Koppla husvagnen till bilen / av frank

• 25 svar
Koppla husvagnen till bilen
2007-02-22 kl 17:01

Har någon tips på följande problem ?

Kan uppleva det som frustrerande att koppla vagnen till bilen när jag är ensam. Eftersom jag inte vill ha skador på den lackade bakrestötfångaren så brukar jag ställa bilen så jag får några decimeter mellan draget och kroken. Står vagnen på mjukt underlag eller i lätt uppförsbacke klarar jag inte av att dra vagnen på kroken. Har sett att det finns en vinchliknande anordning man kan köpa och montera på husvagnsdraget. Det är en för dyr lösning anser jag. Är det någon som har hittat en annan teknisk lösning på problemet ? Kanske det går att använda ett spännband mellan kroken och draget ?

2007-02-22 kl 17:45

Hej frank jag har en ganska tjock gummimatta som jag har gjort hål i två hörn och fäster de i last öglorna i bagage rummet på bilen och drar ut den över stötfångaren när jag backar till för att koppla där blir inga märken om man råkar komma för nära jag vet inte vad du har för Bil men på saab combi funkar dett bra.

2007-02-22 kl 17:46

Enklaste är att backa under...förr i tiden så fanns det nån vimpel på pine som man kunde fästa i draget så man kunde se genom bakruta..annars som sagt..

2007-02-23 kl 00:09

Jag använder en enkel anordning för att
backa nära kulan. Två "pinnar" som man
kan dra ut i lämplig längd (ser ut som en bilantenner med magnet i ena änden)
och sätter en på draget och den andra
på kulan på bilen och kommer då lämpligt nära för att kunna koppla.
Vet inte vem som marknadsför dessa men
jag har köpt dem på Nolia-mässan

2007-02-23 kl 06:31

Jag har en EasyPuller den du tyckte var för dyr en tussenlapp,det kostar det snabbt att laga en lackskada.Det går ju att flytta över till nästa vagn om du byter.Jag står på säsong det var så smidigt när jag skulle hem i höstas,det var bara att backa imot och sedan koppla på EasyPuller och veva in den sista dm.Men ett start spännband borde fungera bra.

2007-02-23 kl 08:27

Jag gör så att jag ser till att jag rakt mot draget, kollar avståndet och hoppar in i bilen, sen lägger jag ut nåt, brukar bli tändarn, på backen utanför dörren på bilen, så att den ligger i lämpligt mått till dörrkarmen, sen är det bara att backa uppmätt sträcka. Kräver iofs lite övning innan man backar "skarpt" mot vaghnen.

2007-02-23 kl 23:00

Måste man inte borra och bulta Easypuller i draget ? Har obekräftad aning om att det måste göras av en auktoriserad verkstad ??

Tror inte jag har hålen förborrade då vagnen är från -95

2007-02-24 kl 09:11

Hej frank du har rätt för dig man måste bulta fast Easypuller i draget på en Kabe fram till sista årsmodellen där har jag för mej att dom har förberett med hål men du behöver inte anlita en autoriserad verkstad dett gå ratt göra dett skälv jag har monterat en sådan dett var lite strul men dett gick dett beror på att Easypull är avsedd för alko drag som har förborrade hål Kabe har BPW drag.

M.V.H. BeRo

2007-02-24 kl 09:14

Det har du säkert inte Frank,dom hållen kom först på årsmod efter 2001.Frågan är om det passar på ditt drag,har du AL-KO så passar det och det är riktigt att det måste göras av en auktoriserad verkstad!

2007-02-24 kl 10:31

Jag gör som Luke och det fungerar alldeles utmärkt:Jag backar rakt mot draget, stannar innan jag är framme, kollar avståndet mellan kulhandske och kula med ögonmått och med förardörren öppen tar jag ögonmärke på marken och backar den bit som fattas. För att skydda bilen mot skavsår från kulhandsken kan man sätta på en gummihätta som finns att köpa hos husvagnsförsäljarna.

