Kyl som kyler på gasol men inte på 230V / av Sonander

• 24 svar
Kyl som kyler på gasol men inte på 230V
2020-08-09 kl 12:33

Hej
Har en Polar 520 från 99 med ett Electrolux 4401 kylskåp. För en vecka sedan så slutade det att kyla när det är kopplat till 230V, kör vi på gasol fungerar det som det skall.
Jag har provat att koppla in en energimätare på 230V uttaget till kylen och den visar 0W, har även varit noga med att ställa vagnen plant då jag läst att det är viktigt tidigare.

Någon som har någon ide på vad det kan vara och om det är värt att försöka laga?

Med vänlig hälsning,
Peter

2020-08-09 kl 14:15

Om schuckouttaget visar "0" i ström så borde ju felet ligga före detta uttag. Kan ju då vara att den ena av två automatsäkringar har brytit.

2020-08-09 kl 15:48

Det jag menar med 0 är att det tas inte ut någon ström när kylen är påslagen. Jag har mätt upp och har 230V i uttaget, strömbrytaren på kylen lyser när den är påslagen men det tas inte ut någon effekt ur uttaget.

2020-08-09 kl 15:52

Då blir nästa försök...

Är 12V knappen avslagen?
Är gasreglaget avslaget (står på 0)?
Sist
Är termostatvredet för 230V på max?

2020-08-09 kl 17:00

Svar ja på alla 3 frågorna, det fungerade för 2 veckor sedan när vi var iväg men har nu slutat :(

2020-08-09 kl 17:27

Elpatronen kan ju ha givit upp.
Lutningen på skåpet är väsentlig för att få kyla, men inte för att elpatronen ska ta ström.

2020-08-09 kl 19:46

Troligtvis är det som apersson skriver så är det elpatronen som gett upp, inget konstig med en vagn som över 20 år (troligtviss orginalskåp i den), en liten kostnad att få fart på det och kommer kanske fungera i många år till.

2020-08-09 kl 22:14

Kan man mäta eller något på elpatronen?
Vad kan en sådan kosta och var kan man beställa?

2020-08-09 kl 23:51

Du kan ju börja med att mäta om det är någon förbindelse genom den. Bör väl vara några hundra ohm om den är hel.

2020-08-10 kl 07:36

Eller så kör du kylen enbart på gasol, jag tycker att vår kyl kyler bättre på gasol än el och då har vi en knaus årsmodell 19. Senaste resan med vagnen så glömde jag faktiskt av att koppla om från gasolen till el när vi kom fram, vi brukar ha kylen igång när vi kör på gasol.

2020-08-10 kl 13:53

Tack ska prova att komma åt baksidan så att det går att mäta.

2020-08-10 kl 15:22

Slår du på kylen som om du hade tänkt köra den på 230 V, så räcker det att du kommer åt stickproppen. Det finns inte speciellt mycket annat i en kyl som tar ström än elementet. Du bör se en signifikant skillnad om du mäter motståndet över stickproppen, beroende på om kylen är påslagen eller ej.

Stickproppen kan ibland vara lättare att komma åt. I min vagn räcker det att lyfta ut besticklådan, så kommer man åt uttaget där kylen är inpluggad. Från baksidan, dvs. via ventilationsluckorna i väggen, kommer jag inte åt den.

Men de kan sitta helt olika i olika vagnar.

2020-08-10 kl 19:44

Jag har provat att koppla in en elmätare mellan uttaget och kylen, den visar noll när kylen är påslagen så det verkar inte gå någon ström ut. Däremot visar den 230V om jag ställer den i spänningsläge.

Tog bort ventilationsluckorna på utsidan, men där ser det ut som det bara är gasoldelen som syns.

2020-08-11 kl 05:02

Ja, det finns ju inget som drar ström där, tydligen. Vilket indikerar trasig elpatron.

2020-08-13 kl 22:28

647.- inkl moms från dometic. Kan ju också gå att hitta på skroten. Men du kommer nog att va tvungen dra ut skåpet för å byta.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-08-14 kl 09:21

Nu är det uppmätt i alla fall och det är avbrott i elpatronen.

@ShadowF Passar en patron från Dometic i ett Electroluxskåt?

2020-08-14 kl 13:43

Dometic tog över Electrolux "fritidsprodukter" för ganska många år sedan så det ska nog stämma.

2020-08-14 kl 15:12

Lite tips då...

Det finns flera typer av värmelement och det billigaste är 110 W som bl a Lövs gasol säljer för runt 600 eller mer. Det du förmodligen har i ditt är ett på 125 W (kostade tidigare under 600) och dessa höjde Dometic till runt tusenlappen och lite till då dom tog över.
Sedan så finns det både 170/190 W element till dom nyare större skåpen men dessa är ingenting för dig.

