Kyla till husvagn / av krabba52

• 18 svar
Kyla till husvagn
2012-05-28 kl 21:23

Har testat en svensk convörtor som alstrar kyla ur vatten,Om man har husvagnen uppställd konstant kan man andvända denna smarta grej.Ett kylelement som man kör kallt vatten igenom med en 12volts cirkulationspump samt 12 volts adeppter till fläkten.Detta har jag kopplat till ett 200 liters vattentunna på utstdan så det är en sluten krets.Sänkte temeraturen i husvagnen med 12 grader på 50 minuter,kostad i drift ca 5 öre i timman inte helt fel om det blir vartm i sooar

2012-05-28 kl 21:36

Hehe... kan man andvända denna smarta grej.Ett kylelement som man kör kallt vatten igenom med en 12volts cirkulationspump samt 12 volts adeppter till fläkten."

Krabban is back.... Men vad heter denna fantastiska grej, och säljs den nån annanstans än genom er??

2012-05-29 kl 11:10

Den 20 februari skrev krabba52 under Solfläkten följande inlägg.
"Men det är bara jag som kan avläsa resultaten,på mina instrument.Helt riktgt har jag ett bett att få ett utlåtande i från statens provninganstalt,ty det kostar väldigt myckert pengar.Om någon vecka sitter den uppe på mitt husvagnstak med en aluminium fästse med ett ingångshål till husvagnen.Då kan ja ge besked om hur den fungerar samt hue mycket värme den har tillfört min husvagn.Håll ut ni skall få besked..."

Efter detta så ställde jag en fråga till dig om att redovisa dina resultet från statens provningsanstallt. Nu undrar jag hur det gått med detta test! Jag gissar på att du fortfarande inte har relevanta fakta när det gäller förtjänst m.m. Om jag har fel, så vore det jättefint om du kunde redovisa detta innan du fortsätter presentera dina nya fantastiska lösningar på energiområdet.
Jag är medveten om att detta inlägg inte har med den aktuella tråden att göra, men eftersom du inte svarat på tidigare inlägg, så vill jag gärna att du redovisar konkreta fakta.

2012-05-29 kl 19:43

En seriös fråga vad har du för värden på din cirkulationspump samt den 12 volt adaptern du skriver om.
En adapter brukar vara strömförbrukare så ditt svar ser jag fram emot?

2012-05-30 kl 16:03

Skitsamma det blir inget vettigt svar, lycksökare kallades de förut för.

2012-05-30 kl 20:08

Tack för alla trevliga svar,anngånde pumpen köper man den i husvagnsbutiker,adeppen hos kjell o comani och dom vet säkert hur mycket ström dom drar säkert fler ören i timmen.Jag vet inte vilken tidsepok ni är födda i men utvecklingen går framåt.Huvudsaken är väl att det fungerar i verkligheten..eller? Anngående att skicka in sofläkten till statensprovningsanstalt för en test är mycket dyrt då är det bättre att fråga någon som har köpt och installerat den och hör om han är nöjd,och inte tro att han ljuger för er..

2012-05-30 kl 20:12

Krabban: Detta är inget fenomen.... Om man har ett vattenburet värmesystem i huset så kan man köra cirkulationspumparna för fullt men ha shunten nere på noll, om man då öppnar radiatorernas vred för fullt såcirkulerar det kallt vatten i en jäkla fart, och därmed blir omgivningen kallare i rummen...
Men detta funkar såklart bara om man har stängt överallt, så fort någon öppnar en dörr så blir området varmare igen...
Det funkar såklart likadant på det du försökert förklara...
det funkar men det accumeleras ingen kyla... Dvs det är som att köra en dators operativsystem med bara ram-minnet... det går jättebra så länge datorn är på, men du kan inte spara informationen...

