Hur mycket vikt klarar husvagnen uppifrån? / av Idaho

• 5 svar
Hur mycket vikt klarar husvagnen uppifrån?
2017-09-07 kl 08:42

Hej!
Jag håller på att lägga ett tak uppe på min husvagn, en Sävsjö 540 från -78, men börjar bli orolig att den kommer krokna av tyngden.

Jag har lagt reglar på taket längs med sidorna som sitter med spännband i chassit. Sedan lagt reglar tvärs över så ett de sticker ett ett par meter utanför husvagnens långsida. Har sedan tänkt ha en bärlina där reglarna hänger i luften och stolpar under denna.

Har räknat att taket kommer väga 150-200 kg bara i sig, kommer husvagnen hålla för tyngden? Någon som gjort något liknande?

Tacksam för svar!
Idamaria

2017-09-07 kl 10:48

Varför inte slopa reglarna längs med och låta stolparna ta tyngden?

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-09-07 kl 20:34

Tack för svar Pierre!
Som svar på din fråga så är anledningen till valet av konstruktion att jag inte har virke till en självbärande konstruktion!
Efter lite efterforskning bestämde jag mig för att det den borde klara tyngden trots allt!

2017-09-09 kl 13:44

Om du hjälper snön att glida av är det nog inga problem. Jag har en sävsjö -93 och brukar gå på taket vid bla tvätt. 85 kg fördelat på två 43:or blir kanske mer än 200 kg fördelat över bjälkarna.

2017-09-10 kl 00:20

Virke finns ju mer att få tag i. Det växer bokstavligt talat på träd.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017