Kabe Estate 600 GLE: Drömvagn ur familjeperspektiv

Publicerad: 2023-10-02   Uppdaterad: 2023-09-29

Den här gången ska vi kika på ett campingfordon på ett lite annorlunda vis. En av mina allra bästa vänner fick för sig att ”bygga” en drömhusvagn som hon själv skulle vilja ha. Något som så att säga passar familjens kravspecifikationer.

Hon nämner de huvudsakliga behoven: barnkammarmodell med fransk säng, vinterduglig och sist men inte minst av mellanstorlek.

Med att bygga menar hon naturligtvis inte snickra på egen hand. Nej, hon var ute efter ett varumärke som har en konfigurationsfunktion där du som potentiell kund kan klicka dig fram och göra dina personliga val. 

Min kamrat bestämmer sig för KABE (har mångårig vana av det kvalitetsfyllda varumärket då hennes föräldrar sedan länge brukat deras fordon) och serien Estate som har samma grundläggande värden som sin föregångare Classic – det vill säga en prisvärd kvalitetshusvagn som kan användas året runt. En 600 GLE B14 får det tydligen bli.

Kabe 600 Estate
Som många redan vet är sittkomforten oemotståndlig – och ingen kan väl ha något emot överskåpens sköna, rena linjer.

På sajten www.kabe.se/se/bygg-din-kabe/ ska hon först välja tyg. Det finns tre varianter, som alla ingår i grundpriset: gråa Austin, svarta Roseville och lite småtokiga, tillika gröna Beaumont. Min vän klickar för det förstnämnda alternativet. Sedan följer diverse extrapaket och tillval – som hon väljer att avstå ifrån då hon anser att vagnen redan är fullutrustad utifrån hennes kravspecifikation.

Därefter är det dags att välja totalvikt, vilket i sin tur styr befintlig lastvikt. Förklarar för henne att 130 kg lastvikt är synnerligen lite, framför allt om döttrarna också ska med på campingsemestern.

Kabe 600 Estate sängarna
Tryggt för minstingarna att ha föräldrarnas säng bara en armlängd bort.

Samtidigt måste de tänka på vad dragbilen förmår och vilket körkort hon har (vilket visar sig vara ett uppgraderat sådant). Hon klickar i 1 900 kg. Eftersom hon inte gjorde några tillval utan bara valt ”ingår i priset” landar summan på grundpriset 538 900 kronor, vilket i sin tur innebär en månadsfinansiering på 2 870 kronor. ”Inte dödligt dyrt”, blir hennes reaktion.

Nu till verkligheten. Hur bra är då denna önskevagn? Jag slår en signal ned till huvudkontoret i Tenhult och frågar om ”hennes” husvagn finns inom återförsäljarnätet. Det visar sig att den faktiskt gör det (även med samma textilval). 

Vid fabriken har de ett exemplar som jag kan få låna. Estate är emellertid inte något nytt för Husvagn & Camping. Sedan serien lanserades hösten 2021 har vi testat tre olika vagnstyper.

Kabe 600 Estate hallmöbel
I Estate kombineras vita skåpluckor med ljus träfaner – och det fungerar ypperligt.

Då som nu blir vi mäkta imponerade. Diggar skarpt dess ungdomliga och stilrena design (även om detta inte har ett dugg med användarvänlighet att göra). Okej, det här är KABE:s instegsserie. 

Men trots det är utrustningsnivån inte bara hög, utan mycket, mycket hög. Det är så att säga kvalitet ut i fingerspetsarna och det gäller hela vägen från golv till tak: Seitz-entré med tröskelvärme, vädringslucka, torkskåp med droppskål och stängningsbar ventilation, ergonomiska dynor med antislip-beklädnad, tolv centimeter tjock spiralmadrass, stoppad sänggavel, nattbelysning, router, brandvarnare, USB-laddningsuttag, källsorteringskärl och instegsgarderob för att nämna ett axplock av alla godsaker.

Kabe 600 Estate toa
Centralt placerat hygienutrymme, mitt emot köket.

Estate har naturligtvis även fantastiska värden när det gäller värme (vattenburen Alde), ventilation och isolering – minst sagt viktiga egenskaper, som samtidigt är den svenska tillverkarens signum.

Efter en halvdag med vagnen inkluderat en halvtimmes fotosejour i trakterna kring Vättern vid Huskvarna lämnar jag tillbaka 600:an. Nu återstår det bara att förmedla mina intryck. Kommer min kompis bli lika imponerade som Husvagn & Camping och slå till?  

Avslutningsvis bör det även nämnas att vår vagn har ett tvillingsyskon som heter Estate 600 GLE B2. Från soffan allra längst fram till och med köket är de lika som bär. Därefter skiljer sig de båda vagnarna markant då B2 är försedd med singelsängar. Alltså inget för min vän, men kanske något för dig?

Kabe Estate 600 kök
Mycket bra förvaringsmöjligheter i köksavdelningen.
Kabe Estate 600 faktaruta
Rulla till toppen