Köra TV via mobilt bredband / av ShadowF

• 10 svar
Köra TV via mobilt bredband
2017-08-09 kl 11:27

Har nu kört en semester med nästan allt tv-tittande via mobilt bredband. Vi har inte sparat på användningen. Ett par tim. per dag plus övrig surf med googlande efter platser etc. Samt mail o allt annat. Kan nämna att jag körde slut på min pott. Det gick åt 50GB på två veckor resa inkl två veckor hemma i Juli. I Juni med en semestervecka gick 45GB. Sen gick resten åt de första fem/sex dagarna i Aug. Så skall man titta på TV mer än en timme i snitt per dag, behöver man en hygglig tillgång på Surf. Lite som en fingervisning till den som undrar.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-08-09 kl 12:44

Hur blev bildkvalitén och hur var det med "frysningar"?
Testade själv lite med Apple TV och tyckte framför allt att bildkvalitén lämnade en del att önska.
Till nästa år testar jag nog Boxer med kontantkort.

2017-08-09 kl 13:27

Brukar använda Chromecast men jag tycker bildkvaliteten är helt okej. Sen beror det ju på mobiltäckningen, är den dålig så kan det ju hacka till och så där.
Nu stödjer ändå USB stickan jag har SIM kortet i bara 3G. Med 4G kanske det skulle bli ännu bättre.
Men det går åt en hel del surf tyvärr. Och eftersom jag inte använder särskilt mycket mobilsurf i vanliga fall så är jag inte intresserad av något dyrt abonnemang resten av året. Så det blir att köpa extra surf när vi är iväg. Så det känns som rätt dyrt tv tittande.

2017-08-09 kl 19:34

Semester, eller resa som pensionär ned/upp med tv:n, starta den rundstrålande antennen, program eller inte, Inte - gör något annat, Man kan leva utan TV :-) Surfa gör man när är på ett ställe där det ingår. ,

2017-08-10 kl 12:10

SvT drar ca 1 Gb i timmen.
Youtube lite mindre.

2017-08-11 kl 01:13

Kör med chromecast och yttre MIMO antenn till routern. Har haft utmärkt bild hela tiden. Har 4g router och samlar under ett år ihop till en pott på 100gb så det blir inte någon direkt extrakostnad om jag kan hålla mig till det. I år gick det inte. Har blivit mer än vanligt med sommarens väder.

2017-08-11 kl 01:16

mrcool skrev:
Semester, eller resa som pensionär ned/upp med tv:n, starta den rundstrålande antennen, program eller inte, Inte - gör något annat, Man kan leva utan TV :-) Surfa gör man när är på ett ställe där det ingår. ,

Fast tråden var inte en diskussion om att titta på TV eller inte. Den var en upplysning om hur det funkar och hur mycket "surf" som går åt när man använder prylarna så här. Och ingår gör det aldrig vid fricamping.

2017-08-18 kl 15:01

Är helkund hos Telia och använder deras 4G router 399:- och en mellan chromecast 280:- och ligger mitt ute i skogen och har helt perfekt TV utan pixelfel.

Är hel kund hos Telia: TV lagom ingår i hyran 0:-, Play+ 0:-, bredband fiber 399:- och 2 mobiler á 199:- (ingenting tillkommer) samt mobilt bredband 0:- där man får 20GB fritt per månad som helkund och ej utnyttjat sparas upp till 100GB och allt däröver stryks.

Kan man få billigare så vill jag veta det?

Körde tidigare med Boxer och flyttade kort som var lite struligt då man glömde detta ibland och blev utan TV :(

Dyrt som 17. :(

Nu funkar allt kanon då allt sitter på plats och mobilen har man ju alltid med sig. :)

2017-08-19 kl 11:36

Låter som att du har en fått till en riktigt bra deal där Hagbard :) Kan inte tänka mig att du kan hitta något billigare.

Hade förr via mitt Telia ADSL abonnemang även mobilt bredband som man betalade för när man använde det. Är osäker på priset och surfmängden. Men det var olika för hur många dagar man använde det i sträck. Har för mig att det var 39 kr för en dag sen ett pris för en vecka och en månad. Men ibland blev det bara att man startade modemet gick in och kollade mailen och nyheterna eller liknande. Vilket då kostade 39 kr.

Numera köper jag halvårskort med surf till kortet i routern eller delar internet från mobilen.

2017-08-22 kl 19:40

Ja har man bredband via telia får man en del fördelar. Tyvärr bor jag i by där Telia aldrig kommer att erbjuda bredband då vi inte är tillräckligt lönsamma här. Därför använder jag bara Telia där jag av olika anledningar "måste" och avstår från att nyttja företaget för övrigt.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1425 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 462 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07