Kylkskåp vid gasolanvändning. / av rlofstedt49

• 21 svar
Kylkskåp vid gasolanvändning.
2017-09-29 kl 21:25

Jag har en husvagn Kabe Ametist-00. Skall huvudströmbrytare 12 V vara på när man starta kylskåpet på gasol? Inget om detta står i bruksanvisningen.

2017-09-30 kl 06:55

rlofstedt49 skrev:
Jag har en husvagn Kabe Ametist-00. Skall huvudströmbrytare 12 V vara på när man starta kylskåpet på gasol? Inget om detta står i bruksanvisningen.

Nej, bara om du kör med vagnen och har det kopplat via uttaget från bilen. Annars så kan du ta bort säkringen så ingen trycket på och du blir utan batteri.

Har du ingen instruktionsbok så får du en här:

http://www.kabe.se/documents/manuals/Instruktionsbok_2000-se.pdf

2017-09-30 kl 10:40

Tackar! Jag har denna instruktionsbok. Frågade en reparatör på Zäta Caravan om detta och då fick jag svar att 12V strömmen skulle vara på för tändningsteknikens i skåpets skull. Blev förvånad då det inte står så i denna instruktionsbok. Skall testa att starta med gas igen utan att 12V är påslaget.

2017-09-30 kl 11:53

rlofstedt49 skrev:
Tackar! Jag har denna instruktionsbok. Frågade en reparatör på Zäta Caravan om detta och då fick jag svar att 12V strömmen skulle vara på för tändningsteknikens i skåpets skull. Blev förvånad då det inte står så i denna instruktionsbok. Skall testa att starta med gas igen utan att 12V är påslaget.

Javist du har kanske de nyare skåpet med eltändning RM 4401L. Det man kan göra på detta skåpet är att ta bort inkommande bakom knappen och försegla denna i ditt fall om du inte vill ha funktionen kvar. Barnbarn tycker det är jättekul att tryck på alla knappar och sedan när man märker att lyset börjar försvinna så är det lite sent.
Instruktionsbok över kylskåpet

http://www.kamafritid.se/Documents/BRUKSANVISNINGAR/Dometic%20Manual%20RM%20400%20R,%20RM%20400%20P,%20RM%20300%20R,%20RM%20300%20P.pdf

Funkade inte med länkknappen får lära mig det.

2017-09-30 kl 12:07

Och varför blir det inte radbrytning?

2017-09-30 kl 13:41

Just detta skåp har jag. Jag förstår inte vad du menar med försegla inkommande? Är det så att man skall ha 12 V påslaget så är det inga problem men det står inte så i bruksanvisningen.

2017-09-30 kl 14:26

rlofstedt49 skrev:
Just detta skåp har jag. Jag förstår inte vad du menar med försegla inkommande? Är det så att man skall ha 12 V påslaget så är det inga problem men det står inte så i bruksanvisningen.

Skåpet är byggt för i första hand 220 V i andra hand Gas och i sista hand 12 V.

Skåpet bör alltid kylan köras upp på 220 V för bästa funktion innan man stoppar in en massa saker. Det tar ca 12-15 timmar innan kylan är stabillicerad i skåpet.

Men det är väldigt sällan man använder 12 V om inte vagnen och bilen är förberedd för det, i annat fall så använder man aldrig 12 V.

Ja, vill man använda 12 V så gör man ingenting då kan det vara som det är.

Men min tanke var att om man har småbarn i närheten så är det kul att trycka på knappar och man ser sällan var dom varit eller att man själv kommer åt den i något läge och att den står och drar 12 V och ca 8-9 Ah, det går ganska fort då om ingen laddare sitter där och att den är 220 V kopplad.

I Figur 3 kommer spänningen från kontaktstycke L till knapp D som är påslaget för elpatron 12 V. Kopplar man bort den ledningen bakom kontakten och försluter den (typ krympslang) så fungerar allt annat men inte värmepatronen för 12 V.

Kontakten enligt schemat: + In underst till värmepatron, mitten ut till värmepatronen och överst minus till lampan i kontakten.

E är strömbrytaren för elektroniktändningen.

Spänningen till tändelektroniken är byglat från samma kontaktstycke L och då har man också lyset kvar i skåpet.

2017-10-01 kl 10:09

I mitt fall är det inte snvändningen med 12V utan jag startar upp kylskåpet med gasol. Detta gör jag dagen före att jag skall köra iväg med vagnen. Lastar in matvaror i skåpet och kör med gasol fram till campingplatsen. Där kopplar jag över till 230V.
Tidigare hade jag vagn med annan gasolstart. I senaste vagnen är det eltändning. Frågan var då om 12V måste vara på när man använder eltändningen?
Inget annat tekniskt i min fråga. Det står inget om detta i instruktionen som jag kan utläsa.

2017-10-01 kl 10:21

12 V matning till skåpet måste vara på.
Det enda som kopplas bort är själva knappen för elpatronen så den inte går på i onödan, Eltändningen fungerar som vanligt.

