Installera färskvattentank / av baxels

• 5 svar
Installera färskvattentank
2020-01-09 kl 22:26

Hej
Jag har köpt en importvagn med endast cityvatten. Nu tänkte jag kompettera med en färskvattentank . Osäker hur avancerad lösning jag ska göra. Kan ju vara kul att spsra cittyvatten möjligheten. Vågar man borra hål i ytterväggen och monters påfyllningsrör sen någon typ av koppling och ventil för att välja alternativ. Har någon gjort detta några tips, bilder youtube :)
Tack på förhand

2020-01-10 kl 09:37

Jag har aldrig haft någon vagn med cityvatten, så hur det brukar installeras vet jag inte.
Men till tanken har det funnits/finns det påfyllningsrör ut genom väggen. Där sitter det en speciell armatur med lock och grejor. Antagligen är hålet rätt stort för att få till den.
Dessutom finns det ett hål i golvet, för avloppet från tanken. Utloppet på tanken måste man montera på tanken, och sen ska den sänkas lodrätt ner i hålet i golvet. Jag hade ett utlopp som läckte i en vagn, så jag fick byta det. Blev tvungen att demontera hela soffhörnet i vagnen för att kunna komma åt att sänka ner tanken lodrätt på plats.

När väl detta är ordnat är det "bara" ström till pumpen, slangar till vattnet och ev. nivåmätare i tanken som ska till.

2020-01-10 kl 10:30

baxels skrev:
Hej
Jag har köpt en importvagn med endast cityvatten. Nu tänkte jag kompettera med en färskvattentank . Osäker hur avancerad lösning jag ska göra. Kan ju vara kul att spsra cittyvatten möjligheten. Vågar man borra hål i ytterväggen och monters påfyllningsrör sen någon typ av koppling och ventil för att välja alternativ. Har någon gjort detta några tips, bilder youtube :)
Tack på förhand

Varför öka lastvikten i onödan?

En vanlig dunk med en dränkpump inkopplad med en avstängningsventil på kallvattenledningen löser det mesta. Och man har kvar vikten för annat som kan vara mera bra.

Typ:
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/vattendunk-din96-2000030742

Lätt att ta ut och göra ren också, en 12 liters är lätt att bära och fylla hemma med klorerat vatten i stället för något man inte vet vad det är, då går det också att dricka och koka kaffe på.

2020-01-10 kl 12:58

Kanske ett tråkigt svar, men lösningar med både cityvatten och "vanlig" lösning finns ju redan på husvagnar så det måste ju gå att hitta en bra och smidig lösning. Den tråkiga delen i svaret är att jag inte har en aning.

I vår förra vagn hade vi en lös tank under soffan fram till vänster, som man tog ut och fyllde på via en typ lastlucka, dvs hela tanken plockades ut. Ett större hål att göra i sidan på vagnen men inget utlopp behövs i golvet. I vår nuvarande vagn har vi fast tank som får fyllas med tex vattenkanna. Rymmer då mer men kräver att man har vattenkanna med sig och även ett utlopp ut genom golvet med avstängningsventil på.
Vill man helst av allt slippa ta hål i väggen kan man kanske hitta en av sofforna där en dunk/tank går att få ner. En liten fördel med att använda en dunk/tank tänkt för färskvatten i husvagn är att de då ofta har hjul så man lätt kan dra dem efter sig och slipper bära.(typ; https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/vattentank-med-hjul-2000031006 )

2020-01-10 kl 22:13

Tack för svar och ideer/tankar. Som pj skriver finns det orginal, men har inte det själv så får väl fråga någon återförsäljare, eller bygga en enklare lösning men det är ju kul om det ser lite orginal ut..

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1564 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 576 fristående campingplatser och 631 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842