Ingen kyl med gasol / av mange76

• 8 svar
Ingen kyl med gasol
2019-04-18 kl 12:51

Skulle prova kylskåpet (dometic) och se om den fungerade med gasol, men icke.

Trycker in knappen länge för att det verkligen ska komma fram gas, men det liksom bara "poffar" till ibland. Alltså tänds den inte. Ser ju gnistan när jag trycker på "gnistknappen" men det tar sig inte.

Spisplattorna fungerar med gasol så det finns ju gas kvar i tanken. Förra säsongen fungerade det med kylen också.

Måste man hålla in "gasknappen" väldigt länge för att det ska nå fram?

2019-04-18 kl 16:57

Har Du kollat tändsäkringen? Du måste i alla fall hålla knappen inne så länge att den aktiveras och hålls öppen.

2019-04-20 kl 17:55

Det brukar gå lättare att tända om du kört på eldrift ett tag, så den är torr och varm redan.
Men du måste som sagt hålla vredet intryckt en stund efter det att lågan tänds, så tändsäkringen hinner bli varm. Om vi nu antar att den fungerar.

2020-08-02 kl 22:14

Mitt kylskåp startade ej på gasol men då jag knackade på magnetventilen så tände det. Lossade båda gasolanslutningarna till magnetventilen och sprayade in i ventilen med 556. Gjorde sen flera tändförsök med stängd gasoltub, efter återmontage av gasolanslutningarna funkar tändningen perfekt. kan tydligen behövas en smörjning av ventilerna i huset.

2020-08-04 kl 09:24

Mitt kylskåp fick problem efter ett rejält åskregn. Det var igång på el men när jag efter regnet skulle slå om till gas så lät det väldigt annorlunda.
Vårt brukar låta ganska högt när det går på gas, nästan som en mindre gasbrännare, men nu lät det knappt. Lossade gallret och såg att det var en minimal låga. Det var även fullt av vatten på allting där inne. Efter mycket pulande med ventiler och elektronik så hittade jag felet. Det hade kommit vatten och smuts i munstycket. Lite renblåsning och sen fungerade det. Dock rätt drygt att regn och blåst kan trycka in så mycket vatten via ventilationsgallret.

2020-08-04 kl 18:00

Jag har varit med om att "i fält" plocka ut kylskåpsbrännaren för rengöring/-blåsning, i med den igen och sen fungerade det.

Jag har alltid verktygslåda med när jag campar, för det går ju inte en gång utan att den behövs till något.

En sån här klarar man rätt mycket med.
Men den får åka i bilen, för de är ganska tung.
Kompletterat med en multimeter och några mejslar för elarbete (det är det dåligt med i verktygslådan), så fixar man det mesta.

2020-08-04 kl 18:50

Samma här, är det inte ens egna prylar som strular så är det någon grannes. Så husvagnen har sin egen lilla verktygslåda.

2020-08-05 kl 07:57

Puffar det till ibland så kommer gasen fram men den tänder inte. Troligaste felet är skit på brännaren. Antingen om du kommer åt lätt, så öppnar du upp vid brännaren och blåser rent. En ibland enklare metod som kan provas först, är om du har lättare komma åt skorstensröret så kör ner en slang en bit (i sval skorsten) och blås där. Tryckluft funkar på båda ställena men med varsamhet.
Du kan också först prova med att vrida trycka in, hålla ett par sek (inte längre) och sedan slå på tändknappen. Då samlar du lite mer gas innan tändning men var försiktig, du vill inte samla för mycket.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
  • 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842