koppla kina solenoid ventil och plus till glödstift med motstånd utan orginal ventil. / av kim_william

• 19 svar
koppla kina solenoid ventil och plus till glödstift med motstånd utan orginal ventil.
2019-04-16 kl 00:40

min magnetventil gick sönder förra veckan till min primus 2450. finns de någon möjlighet o koppla en typ solenoid och sen motstånd eller nåt så man får ut max 2.5 volt till glödstiftet. va ja förstått så jordar ventilen i glödstiftet på chassit och aktiveras via pyrostatens plus tills lågan tänder då stänger pyrostaten. och hålspolen håller öppen ventilen hela tiden tills termostaten bryter. en ventil kostar 1300kr vilket jag inte har i närheten av råd med för tillfället då pannan kostade att köpa. studerar med.

kan bil el o koppla brygga löda motstånd osv inga problem , hur ska jag koppla för att få till de med solenoid. glödstiftet är kopplat med bara motstånd efter pyrostaten. :) jordar hållindningen också i chassiet genom glödstiftet? hursom behöver jag inte tänka på de då de bara är en spole som aktiveras,

har köpt en "DC 12V Micro Electric Solenoid N/C Normally Closed ventil" och ska koppla till jord. den aktiveras av pluss direkt när pannan är på från termostaten och är öppen så länge termostaten tillåter. strömmen från pyrostaten går via motstånd till glödstiftet så 2.5 volt ernås :) pyrostaten stänger av strömmen till glödstiftet när flamman inaktiverar pyrostaten. kan ni tipsa mig hur många ohm ja behöver efter pyrostaten? för att komma ner från 12v till 2.5 volt. för som ja förstått så är bara glödstiftet öppet av tidsrelät nån minut. men är de inte pyrostaten som ska släppa fram bara eller samarbetar den med tidsrelät?
jag har beställt en solenoid gas ventil nu :) motstånd har jag hemma i 0.5k ohm motstånd
här är solenoid ventilen https://www.ebay.com/itm/DC-12V-Micro-Electric-Solenoid-N-C-Normally-Closed-Mini-Water-Air-Valve-2-S50/232981322702?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

2019-04-16 kl 07:15

Snälla, överlåt till någon som vet vad de gör till att laga din panna - eller byt hela pannan. Du kommer ha sönder mer grejer innan du är klar - om du inte lyckas skapa en gasexplosion innan dess.
Har du inte råd - spara pengar tills du har råd...

Om du är bilelektriker så kan du nog Ohms lag... Eller isf borde kunna...

2019-04-16 kl 09:14

Ursäkta om jag ställer en dum fråga...
Ska Du släppa gas genom en vattenventil?

2019-04-16 kl 09:42

DET här är så jäkla dumt att man blir mörkrädd...

2019-04-16 kl 14:33

Jag tror inte att detta är seriöst. TS driver nog bara med oss och tycker detta är skitkul. För ingen vettig människa kan väl hålla på såhär?

2019-04-16 kl 16:09

de står att de är för gas och vatten. gasol är gas.

men de va denna jag beställde.
Valve-for-Water-Gas-Air. så den är visst godkänt. dessutom för 4 bar. varf ska jag betala 1400kr för en stenålderskonstruktion från 70 talet som drar kanske runt 5-10 watt när ja lika gärna kan koppla in en godkänd modern som drar bara 1-2 watt och kostade 20grr billigare. me nde är väl lika bra o slänga pannan då om de inte går o rädda den även om en modern solenoid funkar lika bra drar mycke mindre ström och är 30 grr billigare. skulle vilja säga att de är farligare att köra bil en bil kan exploderar när som helst, minsta lilla gnista i tanken, tillome statisk elektricitet. ja kan ohms lag men jag har ingen data att gå på :( vet inte vilket motstånd de är i glödstiftet eller vilken effekt de ska landa på.

https://www.ebay.com/itm/6mm-DC-12V-Small-Mini-Plastic-Solenoid-Valve-fr-Water-Gas-Air-Normally-Closed-MB/183621694945?epid=595155884&hash=item2ac0b4b5e1:g:4zwAAOSwSlBYt7Nr

2019-04-16 kl 16:55

Stora risken här är väl inte att laga den - utan att någon som uppenbarligen inte har en aning om vad hen pysslar med ska laga den... Meckla med gasolen är uppenbarligen inget som du ska pyssla med.

Men är nog inne på Jan-E's linje... Kim kan omöjligtvis vara på riktigt...

2019-04-16 kl 20:58

ja lägger ner projektet. :/ får va utan värme i sommar då o vår. jag vet exakt hur pannan och ventilen med allt fungerar de va ju de ja skrev.
jag får väl helt enkelt betala sjutlösa summor för en gammal ventil från 70 talet. känns som de sätter såna priser för att bara gävlas.

2019-04-16 kl 23:00

blir o fråga på husvagns affärer här i närheten efter e nsån orginal ventil för ett bra pris lägger ner projektet.