2007-02-24 kl 11:56

Svar till Zuback dett passar även till BPV dragen som sitter på Kabe jag har monterat till min svåger och vagnen är besektigad sen där äringa krav på att dett skall göras av en autoriserad firma dett går blir lika bra när en gammal smed gör dett
MVH BeRo

2007-02-24 kl 12:45

BeRo..det gör det säkert lika bra,jag skulle också göra det..men tyvärr alla är inte lika dana,så det är väl darför kravet finns på auktoriserad verkstad,
Mvh/Zlatko

2007-02-24 kl 13:31

Var har du hört att det ska vara en auktoriserad verkstad,det står ingen stans i mina papper jag fick med när jag köpte min,Det var inga som helst problem att montera dit den det fanns bilder med som visade exakt hur man skulle gör.Fast jag har ett AL-KO där var det ju förborrat i annat fall kan jag tänka mig att det kan vara värre.

2007-02-24 kl 14:15

Så klart Olof att det står ingenting i dina papper,du hade redan förborrat.Skrev lite oklart,det var borrningen som verkstad skulle göra ingenting om monteringen.Dom är förborrade på dom senare årsmodelerna.Mitt är 2000 och är inte det..så jag vet inte om det är från 2001 och senare.
Det finns ett annat alternativ också,och det är bara ett snöre som man fäster om dragkroken på bilen och man fäster om bara på draget.Allt fungerar som en taljsystem,har sett den i Tyskland men tror att det säljs här också.Billigare framför allt.

2007-02-24 kl 15:32

OK det kan jag förstå.Det var med en skiss på hur man skulle borra och det verkade lite krångligt tycker jag,det kan nog lätt bli fel.

2007-02-24 kl 16:07

Jag skrev för några dagar sedan till H&C redaktion och önskade fler "gör det själv" artiklar. En artikel om montering av Easypuller på olika typer av chassien skulle inte sitta fel.

Har en känsla av att det är fler än jag som önskar sådana artiklar ?

2007-02-24 kl 22:00

Dett är alko chassien ni diskuterar dett dett är ju dom chassin easypuller är avsedd för på B P V chasien är där inget förborrat kabe har för borrat på 2007 men dett är allt där är ritning medföljande men den stämmer inte till BPV dragen är inte lika långa men ärman bara noga med måtten så är dett bara att borra hålen dett kan knappast bli fel

2007-02-25 kl 09:47

Upp till 2001 så måste borrning och montering ske av auktoriserad verkstad och från 2002 så är det förborrat allt efter WWW.AL-KO KOBER

2007-02-25 kl 10:51

Länk till det Zubac säger: http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=276

2007-02-27 kl 11:17

Kolla också på www.puller.se en enkel och prisvärd vinch.

2007-02-27 kl 13:32

Jag gör något mycket enklare än det jag här ser beskrivet här.
Jag öppnar bakluckan och fäller baksätet - jag ser då både krok och koppling genom bilen. Busenkelt att backa upp exakt på plats!
Förutsätter att man fälla baksätet, men det kan de flesta bilar idag.

2007-03-02 kl 11:55

Omniasweden: Bra länk ! Överväger att beställa beställa 1 ex. Har inte hört talas om produkten tidigare. Går ju bra att använda till båten också.

http://www.puller.nu/

HoCMonneStig: Ditt sätt att lösa problemet är verkligen genialiskt i sin enkelhet.

2007-03-03 kl 09:24

Jag såg på Husvagnsforum, det fanns ett förslag på att man satte dit en plåt på draget som var v-formad,det är väl en bra lösning det går väl göra den rätt bred. Det är väl bara att göra en låsanordning runt dragstången.Det fixar en plåtslgare lätt.Den behöver ju inte ens vara v-formad,det viktiga är att den tar imot så den skyddar stötfångaren.Fast är den V-formad kan du ju få den att styra rätt på kopplingen.Där har du lite att bita i.

2007-03-03 kl 10:12

Sånt plåtbit finns att köpa hos välsörterade husvagnshandlare.Tyckte att jag såg det på ÖstgötaCamping i Mantorp och priset var cirka250:-

2007-03-03 kl 11:47

Jag följde Frank´s länk, Puller Safe var en smart liten sak för 174:- inkl. frakt. Själv brukar jag göra som "gunnara", jag har ett Alkodrag med gummiskydd, sedan har jag satt ett S-märke på stötfångaren bakom draget, råkar det bli en skada på det så sätter jag ett nytt utanpå.

• 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1660 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206