Hur mycket ampere går åt på enbart huvudströmmen? / av lönnman

• 21 svar
Hur mycket ampere går åt på enbart huvudströmmen?
2016-04-03 kl 17:10

Hej!
Jag har en Safir 03 som jag precis köpt. Antingen så är batteriet slut eller så har jag något som tjuvdrar i vagnen. Jag har mätt och med enbart huvudströmmen påslagen så förbrukar vagnen 0.30 ampere vilken är ca 4watt? Är detta normalt eller ska den ligga på lägre? Tack på förhand! Mvh Daniel

2016-04-04 kl 13:44

Som du själv säger så har du nått som drar ström. Har du inget inkopplat skall det inte gå någon ström heller. Finns det någon display ( Alde ) som är påslagen ? Någon annan apparat ( Radio & TV) som står i standby läge ? Kolla också 12V Cirk pumpen.

2016-04-04 kl 13:51

Kan det inte vara något relä eller någon givare eller liknande som sitter och förbrukar lite då för 4w är iof inte så mycket men. Manuell display med reglage så den lyser inget och pumpen går inte. Antenn förstärkaren utdragen men ska gå och kolla om det sitter någon och lyset nånstans :)

2016-04-04 kl 14:04

Till min Aldepanna är det så att även om ingen värme är igång, varken gasol eller el, så tar termostaten lite ström. Är det sen så att termostaten står inställd så att den tycker det ska värmas (alltså termostaten står på typ 20°C och det är bara tio grader i vagnen), då tar termostaten mer ström. Notera att detta alltså är även när varken cirkulationspump eller panna är tillslagna. Det räcker att de hade startat om de varit tillslagna.
Vissa batteriladdare kan dra en aning tjuvström baklänges, när de inte laddar.
Du har inte någon inverter för att göra 230 VAC från 12 VDC? Sådana drar tomgångström även när de inte är belastade med någon nyttig last.

2016-04-04 kl 14:10

Okej ska testa att vrida ner termostaten då. Nej har ingen sådan omvandlare kan även rycka säkringen till laddaren och kolla. Det klickar visserligen till i termostaten när man knäpper på huvudströmmen

2016-04-04 kl 17:02

-03 kanske inte helt fel att byta batteriet.
Bra pris på Biltema ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-04-04 kl 17:07

Batteriet är bara något år men det har ju ingen betydelse om det stått tomt. Köpte 2 st nya exide idag för 749:- på Mekonomen så nu ska jag ha ström :)

2016-04-04 kl 17:55

Det är ju inte batteriets fel om det går åt ström trots att allt tycks vara avstängt. Sånt tar död på nya batterier också, om de får stå ett tag.

2016-04-04 kl 19:43

Nej självklart men när huvudströmmen är av drar den ingenting plus att jag satte dit 80w solcell idag samt 2 batterier så sålänge det är avstängt när man inte använder vagnen så är det lugnt. Får försöka hitta vad som drar de ynka 4w senare @:)

2016-04-04 kl 23:12

En tångamperemätare kan vara sin slant om man vill veta vad som ligger och drar.

2016-04-05 kl 05:45

Trångt med en sådan i vagnen bland alla vrår

2016-04-05 kl 12:04

Det kan det vara. Pannan är ofta inkopplad med kontaktdon. Lätt att dra ut och se om det hjälper.
Kylskåpen är ibland lätta att koppla ur, ibland närmast omöjliga utan att slita ut dem. Du får kolla hur det ser ut i din vagn.
Sen är det ju bara att fundera på vad du mer har. Vattenpump? Toalettspolning? Köksfläkt? Inbyggnadsradio? Automatisk ytterbelysning?

2016-04-05 kl 12:10

Har ju ett gäng säkringar så man får ju rycka en och en senare och mäta samtidigt @)

2016-04-05 kl 13:43

Det är en bra idé, när det finns. En del vagnar har ju typ två säkringar, en för laddning och en för all förbrukning. Då ger den metoden inte så mycket...

2016-04-05 kl 14:04

Har du kollat lampan i kylskåpet ? Se om den släcks när du trycker på dörrbrytaren. Tänkte också på om det finns koppling för 12 V försörjning från dragbilen. Där borde det sitta en backdiod som skulle kunna vara trasig. Då kan det gå "krypström" bakvägen ut till kontakten på draget.

2016-04-05 kl 14:09

Lampan släcks. Jo det är kopplat för laddning för bilen så det skulle jag ju kunna mäta isåfall.

2016-04-05 kl 19:00

Men om inte bilen är kopplad tar ju en sådan ström inte vägen någonstans.

2016-07-04 kl 23:24

Det kan finnas flera saker som ligger och drar lite grann alla var för sig. Pannan kanske har en hållkrets som drar lite, radion har en minnesdel som drar lite, det finns kanske en klocka nånstans som drar lite o.s.v. och lägger man ihop allting kanske det blir en del.
Dock tycker jag det kanske låter lite mycket med 0,3A men man vet ju inte vad tidigare ägare har byggt om och satt in i vagnen som kanske också drar lite i tomgångsläge.

Man få försöka koppla bort så många saker som möjligt och läsa av förbrukningen mellan varje bortkoppling för att se om det är få saker som drar mycket ström eller om det är många saker som drar lite ström.

2016-07-05 kl 06:58

Det kan inte vara antennförstärkaren tex? Vår tror jag ligger och drar lite, det lyser då en röd diod på den jämt och ständigt.. :) Om 0,3A är möjligt att en sån drar har jag inte en susning om då el inte är min starkaste sida. :)

2016-07-05 kl 17:49

Jo, men han skrev ovan att han dragit ut antennförstärkaren.

2016-07-06 kl 07:31

Ja just det, det läste jag ju sist jag var inne i tråden.. men det hade jag helt glömt. :( Jag skyller på att det är nära semester, hjärnan behöver vilan! :)

• 21 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03