Kulkoppling underkänd vid besiktning - hur byta dragfjäder? (Kabe 1967) / av AlphaTango

• 7 svar
Kulkoppling underkänd vid besiktning - hur byta dragfjäder? (Kabe 1967)
2014-03-26 kl 08:58

Kulkopplingen blev underkänd vid senaste besiktningen. Husvagnen är en Kabe från 1967.

Problemet är att den fjäder som ska hålla ner lyfthandtaget inte drar tillräckligt starkt/hårt. Spärren som man trycker in med tummen när man ska lyfta fungerar, den griper tag och så. Håller man däremot in spärren och lyfter handtaget och sedan släpper det så går det inte tillbaka av sig självt.

Besiktningskillen sa att det brukar gå att byta fjädrar på den här typen av drag så nu vänder jag mig till forumexpertisen och håller tummarna, är det någon här som vet hur man byter fjädrar och vilken typ av fjäder det ska vara???

Jag har även tittat på kulkopplingar på Biltema men de verkar vara gjorda för en annan typ av infästning än den jag har...

Bild

Bild

2014-03-26 kl 09:16

Hej och välkommen till forumet:)

Du frågar hur man byter fjäder till handtaget, men 17 vet om inte du skall byta hela kulkopplingen. Biltemas koppling kanske passar din dragstång? Då får du nytt för ett par hundralappar och slipper meka med att få dit en fjäder som dessutom kan vara svår att få tag på.

2014-03-26 kl 13:59

www.valeryd.se och www.transport-trading.se är de firmor som verkar ha reservdelar till din koppling, fabrikatet är B&B. Där kan du säkert också få instruktion hur du skall göra.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2014-03-26 kl 18:53

Var beredd på att dom vill ha TSV-numret på draget, brukar finnas en plåtskylt på dragstången som visar det.

2014-03-26 kl 19:04

För ca 15 år sedan löste vi problemet genom att låta en mekanisk verkstad tillverka en ny stång (den som kulkopplingen sitter på) med en bultdelning som passade en standard kulkoppling. Det var inte särskilt svårt att byta den.

2017-01-07 kl 12:16

Ok,det kanske är dags för en återkoppling 2,5 år senare?

ostbergr: Tack! Som synes är jag ingen aktiv medlem här men tänkte att jag skulle återkoppla, det kanske hjälper någon. Biltemas kopplingar ser inte ut att passa min dragstång, då måste jag borra något hål eller liknande.

Jag löste det genom att lossa handtaget, där under satt det en fjäder som gått av. Jag åkte sedan till Biltema och köpte en univsersalsats med fjädrar för typ 199 kr. Det var 10 st olika fjädrar tror jag.

Tog en av dessa och kapade av i lämplig längd och återmonterade, besiktade utan problem!

2017-01-07 kl 17:27

Tack för återkoppling, det är både intressant och lärande för oss andra.
Bra jobbat.
Ha en go helg.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03