2017-10-01 kl 13:55

Tack men förstår inte varför detta inte står i bruksanvisningen om kylskåpet? Det går ju inte stt starta med gasol annars. Lampan blinkar inte då.
Förstår nog att det kanske blir svårt att svara på denna fråga.

2017-10-01 kl 17:14

rlofstedt49 skrev:
Tack men förstår inte varför detta inte står i bruksanvisningen om kylskåpet? Det går ju inte stt starta med gasol annars. Lampan blinkar inte då.
Förstår nog att det kanske blir svårt att svara på denna fråga.

Knappen D har ingenting med Gasoldelen att göra, den är endast till för 12 V värmepatronen.

Tändtransformatorn A får ström ändå via kopplingsstycke L när du slår på knapp E för att tända på Gasen.

Tidigare så stod det i I-böckerna att ville man inte ha 12 V så kunde man ta ut säkringen, det man missade då var lyset i skåpet.

2017-10-01 kl 18:10

Tackar igen! Skall försöka att starta med gasol utan att sätta på huvudströmbrytaren 12V.

2017-10-01 kl 18:37

rlofstedt49 skrev:
Tackar igen! Skall försöka att starta med gasol utan att sätta på huvudströmbrytaren 12V.

Blanda bara inte ihop elschema och knappar/vred på panelen.
A, B och C är för 12 v och 220 V. Där C är termostaten.

Dessa skall alltid vara avslagna när man skall köra på Gasol.

D, E och F är för Gas.
Där D är öppning av gas som du håller in ca 20 sek. När du tryckt in F. Tänder skåpet då så skall lampan slockna i F, knappen för tändning.

Men den skall hela tiden vara påslagen vid
Gasoldrift
E är mängd Gas (motsvarande termostat).
F är tändningen.

2017-10-02 kl 14:13

Jag tror nog inte att Du förstod min direkta fråga om huvudströmbrytare 12V. Denna strömbrytare jag menar är den som sitter ovanför diskbänken. Manöverpanelen heter det i instruktionsboken. Där finns en knapp 12V. Skall denna då vara påslagen när man kör enbart gasoldrift på kylskåp. Du beskriver funktionsknapparna på kylskåpet. Jag kan dessa funktioner för det står tydligt om dessa i kylskåpets instruktionsbok men inget om 12V huvudströmbrytare, manöverpanelen, också sksll vara påslagen.

2017-10-02 kl 14:51

rlofstedt49 skrev:
Jag tror nog inte att Du förstod min direkta fråga om huvudströmbrytare 12V. Denna strömbrytare jag menar är den som sitter ovanför diskbänken. Manöverpanelen heter det i instruktionsboken. Där finns en knapp 12V. Skall denna då vara påslagen när man kör enbart gasoldrift på kylskåp. Du beskriver funktionsknapparna på kylskåpet. Jag kan dessa funktioner för det står tydligt om dessa i kylskåpets instruktionsbok men inget om 12V huvudströmbrytare, manöverpanelen, också sksll vara påslagen.

Mitåt, tänkte nog olika där, men klart att vagnsströmmen måste vara på. Slår du av den så skall ju allt slockna som går på 12 V. Utom ytterbelysningen och lampan över bordet.

2017-10-02 kl 14:54

Det kanske anses som självklart att använder man vagnen så har man huvudbrytaren påslagen, i min vagn är det ett AES kylskåp, det måste också ha 12 V för att fungera på gasol och det står inget om huvudbrytaren i min instruktion heller.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-10-02 kl 15:14

stigk skrev:
Det kanske anses som självklart att använder man vagnen så har man huvudbrytaren påslagen, i min vagn är det ett AES kylskåp, det måste också ha 12 V för att fungera på gasol och det står inget om huvudbrytaren i min instruktion heller.

Ganska lika både AES och AEM så går det ju att kolla, slå av strömmen och lyser inte kylskåpet så skall strömmen vara på.

Glömde ju...Enligt originalkopplingen efter vagnens första leverans. Vad som hänt sedan kan vi bara sia om.

2017-10-02 kl 15:54

Nu verkar vi vara överens!
Förra vagnen hade inte samma tändning utan pierzotändning? och då behövde man inte sätta på 12V.

2017-10-02 kl 16:28

rlofstedt49 skrev:
Nu verkar vi vara överens!
Förra vagnen hade inte samma tändning utan pierzotändning? och då behövde man inte sätta på 12V.

Kul, det är inte ofta jag är överens med någon...:)

2017-10-11 kl 21:03

Jag har piezotändning på mitt kylskåp. Det går att köra på gasol även om det inte ens finns något batteri i vagnen. Det enda som inte fungerar då är lampan när dörren öppnas, förstås.

2017-10-12 kl 14:15

Just detta apersson850! Därför blev jag ställd när det var annat skåp i Kabe vagnen och eltändning. Som sagt tidigare brukar jag starta upp kylskåpet någon dag före avfärd och då med gasoldrift. Har ingen el där vagnen står uppställd. Tänk vad man lär sig här på forumet!

• 21 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017