en ramp av lösa delar, dvs om du använder stenplattor så drar du upp vagnen på tre plattor högt, lägger fyra plattor på höjden bakom hjulet och backar över dit, lägger på 2 på främre högen och drar fram. Sen bara repetera tills du kommit högt nog. Det gäller bara att inte backa eller dra fram för långt så vagnen trillar av.. ;)

2018-05-23 kl 09:09

Sista meningen är viktigast, annars blir det inte roligt!

2018-05-23 kl 11:41

Om man har fyra skruvbara pallbockar som jag har, går det då inte att lyfta vagnen pö om pö på vardera sida, och pö om pö skruva upp pallbockarna, skruva ned stödbenen samt palla upp under däcken med träbitar?

2018-05-23 kl 12:50

Vet en som fick upp domkraften genom toalettgolvet, något (husvagn eller domkraft) gled på något vis har jag förstått det som. Så vad du en gör så ta det försiktigt.

2018-05-23 kl 14:55

Ja, det är ju mardrömmen förstås. Men om man höjer några centimeter åt gången bara, och följer upp med att skruva upp pallbockarna, så borde det ju inte kunna ske?

2018-05-24 kl 00:29

Vagnarna brukar inte tåla att enbart stödbenen bär hela vikten. Tänk på det.

När jag lyfte min vagn häromdagen använde jag en verkstadsdomkraft under varje ände av axeln, precis innanför där axeln är fäst i rambalkarna. I princip hade jag kunnat fortsätta lyfta hur långt som helst, men jag skulle bara ha upp den så jag kunde justera bromsarna och ta av hjulen.
Det gäller att lägga något stabilt till domkrafterna att stå på, bara.

Men ska man ha en sån här konstruktion när man campar måste man ju ändå ha två bilar, en med husvagnen efter och den andra med släp efter, så det spelar knappast någon roll hur mycket grejor man måste ha.

2018-05-24 kl 08:59

Tack! Jag har fått förklarat för mig att det heter stödben av en anledning.

Men, som sagt, om man inte höjer mer än ett par tre centimeter åt gången och följer upp med att skruva upp pallbockarna samt skjuta in en ny träbit under det lyfta däcket, då kommer ju vikten att vila dels på pallbockarna men också på däcket under tiden lyftet pågår? Stödbenen kan i så fall skruvas ned först när lyftet är klart?

2018-05-24 kl 11:22

För själva lyftet spelar det ingen roll. En domkraft under varje axelände, vid rambalken, och två som pumpar någorlunda i takt, så kan du hissa så långt domkrafterna lyfter i ett svep.
Det är risken att vagnen trillar av domkrafterna, eller att något annat händer, som gör att man kan vilja skjuta in plank under hjulen efterhand som man lyft en bit. Det blir ju inte så stor skräll om den bara ramlar två centimeter.

Risken är förstås att domkrafterna inte kan lyfta så högt i ett svep. Då får man ju pausa och ta omtag. Där gäller det verkligen att få det stabilt, om man ska ha domkrafterna en bit upp från marken också.

Personligen tycker jag hela idén med ett så högt golv är helt befängd, bland annat av den här anledningen. Feltänkt från början.

2018-05-24 kl 12:10

Lätt att vara efterklok...

2018-05-24 kl 12:51

Särskilt när man är nybörjare.

Jag antar att det inte går att sätta tältet utanför trallen heller? Det blir väl för låg takhöjd då i tältet? Annars hade du ju sluppit hissa upp vagnen då.

Jag får nog besöka en camping och se hur folk bär sig åt. Jag har använt husvagn i snart 40 år, men tillhör de som anser att har man hjul under stugan ska det också vara lätt att flytta den. Så jag nöjer mig med en matta i förtältet.

2018-05-24 kl 14:25

Ja, vad säger ni, är det värt att prova att sätta upp tältet utan att lyfta vagnen och se hur det blir?

2018-05-24 kl 15:26

Freblo skrev:
Ja, vad säger ni, är det värt att prova att sätta upp tältet utan att lyfta vagnen och se hur det blir?

Tror inte det blir bra. Tänker jag rätt så kommer du få alldeles för mycket tält kvar mot trallen.

Det är klart att du kan få upp den med hjälp av domkraft och sedan hela tiden följa efter under hjulen och stödbenen. Ta hjälp av campinggrannar och prata med dem hur de gjort och vad de tycker är det bästa för just dig.

Ta det bara lugnt och metodiskt så fixar det sig.

2018-05-24 kl 22:23

Jag har ju aldrig gjort någon sådan här trall, så jag undrar lite om det finns någon speciell fördel med att göra den så hög? Ett golv kan jag förstå att man kan vilja ha, om man nu inte ska använda hjulen på vagnen, men vad vinner man på att hissa upp det golvet 20 centimeter?
Jag har varit med om att broa med Europapall i förtältet, men då hade vi 5-25 cm vatten där vi stod, efter några dagars ihärdigt regnande.

Eller blev det bara så här?

2018-05-25 kl 06:28

Helt OT egentligen, men förra året besökte vi Kinnekulle Camping. Där fanns massor av platser med trallgolv. Bara att backa till så hade man golv till tältet. Det tyckte jag var en ganska rolig och udda lösning. Har aldrig sett det på camping tidigare.

