Kostnader för rep av fukskada Solifer -88 / av mhskstra

• 8 svar
Kostnader för rep av fukskada Solifer -88
2012-07-25 kl 09:15

Skulle byta ut rullgardinerna fram i min Solifer från 1988. Upptäckte att dom gamla skruvarna på högersida var lite rostiga och att skruvarna i frontens högra hörn till o med såg lite blöta ut:-( Är det någon som har erfarenhet av vad det kan tänkas kosta om man lämnar in den för rep. Eller rättare sagt, tror ni det är värt kostnaden. Det luktar inte dåligt i vagnen, och jag funderar på en snållösning genom att ta upp ett litet hål på insidan i hörnet och sätta ett litet venilationsgaller, så fukten åtminstone kan komma ut. Är det någon som har erfarenhet av detta?

2012-07-26 kl 19:30

Oavsett om reparationen kostar 5-20 000 eller mer så vet du sedan att du har en hel vagn.

Vad kostar en ny(are) vagn då?

2012-07-26 kl 22:44

alex skrev:
Oavsett om reparationen kostar 5-20 000 eller mer så vet du sedan att du har en hel vagn.

Vad kostar en ny(are) vagn då?

Du har en poäng, men jag försöker att titta lite på vad vagnen kan vara värd utan fuktskada och gissar på kanske 25-30000:-, och med skada kanske 8-10000:- och för 40-50000 så verkar man få mycket vagn, eftersom marknaden verkar vara trög. Men du kanske har rätt. Jag har lagt ner rätt mycket pengar på förbättringar dom fem åren som jag haft henne, såsom solpaneler, dubbla batterier, vinterdäck, vinterförtält, C-tec batteriladdare, gasvarnare osv, och mycket av dom pengarna är svåra att få tillbaka även om man kan sälja och ta med sig en del av prylarna.

Är det något i underhållet jag missat. Brukar man täta man om en vagn?? Jag har bara hållit henne ren o snygg och med rätta medel och utan högtryck.

2012-07-26 kl 23:58

Vad är det som säger at vagnen för 40-50000 är i bättre skick?
Ibland kan man få leta länge innan man hittar DEN vagnen eller släppa på sina krav.

Man får aldrig igen sina pengar på så gamla vagnar. Speciellt om man köper gammalt igen.

Du vet vad du har, (även om nytt eller nyare lockar) den kanske är betald, fungerar bra, kostar minimalt i drift och slå då ut en reparation på 20 000 på några år framåt, eller du kanske räknade med att det kommer en reparation i framtiden när ni köpte vagnen, och under hela dess tid så har ni inte gjort större reparationer.

Javisst, det kan kännas surt att behöva kosta på vagnen, men det behöver inte bli dyrt om man kan göra en del jojbb själv som sparar timmar på verkstaden.
Du kan exempelvis demontera inredning eller göra jobbet själv under vintern beroende på hur stor skadan är.
Börja med att täta med butyl av bra kvalitet så det inte läcker in mera, och fundera sedan hur du vill göra.

För visst är de så att Solifern rullar på bra efter bilen och fungerar bra i övrigt.

hade det varit jag, så hade jag kostat på vagnen en reparation och behållt vagnen kanske 4-5 år till och därefter bytt.

2012-07-27 kl 00:21

Det låter vettigt. Den fungerar så himla bra och familjen älskar den. Från att vi bara av en tillfällighet råkade gå förbi en husvagnsfirma, och hade denna på krocken på hemvägen, så har vi hunnit sova 261 nätter och rullat ett par tusen mil på 4,5 år. Slår man ut det så blir det ändå billiga semestrar.

Tack för kloka råd!

2012-07-27 kl 08:52

Det första du måste göra är att stopa fukten som kommer in.Byt skruvarna.Vanligt fel på vagnar är att det sitter en skruv som håller täcklisten på vagnen sen står det vatten 30cm upp och blir galvaniskt element mellan skruven och aluminiumlisten. Kollade på min kompis adria från 07 där är dom 4 första skrvarna på hans vagn helt sönder rostade bara en tids fråga innan det börja läcka.

2012-09-12 kl 20:09

mhskstra skrev:
och för 40-50000 så verkar man få mycket vagn

Det är ofta bara något man tror. Även om det finns undantag så klart. Men väldigt många av dessa vagnar har eftersatt underhåll, dom har bara använts och använts utan att få någon större kärlek och omtanke då dom nu kommit upp på ålderns höst och skavankerna och slitaget har bara blivit allt större och större.

Jag stod i samma sits som du. Sälja av för nästan inga pengar alls eller satsa pengar och reparera. Jag gjorde det senare och vet vad jag har nu och det lär hålla i många år till.
Att lägga 50000 nya kronor på en härk till hade inte varit så kul.

2012-09-23 kl 08:33

Det är nästan omöjligt att svara på utan att ha sett eller undersökt aktuell vagn. Ibland upptäcks fuktskador i tid & då räcker det oftast med att öppna, torka ur & sen täta om. en sån reparation kostar inte alls lika mycket som en mer omfattande reparation då man byter ut reglar & isolering.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12