2019-04-17 kl 13:34

Varför provkör du inte glödstiftet med ett spänningsaggregat, så du får reda på hur mycket ström det går genom vid 2,5 V?
Att mäta är att veta.

2019-04-17 kl 13:57

jag har ingen sån maskin men de borde ju finnas uppgifter på de men om nu de är så livsfarligt att byt till en modernare ventil så lägger ja ner projektet. jag har iaf bytt till2480Ts vattenpump så den går mycke tystare tätare och effektivare.

2019-04-17 kl 18:07

Det är väl inte att byta till en modernare ventil som är livsfarligt, utan att du ska byta ventil när du uppenbarligen inte har kompetens att göra en säker gasolinstallation - då blir det livsfarligt.

2019-04-17 kl 18:24

På Blocket komplet Primuspanna 2480 med panel och elpatron 1500 kr, billigt så slå till Kim William så kanske du kan få lite värme, finns i Vaggryd

2019-04-17 kl 23:02

mjo får väl inte billigare än så :( men just nu är maxpriset för mig 1000kr

2019-04-17 kl 23:04

vad är de för speciell kompetens jag måste ha? jag har studerat pneumatik och hydralik i fordonsläran i skolan i 2 år. har kopplt massa högtryck ledningar. 0.5 bar är ju inte direkt någon belastning på en solenoid som klarar 4 bar. och även bensingas ångor utan problem.

2019-04-18 kl 09:23

Kanske lite ödmjukhet och sunt förnuft....

2019-04-18 kl 09:35

Jag tror mer på att de frågor du ställer och det sätt du beskriver dina åtgärder och planer på antyder att du knappt vet någonting alls.

Ett spänningsaggregat byggde jag innan jag gick ur grundskolan. Nu har jag ett bättre, som jag köpt, men efter närmare 40 år som yrkesverksam inom el och automation har jag förstås samlat på mig både kunnande och prylar. Samt bättre finansiella resurser än vad jag hade på högskolestudentekonomins tid, för att skaffa den utrustning jag vill ha.

Som yrkesman på elområdet blir även jag lite fundersam över de frågor du ställer, och hur du ställer dem, när du ger dig på det här. Det är en annan sak om det gällt någon som jag kunnat prata med på plats. Då kan man ge några goda råd och sen övervaka lite, så brukar det bli som det ska i slutändan. Men via ett forum är det omöjligt.

2019-04-18 kl 09:44

kim_william skrev:
vad är de för speciell kompetens jag måste ha? jag har studerat pneumatik och hydralik i fordonsläran i skolan i 2 år. har kopplt massa högtryck ledningar. 0.5 bar är ju inte direkt någon belastning på en solenoid som klarar 4 bar. och även bensingas ångor utan problem.

Det är inte lätt det här med kunskap Kim...

Du som är ung har då förmodar jag genomgått 2 år enligt läroplanen gy2011 med yrkesprogrammet som blev en kompromiss avseende kunskapsförmedling på kort tid, hela programet ca 2250 till 2500 poäng där merdelen låg på samhällsämnen och yrkesdelen låg på 200 poäng.

Läroplanen bantades i tre steg från den första som kom i början på 1970 talet där yrkesdelen var markant i förhållande till samhällsdelen.

Tidigar så fick man gå i "lära" hos en som kunde.

Själva yrkesdelen var 200 poäng och med detta i bagaget så kallades läroplanen "modulbytar skolan" och absolut ingen yrkesutbildning.

I princip så var det en guidning inom yrket för att få en hum om vad det handlade om samt att man fick känna på hur en del instrument fungerade när man felsökte de nya motorkomponenterna typ OBD (one board diagnostic t ex). Men i övrigt så skulle den inte ge mer än att vara just en intresseväckare för att sedan kunna fortbilda sig vid ett företag t ex. som praktikand eller lärjunge.

Men skam den som ger sig Kim_William det gäller att invertera begreppet från Trial and Error till Trial an Succes.

Må gott ändå och Glad Påsk...

2019-04-18 kl 19:45

mja jag gickfordon 2007-2009. med den äldre läroplanen. nästan hälften av mina ämnen var fordonsrelaterade. önskar jag hade fått in en fot på nån verkstad men ja fic kaldrig de även om ja lussökte varenda bilverkstad i uddevalla. och praktiken dumpa skolan :/ men jag har hobbymekat många år själv med bilar läst böcker och lärt mig, gjort de mest avancerade jobben som vev/ram lager byte, topppacknignar byte kamremmar, och även mer eller mindre helt själv kopplat en 240 elhärva in i en super seven sportbil till tändning, alla mätare i huset osv. slangar kablar, renoverat en växellåda som ingick i kuresen mm, listan kan göras lång,. anser jag är ganska kunnig iaf hyffsat men ni är såklart mycke kunnigare. men är stolt att jag lyckats renovera en växellåda en gång.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1556 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 613 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842