2012-05-30 kl 20:32

Denna comvörter är handlödad i sverige och kör man in 15 gradigt vatten igrnom den så blåser de ut 16 plusgrader och 60 kubik i timman,den värmen den alstra och som den höjer returvattnet på är försumbar i en tank på 200 liter.Anngåene din jämförele på radiatore så kan du väl inte mena vad du skrev?Då om du menar att det är samma så har jag förstålse för dina inlägg.Ha en bra dag och titta på fotbollen.

2012-05-30 kl 23:27

krabba52 skrev:
Tack för alla trevliga svar,anngånde pumpen köper man den i husvagnsbutiker,adeppen hos kjell o comani och dom vet säkert hur mycket ström dom drar säkert fler ören i timmen.Jag vet inte vilken tidsepok ni är födda i men utvecklingen går framåt.Huvudsaken är väl att det fungerar i verkligheten..eller? Anngående att skicka in sofläkten till statensprovningsanstalt för en test är mycket dyrt då är det bättre att fråga någon som har köpt och installerat den och hör om han är nöjd,och inte tro att han ljuger för er..

Det var du själv som sa att du skulle be Statens provningsanstallt om ett utlåtande. Sedan skulle du återkomma med besked om hur mycket värme och besparingar den kunde ge m.m. Om du inte kan göra vad du säger att du skall göra, hur skall du då kunna tro att någon skall ta dig på allvar!
Ta en av dina cyklar du har på ditt lager, montera en generator som alstrar 12 volt, sätt dig på cykeln och värm och kyl din vagn efter behag, med värmekamin eller kylaggregat och om du har lite extra ork, så ladda batterierna till en av dina elcyklar och ta dig en extra tur när andan faller på. ;-)

2012-05-31 kl 06:38

nu vet jag inte riktigt vad cyklar har med det hela och göra.Men du försökte kanske vara rolig..
gick inte så bra..Om jag nu håller på med enrgi åtgärder som kan gagna andra husvagnsägare är väl bra.sen om du inte har några kunskaper är det upp till dig att läsa på.Att bara skriva spydiga kommentarer sänker bar din egen trovärdighet.Jag håller på med detta för det är intressant och ligger i tiden med solenrgi samt andra lösninga som kan göra livet lättare för husvagnsägare.

2012-05-31 kl 09:57

Det är nog känt här att du driver affärer. Det är inte tillåtet att göra reklam för sina prylar på denna sida. Du gör reklam för solfläkten från firma XX AB som du är återförsäljare för och du säljer ju även cyklar och annat elektriskt i din cykelaffär (ditt lager ;-) ). Om nu dina prylar och lösningar vore så fantastiska som du sa, varför rekommenderar då inte experter på energiområdet dessa lösningar då? Visst finns det folk som skrivit på nätet att de tycker prylarna fungerar jättebra, men man glömmer att ta fram vad man tjänar på detta. De flesta som lägger ner pengar på att spara något, vill ju faktiskt veta att de får igen investeringen och ingenstans finns det fakta som klargör om investeringarna är lönsamma på sikt.
Innan du dömer om någon är kompetent eller ej, så kanske du borde titta på dig själv. En kompetent person skall kunna redovisa konkreta fakta och ha belägg för sina påståenden, vilket du faktiskt aldrig lyckats med.
Cykelhistorian hade väl med energi att göra? Såg du inte ;-) ? Det kostar noll öre i timman om du trampar själv!

2012-05-31 kl 10:37

Som moderator vill jag påstå att jag följer inläggen och dess innehåll med intresse.
När det gäller solfläkten så gick den i olika trådar för några månaders sedan och jag gjorde en del raderingar och tillrättalägganden. Efter det har inläggen följ forumets regler.