Men kontrollera vad det står på ditt element och skaffa ett motsvarande.

Sedan så kan det vara bra att veta att under tid så tappar dessa element i effekt om de helt sonika inte bara slutar att fungera. Så har man en äldre vagn och tycker att det blir dålig kyla så kan det bero på dels att elementet tappat effekt men också att det inte är rätt ström in till elementet.

Är det inte rätt styrka på strömen in till skåpet utan det är en del spänningsfall eller dålig leverans av strömmen så påverkar det effekten i skåpet. Har man då en äldre dålig värmepatron så märks det ganska väl att det inte kyler som det ska.

Och värmelement är ju en förbukningsvara.

2020-08-14 kl 22:03

Sonander skrev:

Den patron jag refererade till är till RM4401. Även om det finns många varianter av detta skåp tror jag inte de skiljer sig på patronen. Vill man vara helt säker går man efter pnc-numret (börjar med 9xxx). Priset är dometics aktuella inkl moms (möjligen med tillägg för en hundring frakt.). Är noterat som 135w 230v med artikel nr 289020910

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-08-15 kl 09:05

ShadowF skrev:
Sonander skrev:

Den patron jag refererade till är till RM4401. Även om det finns många varianter av detta skåp tror jag inte de skiljer sig på patronen. Vill man vara helt säker går man efter pnc-numret (börjar med 9xxx). Priset är dometics aktuella inkl moms (möjligen med tillägg för en hundring frakt.). Är noterat som 135w 230v med artikel nr 289020910

Blir lite fundersam här...

Kan det vara skillnad på vilken marknad som skåpen säljs via?

Skåp som marknadsförs i Tyskland, Österrike, Schweiz lvereras med 135W element vad jag hittar i en del rekomendationer.

Reservelement till den svenska marknaden är på 125W.

Vad kan detta bero på?

2020-08-15 kl 10:00

Tack för alla svar och all hjälp.

Blev lite konfunderad över effekten då det står 125W i instruktionsboken för vagnen och instruktionsboken för kylen, men 135W på lappen inne i kylskåpet.

Hittade även tysk katalog med en massa delar där man ser numren, även där är det 135W till en RM4401
https://cdn.frankana.de/files/epaper-Ersatzteilkatalog_201920/index.html#228

Har hittat denna hos Campingrossisten så nu blir det till att beställa en
https://www.campinggrossisten.se/reservdelar/Reservdelar-dometic/doppvarmare-for-dometics-kylskap-vinklad-135-watt-235-volts-nr-2890209105

Sen är det väl bara att dra ut skåpet, pilla bort den gamla och trycka dit den nya. :)

2020-08-15 kl 10:55

Sonander skrev:

Blev lite konfunderad över effekten då det står 125W i instruktionsboken för vagnen och instruktionsboken för kylen, men 135W på lappen inne i kylskåpet.

Hittade även tysk katalog med en massa delar där man ser numren, även där är det 135W till en RM4401
https://cdn.frankana.de/files/epaper-Ersatzteilkatalog_201920/index.html#228

Har hittat denna hos Campingrossisten så nu blir det till att beställa en
https://www.campinggrossisten.se/reservdelar/Reservdelar-dometic/doppvarmare-for-dometics-kylskap-vinklad-135-watt-235-volts-nr-2890209105

Sen är det väl bara att dra ut skåpet, pilla bort den gamla och trycka dit den nya. :)

Samma skåp säljs söderöver och just i dessa länder så rekomenderas 135W elementet. Kanske beroende på att dessa skåp används bl a på högre höjder och då krävs det lite mer effekt för att få samma resultat.

Här i norden så har vi ju inte dessa höjder så det kanske blir lite problem om man tillför för hög värme på höjder som ligger nära havsnivån då meter vattenpelare spelar in i just uppvärmningen.

Kan vara ett skäl varför dom har ett element som ger mer W däröver.

Men det vore intressant när du monterat detta 135W och se hur du upplever detta med både tillförd värme och kyleffekt.

2020-08-15 kl 18:30

Ja, dom vet att ta betalt. Dometics rekommenderade är det jag skrev. Men det är ju enkelt att beställa hem från åf direkt. Det är ju inte orginalpatron. Den är utbytt till denna genom åren. Fast även som orginaldel står den som 135w i reservdelslistan.

2020-08-15 kl 18:33

Sonander skrev:

I princip Ja. Har sluppit sedan jag bytte kylaggregatet så sedan dess funkar allt fint. Innan dess kunde man plocka ut det i sömnen om så vore.

• 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1591 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 654 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842