2018-05-25 kl 06:35

Prova är väl bästa sättet att se om det fungerar. Sätt på tältet på vagnen och fundera på hur det skulle va om golvet under tältet är 20 cm högre. Problemet med att lyfta med domkraft är väl att golvet är i vägen. Så en tillräckligt lång ramp om det finns utrymme (det brukar bara lite begränsat med det).

2018-05-25 kl 08:31

Lösningen med färdiga golv verkar ju mycket vettigare. Jag vet att det finns de som står på samma ställe hela sommaren med husvagnen, men själv tycker jag det förfelar hela idén. Då kan man ju lika gärna ha en stuga.
Hur tjocka var de trallarna som låg på Kinnekulle, då? Några centimeter, eller?

2018-05-25 kl 09:10

apersson850, om du ger mig en miljon så lovar jag att köpa en sommrstuga i närheten i stället!

Vidare är det ju inget som hindrar en att åka med husvagnen bara för att man har en trall på säsongsplatsen.

Om du har kraftigare reglar så blir golvet mer stabilt, sviktar inte alltså, och har du kraftigare regel så blir golvet högre. Om du kör marksten och stenmjöl för att få det helt rakt och fint så bygger det upp lite också. De extra centimetrarna borde också ge lite bättre klimat i tältet, inbillar jag mig, då det borde dra lite bättre under golvet och därmed motverka fukt, och markkylan (vid den tiden på året) borde inte heller göra sig lika påtaglig.

Rätta mig om jag har fel.

Men, ja, det blev såhär. Vi tänkte mer utifrån perspektivet "bygga en bra trall" snarare än "hur bygger man en trall som passar bra till husvagnen".

2018-05-25 kl 13:39

Ja, det finns olika intressen. Jag dömer inte ut något bara för att jag inte själv gör så. Men det är intressant att höra motiven för varför någon gör annorlunda. Det kan ju helt enkelt vara så att jag själv bara inte begripit finessen.

Men åkandet med vagnen blir ju krångligare om den står på pallbockar på campingen. Sen har jag, i konsekvensens namn, aldrig haft någon säsongsplats, utan campat per dag. Då måste man ju ta med sig golvet, så det blir rätt krångligt. Påminner om en omgruppering av en militär stabsplats när man ska flytta. Normalt står jag ju på olika ställen varje gång, så mitt "golv" blir en matta istället. Jag har en som täcker hela förtältet, och en liten som jag lägger ut om jag står utan tält.

De gånger jag gjort golv har varit för att vi exempelivs gränslade ett dike med vagnen, så vid dörren var det 60 cm ner till marken. En Europapall över diket och trappan på pallen, så var det löst.
En annan gång byggde jag gångar i förtältet av träflis, med matta ovanpå. Detta för att det då var flera decimeter med vatten i tältet, där det var som djupast.

Så kan det bli när man campar i anslutning till ett evenemang, så det inte finns någon annan plats, eller rent av trakt, att välja på.
Men ska man släpa med sig material till en trall då får man ha två bilar, en med vagnen och en med ett flaksläp bakom.

2018-05-25 kl 15:51

Nu skall vi inte segla ut, finns tillräckligt av dom på sjön. Speciellt nu när det är så in i beng VARMT...

Men att bygga golv och ha det kvar är ju kanon, speciellt om man står året runt.

Tillhör man resandefolket så räcker det nog med en matta på marken och då är det nog inga problem.

Och att det bör vara lite höjd under golvet för att slippa mark fukt är ju också bra, själv så har jag då 30 cm under golv och sedan en ramp som man backade upp vagnen på som var lika hög som golvet så den stod 240 cm över golv.

Funkar kanon, bara koppla bort vagnen och dit med slusskyddet och sedan åka iväg.

När man kommer tillbaka så är det bara att backa upp på rampen och koppla ihop ekipaget med tältet igen så är det klart.

Smidigt eller hur...:-)

2018-05-25 kl 16:37

Se där, det bästa av två världar alltså!

2018-05-25 kl 18:45

Freblo skrev:
Se där, det bästa av två världar alltså!

Javisst, och man blir så trött på sommarstuga, ingen och dricka Öl med.

Men det skulle ju framgå att "tältlisten" kommer över färdigt golv. Inte att vagnen stå 240 cm upp i himlen (lika bra och förklara så inte syjuntan påpekar det, man måste vara väldigt noga idag).

2018-05-26 kl 10:05

Tack!

En sak till: jag förstår ju det praktiska i att ha en ramp, istället för att lyfta och sänka vagnen med domkraft vår/höst. Men, det måste väl gå att bygga till rampen när husvagnen väl står där? Jag menar, första gången här nu lyfta med domkraft, och sen bygga rampen i lugn och ro under sommaren.

2018-05-26 kl 13:17

Freblo skrev:
Tack!

En sak till: jag förstår ju det praktiska i att ha en ramp, istället för att lyfta och sänka vagnen med domkraft vår/höst. Men, det måste väl gå att bygga till rampen när husvagnen väl står där? Jag menar, första gången här nu lyfta med domkraft, och sen bygga rampen i lugn och ro under sommaren.

Det mesta går om man är lite klurig.

Men låna eller hyr 4 st hydrauliska domkrafter som kan kopplas till en pump, å placera dom framför och bakom hjulen på den förstärkta rambalken
sedan är det bara och lyfta, lyfthöjden bestämmer då demokrafterna.
Gäller att palla under demokraterna bara så det inte går illa.

• 30 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1488 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 535 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

• Husvagn & Camping 2018-03

• Husvagn & Camping 2018-02

• Husvagn & Camping 2018-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842