Körkortsregler i Norge / av beka

• 6 svar
Körkortsregler i Norge
2016-10-21 kl 19:06

Gäller svenskt B-körkort från 1972 vid körning i Norge med husbil 3850 kg?

2016-10-22 kl 11:17

"Därom tvista de lärde" som man säger. Denna fråga har diskuterats i en annan tråd bl.a. initierad av mig. Svaren varierar. Enligt EU och EES avtal skall de regler som gäller i Sverige också gälla i andra EU/EES länder d.v.s. Norge. Men Norsk polis hävdar att de inte kan se på ett Svensk körkort om det omfattas av de undantagsregler som vi har i Sverige. Alltså det verkar vara upp till vilket humör den kontrollerande polisen är på.... Det sägs också att förhandlingar pågår mellan berörda myndigheter i Sverige och Norge. Så enligt mitt förmenande verkar rättsläget lite "oklart" ....

2016-10-28 kl 12:06

Läste just i konkurrenttidningen Husbil och Husvagn att Norge nu godtar det Svenska undantaget att köra tung husbil med B kort ! :)

2016-10-31 kl 17:26

Husvagn & Camping tog upp samma fråga med myndigheterna i Norge för sex år sedan och redan då fick vi beskedet att de godkänner att svenska turister kör tung husbil med B-kort utfärdat innan 1/7 1996. Problemet är att enskilda poliser och tjänstemän i Norge inte känner till detta, och ger fel besked.

Läs gärna Husvagn & Campings artiklar:
http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/nyheter/20160914/regler-om-tung-husbil-med-b-korkort-i-norge

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/nyheter/20100210/norge-tolkar-om-den-svenska-overgangsregeln

2016-10-31 kl 19:03

Bra Jenny!

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-11-01 kl 13:13

Jodå jag har också läst artiklarna du nämner ovan men då samtidigt blivit lite tveksam eftersom det tydligen finns ( eller fanns) olika lokala tolkningar. Hoppas allt är ur världen nu så jag törs köra i Norge igen :) Har f.ö. med en översättning av regelverket på Franska bara för alla eventualiteter där nere :)

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04