Köksblandaren verkar kaputt / av mange76

• 9 svar
Köksblandaren verkar kaputt
2019-04-13 kl 14:51

Tog hem min Hobby 540 2003 från vinterdvalan nyligen. Provade att fylla vattentanken för att kontrollera kranarna.

Dessvärre startade inte den nedsänkta pumpen i vattentanken. Köpte en ny och då fungerade det igen. Alltid ska det vara något :)

Vattenkranen i toaletten fungerar som den ska, men köksblandaren verkar ha gett upp. Den är väldigt känslig på hur man vrider den, annars startar inte pumpen. Förra säsongen gick det ganska enkelt att dra igång vattnet men nu går det knappt från den blandaren.

Kan det vara givaren i blandaren som gett upp? En ny blandare verkar ju inte jättedyr när jag kollat runt lite....

2019-04-14 kl 10:27

Kolla så att inget har frusit sönder. Har hänt mig även då jag blåst rent ledningar med tryckluft så har någon kran pajat ändå. Eller magiskt bara spruckit i plasten som trycker mot microbrytaren.
Vissa kranar har bara två metalltungor som sluts när man öppnar kranen. Kan vara hyffsat enkelt att rengöra så de fungerar igen.

2019-04-14 kl 10:41

Vart sitter metalltungorna menar du?

2019-04-14 kl 15:27

Har nu lokaliserat felet. En kabel i blandaren hade gått av. Blir att försöka löda ihop det. Får se om det går då det är väldigt tight.

2019-04-14 kl 18:33

David skrev:
Kolla så att inget har frusit sönder. Har hänt mig även då jag blåst rent ledningar med tryckluft så har någon kran pajat ändå. Eller magiskt bara spruckit i plasten som trycker mot microbrytaren.
Vissa kranar har bara två metalltungor som sluts när man öppnar kranen. Kan vara hyffsat enkelt att rengöra så de fungerar igen.

Inte bara kranarna som tar skada du har nog även förstört backventilen om du har en varmvattenberedare instalerad, väldigt vanligt när folk använder tryck luft.

2019-04-14 kl 23:14

Hagbard skrev:

Inte bara kranarna som tar skada du har nog även förstört backventilen om du har en varmvattenberedare instalerad, väldigt vanligt när folk använder tryck luft.

Jasså, man ska inte blåsa ur ledningarna innan vinterförvaring?

2019-04-15 kl 06:21

Hagbard, nä det är ingen fara. Man kör lågt tryck med alla kranar och ventiler öppna. Det tar lite tid men det kan det vara värt. Viktigt är att man använder en oljefri kompressor.

Hagbard jag fick tipset om att använda en elektrisk madrasspump för att blåsa ur systemet. De har lågt tryck men stort flöde.
Jag blåste ur vattnet på förra vagnen inför varje vinter i 10 år. Det ända som gick sönder där var kranen i duschen. Där hade plastsprinten som håller slangarna spruckit efter vintern.

Var sitter dessa backventiler på ALDE 3020? Jag har en precis vid vattenpumpen men finns det några fler?

2019-04-15 kl 08:23

David skrev:
Hagbard, nä det är ingen fara. Man kör lågt tryck med alla kranar och ventiler öppna. Det tar lite tid men det kan det vara värt. Viktigt är att man använder en oljefri kompressor.

Hagbard jag fick tipset om att använda en elektrisk madrasspump för att blåsa ur systemet. De har lågt tryck men stort flöde.
Jag blåste ur vattnet på förra vagnen inför varje vinter i 10 år. Det ända som gick sönder där var kranen i duschen. Där hade plastsprinten som håller slangarna spruckit efter vintern.

Var sitter dessa backventiler på ALDE 3020? Jag har en precis vid vattenpumpen men finns det några fler?

Det var ju en bra generell fråga...

Hur ser systemen ut?

Ja det vet nog bara de som byggt och konstruerat de olika vagnarna.
Men..
System med Alde 3000,10,20 sitter oftast backventilen på eller inbygd i pumpen.
I tryck system så sitter backventilen på eller inbyggd i pumpen eller på kallvattenledningen efter pumpen.

Tidigare system typ där Primus fanns så sitter backventilen på kallvattenledningen innan Varmvatteberedaren eller platsen där Varmvattenberedaren bör sitta.
I vagnar med Alde Comfort så sitter backventilen vid pumpen eller på kallvattenledningen från pumpen.
Allt dett utgår då från Färskvattentenken.
Och vid nyare toa typ Thetford som tar vatten direkt från tanken kan det sitta en backventil vid ingången till toan då toatanken ligger högre än färskvattentanken.

Men det bästa är att "lära känna sitt" system och leta reda på var dom sitter, behöver ju inte vara måndagar varje dag i veckan vid tillverkning.

Att en backventil Bör finnas någonstans är ett måste så tillbakarinning till tanken förhindras, speciellt från dom system som har den nyare Thetford där vattnet tas från Färskvattentanken eller där pipen från t ex handfat är nedböjt och handfatet fyllt av några små barn som tycker det är kul att "pappa vattnet går tillbaka i kranen när jag fyllt handfatet"?

Instruktionsboken är bra att ha när det gäller tömning där står det mesta "hur" det går till och vad man inte bör göra.

Allt bygger på att förhindra "hävertprincipen".

2019-04-15 kl 09:01

Hur gör ni fjällcampare på vintern?

[1] Öppnar upp tanken och varmvatten berdaren samt låter pumpem gå till det inte kommer något vatten samt viker ner kranarna?

[2] Öppnar upp tanken och varmvatten berdaren samt låter pumpem gå till det inte kommer något vatten samt viker ner kranarna + blåser rent med luft?

[3] Någon annan metod?

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1516 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 576 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842