Konvexa bulor Polar / av Bollan1

• 8 svar
Konvexa bulor Polar
2012-09-14 kl 16:29

Hej alla!
Jag är helt ny på forumet och får anse mig själv som nybörjare trots några år med en Knaus 580 UK-05.
Vi har "kuggat ner" vårt campande och bytt till en betydligt billigare vagn, Polar 550-85.
Köpte vagnen i förbifarten, dessutom i mörker(herregud!!)

Det jag har märkt på hemmaplan är att vänstersidan har flera utåtgående bulor av varierande storlek.

Svårt att säga om det "bara" är plåten som släppt då bulorna känns ganska hårda.

Ska man utgå från att detta är fukt eller kan det finnas någon annan rimlig förklaring?

Tacksam för tips kring detta, avvaktar om det blir gravöl eller att det kanske finns hopp för vagnen och anledning att fira med en kall....

2012-09-14 kl 20:06

Hej! Jag har precis samma problem, köpte en kabe safir 590 xl-90 i somras som skulle vara fukttestad. Men när vi kom sent på kvällen hade han inga papper på vagnen. Vi köpte den ändå å han lovade skicka fukttestet....det har gått flera mån å samtal men inget papper trotd det står på kvittot det var ett krav för å få resterande 3000kr å jag är livrädd den är fuktskadad ,var diverse små irriterade fel samt myrbo byggt i båda sidor av vagnen å tog ett jävla tag innan vi fick bort allt. På ena sidan är det utbuktande bulor någon är ca 15cm stor några andra mindre, bulorna är hårda å det syns inget inifrån. Är så himla rädd den är fuktskadad å hur kan man i så fall gå vidare om man blivit lurad? Jag vill gärna få svar från någon som VET vad detta kan vara. Mkt tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Mia

2012-09-15 kl 21:09

Dessa bulor kan mycket väl vara spår av en aktiv eller gammal fuktskada.

2012-09-16 kl 12:38

Fukt borde inte göra så att det sväller och blir hårda och kompakta bulor. Fukt kan göra att limmet mellan plåten och väggen släpper och att reglar ruttnar och blir porösa men det gör ju inte att man möter kompakt motstånd när man trycker på väggen utifrån utan snarare tvärtom. Var är bulorna, mitt på väggen eller i och omkring hörnorna eller nedanför vattenintag, elintag eller liknande där det skulle kunna läcka in fukt och vatten?
Är ju lätt att kontrollera på insidan av väggen dels med en fuktmätare och dels okulärt om det handlar om fukt.

Cabby som har en annan process och metod i tillverkningen kan drabbas av hårda konvexa bulor p.g.a. gasbildning mellan vägg och plåt. Inte hört om andra fabrikat som drabbats av dyl. gasbubblor. Men allt kanske kan hända...

2012-09-17 kl 08:45

Hakano:
Min vagn ser ju ut som din(fast lite löjligare då det "fattas" 1 m) och bulorna är mest koncentrerade mellan köks & vä framfönster. De allra flesta bulorna finns mitt på plåten, alltså inte under fönster lr genomföringar.Finns någon mellan köksfönster och vä bak oxå men inte alla lika många.
Alla bulorna sitter på mellanplåten, ingenting i det blåa fältet lr i fältet där radioantennen sitter.

Inga synliga defekter på insidan heller.

Jag har samma tanke som du kring hårdheten alltså att bulorna borde vara mjuka om plåten släpper p.g.a. fukt eller liknande.
Är det vanlig frigolit i väggen lr är det något material som kan "blöda"?

2012-09-23 kl 14:29

Bollan1 skrev:
Jag har samma tanke som du kring hårdheten alltså att bulorna borde vara mjuka om plåten släpper p.g.a. fukt eller liknande.
Är det vanlig frigolit i väggen lr är det något material som kan "blöda"?

Det är vanlig frigolit. Låna eller hyr en fuktmätare för säkerhets skull och mät på motsvarande områden på insidan av väggen.

2012-09-24 kl 08:42

JAg får göra så, återkommer med resultatet.

2012-12-12 kl 20:48

Låter som du fått en limsläppa i plåten svårt att fixa

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12