• 13 svar
Ingen värme
2012-07-22 kl 15:37

hejsan!

har en polar 590 gle -88, och värmen vill inte riktigt fungera, när jag trycker på båda blixt knappar (är väl 2 kw) så blir det varmt kring patronen, men om jag känner på rören under diskbänken så är det bara halvvarmt, går att hålla handen där utan problem. Och trycker jag på huvudbrytare panna så durrar det under soffan så det inte går att sova, finns även glykol. Sen är jag osäker på vart cirkulationspumpen sitter, är det den blåa grejen i änden på patronen? vet inte hur värmesystemet är uppbyggt riktigt. Någon med bättre koll?

tacksam för svar!

MVH
Tobias

2012-07-26 kl 09:09

Kan ju även tillägga att 'vattenalarm' lyser. Någon som vet vad det betyder?

2012-07-26 kl 23:03

Låter som att du behöver fylla på vatten i ditt system... Läs instruktionsboken...

2012-10-27 kl 19:55

Har typ samma problem på min Smålandia, fast kör jag på gasolen blir röret precis vid pannan tokhett innan även gasolen slår ifrån. Å med patron händer inget alls

2012-10-28 kl 16:53

Liknande problem som jag har i en annan tråd. När jag kör elpatron durrar det som tusan under soffan. Kör jag gasolbrännaren fungerar det dock bra. Verkar vara cirkulationspumpen som gett upp, har hör att det brukar ske. Vattenlarm på kontrollpanelen är väl såvitt jag minns färskvattentanken och har inget med värmesystemet att göra. Tydligen ska man kunna köra elpatronen fast med gasolbrännarens 12 volt cirkulationspump men hur fasen löser man det?

2012-10-28 kl 17:03

har samma problem på min smålandia å har nu kommit på att cirkulationspumpen på elpatronen inte vill va med,så de blir väl till å byta den då. att köra 12 volts pumpen ihop med elen funkar om du stänger av gasen å slår på pannan då skall 12 volts pumpen gå sen är de bara starta elpatronen.

2012-10-28 kl 17:07

ja Tobias det är den blå grejen som sitter på patronen som är pumpen,tappa ur systemet å plocka bort den den kommer säkert å funka klockrent när du har den lös men låt dig inte luras å sätta tillbaka den de gjorde jag :-(. sen när du sätter dit den nya så lufta ordentligt med bara 12 volts pumpen för 220 pumpen är väldigt känslig för att gå torr tydligen

2012-10-28 kl 18:16

Se feilsøking i linken under. Det står litt om el pumpen der.
http://husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=32&id=289688&Itemid=700103

2012-11-09 kl 17:17

Ett tips. Ring till Polar i Dorotea. De är mycket hjälpsamma och tillmötesgående.

2012-12-11 kl 21:35

Om det durrar under soffan i elpatronen kan det ju dels vara 230V pumpen men även något av reläerna på reläkortet i elpatronen som är felaktiga och surrar (durrar)...

2013-02-28 kl 22:55

Lite sent svarat här, men la det lite på is i takt med att säsongen tog slut. Men nu drar vi upp vagnen till fjällen igen, och kollade på värmen idag och kom bara upp i +15 grader och då har den stått på under hela dagen (cirka 0 gradigt ute). Testade en snabbis att köra gasolvärme och det vart helt annat, hett som tusan längs rören. Men så fort jag stängde av och enbart använde elvärmen så svalnade det igen. Funderade på avluftningen, är det bara luftskruven i toaletten längs slangen som man behöver öppna? Är det verkligen högsta punkten menar jag? Och cirkulationspumpen, borde inte patronen lösa ut om pumpen stannar?

2013-03-01 kl 08:42

hesper0s skrev:
borde inte patronen lösa ut om pumpen stannar?

Elpatronen har en termostat och om den fungerar så håller patronen "rätt" temp men om den termostaten är trasig kommer överhettningsskyddet att slå till några grader högre och du måste återställa på en separat knapp som sitter på elpatronen.

2013-03-08 kl 10:19

Hade tidigare en Polar 550 GLE -86 som jag använde mycket i jobbet och i den klarade elpatronen av att hålla 20 grader i vagnen ner till en yttertemp på ca nollgradigt sedan sjönk innertempen i takt med yttertempen och gasolpannan fick tas till hjälp att hålla värmen.
Jag vet att 220-pumpen fungerade som den skulle.
Med detta i åtanke och att det är en 590-vagn med mer volym att värma så kanske det är så att det inte elpatronen klarar mer än 15 grader vid nollgradigt.
Ett tips, ha lite koll på elpatronen om den inte är bytt eller om det satt en rostfri i 88-orna för i min rostade den sönder innifrån med en rejäl fuktskada till följd.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-07

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01