När det gäller denna tråd och en kylmaskin så kan jag inte se att inläggen från trådskaparen innehåller någon reklam för att vi läsare skall köpa något eller besöka någon webbadress. Det är uttryckt som information om vad ett antal olika prylar kan åstadkomma då de samverkar på olika sätt.
Som moderator jag ingen synpunkt på varken sanningshalt eller om något fungerar i det som skrivs. Men som sagt någon reklam för sin egen vinning ser jag inte i det som skrivits.
Ser fram mot fortsatta intressanta inlägg i ämnet från både nya och gamla "inläggare".
Ha en bra dag
/ostbergr, moderator

2012-05-31 kl 13:49

Blir det inte lite fel om man ska släpa med sig en 200 liters fat mellan campingarna och när man kommit fram släpa på 20 hinkar vatten mellan vagnen och tappkran. Förlorar man inte lite av önskad effekt av vila, kyla och ro när man har semester.
Istället ska man släpa på vatten.

Hur är det med bakterietillväxten och legionella? Fråga till Krabba52

2012-05-31 kl 18:05

krabba52 skrev:
Denna comvörter är handlödad i sverige och kör man in 15 gradigt vatten igrnom den så blåser de ut 16 plusgrader och 60 kubik i timman,den värmen den alstra och som den höjer returvattnet på är försumbar i en tank på 200 liter.Anngåene din jämförele på radiatore så kan du väl inte mena vad du skrev?Då om du menar att det är samma så har jag förstålse för dina inlägg.Ha en bra dag och titta på fotbollen.

Krabban: Jo jag menar faktiskt vad jag skrev, det funkar precis så med radiatorer, (Och ja jag vet att det inte är ett element du försöker prata om utan ett sätt att kyla vagnen)..
Men om du är så tekniskt begåvad som du verkar försöka framhävda med anledning mot din ton mot oss övriga, så borde du förstå att principen är densamma med radiatorn som med din fantomkylargrunka....
Grejen är precis samma som med solarventin, att det funkar kanonbra om det inte blir påverkan från annat håll... I Solarventins fall, när solen går i moln eller går och sover... för då sparas ju ingen energi,,, eller hur...
Likadant med den fantomkylgrunkan du framhäver nu...Den funkar kanon tills någon öppnar dörren och varmluft strömmar in.... Det finns ju ingen accumulerad kyla eller heller inte den kraften från tex en ac-anläggning som orkar stå emot värmeväggen som blir...
Men om du har mätvärden i olika situationer tex från Statens provningsanstalt eller VTI... så kan du redogöra dessa för oss och då kanske du har några kunder här...

2012-05-31 kl 19:35

Go kväll kamrater,Till Alex som jsg skrev är detta en bra grej om man står still på en camping en hel sommar eller året runtcamping för andra är det inte intressant.Anngående bakterier är det inte mera i detta system än vanlig aircontien.Sen om jag har en cykelaffär som jag haft i 30 år,har detta inte med det hela att göra många har jobb i dag.Men jag har ett stort intresse i att hitta på lösningar,han jag jobbar ihop med är uppfinnare med många patenner innom enegiområdet.

2012-06-12 kl 20:53

Har nu kopplat in min kylanläggning i helgen i min husvagn i Grebbestad.Satt in min covörtor i sockel lådan drog slangar genom golvet till min vatten tank på utsidan kopplade 2 volts elen till mi solanläggning,lätt som en plätt,Slog på min kylfläkt kollade med termometrar kylefekten på ingående luft som den blåste in.Den var nere på 15,4 grader.Min älskade sambo tyckte det var helt okey men sa efter en stund stäng av det blir så himmla kallt,gillar den komentaren ha det gött,Ps fick också 27 makrillar på söndagen en trevlig helgDs.

2012-06-26 kl 18:01

Så vi ska alltså se det så att : När din sambo säger att det är kallt, då uppfyller den mätvärden? Eller??

2012-07-01 kl 21:19

Har nu testad min convörtor som producerar kyla till mi husvagn,då det har varit några dagar med varmt väder.Kan säga följande att den fungerar med mycket gott resultat.Är mycket nöjd och mina grannar är inponerade av mi anläggning. ha der gött!

• 18 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12