kylskåp
2010-06-29 kl 20:27

Har ett kylskåp som ger välldig dålig kyla! Finns det tipps om man kan "skrämma "upp det!???Folke

2010-06-29 kl 21:46

En del kylskåp verkar vara extremt känsliga när vagnen inte står absolut vågrätt. Börja med att kolla det med ett vattenpass. Hjälper inte det, se till att inte solen lyser på väggen utanför. Har Du fortfarande problem bör Du nog fundera på att installera en extrafläkt bakom kylskåpet. Det finns nog beskrivningar för hur man gör det både på detta forum och andra husvagnsforum...
Åke

2010-06-30 kl 00:32

Kan även vara dåligt med kontaktpasta i kylskåpet som leder ut värmen ifrån skåpet. Torkat, lossnat helt enkelt.

Dålig kyla på vilket driftsätt?

2010-06-30 kl 23:25

I en annan tråd i detta ämne rekomenderas frågaren att sänka kylan eftersom det då avger mindre värme och därigenom ger bättre kyla. Det ska/kan enligt uppgift fungera. Det är ju i alla fall gratis att prova.

2010-07-01 kl 08:43

Hej...jag testade mitt skåp så här. Körde på 220 volt och fick full kyla alltså inga problem med aggregatet. Tog ut det på golvet och körde med gas, inga problem det heller. Alltså är problemet luftcirkulationen. Köpte en datorfläkt på Clas och hängde upp med ståltråd instoppad i krympslang. Nu fungerar det utmärkt. 12 volten tog jag den befintliga då vi aldrig använder 12 v kyla.

2010-07-01 kl 18:09

Jag har köpt två stycken datorfläktar, Nexus 120mm, som jag har monterat en som blåser in sval luft i det nedre luftintaget och en som suger ut varm luft i det övre luftutsläppet, fläktarna är på 1000rpm och har extremt låg ljudnivå (18dbA) och strömförbrukningen är endast 0,3A. Från att ha haft 18 grader varmt i kylen har jag utan problem minusgrader i skåpet...

2010-07-02 kl 08:46

Om det är ett gammal kylskåp så brukar man få ta ut det och vända upp och ner på det ett par gånger. Så brukar det lösa sig. Testa först det som dom andra har skrivit.

2010-07-03 kl 10:38

Små datorfläktar är toppen, har en för inblåsning och den övre för ut.Fungerar toppen. Har haft det i flera år.

2010-07-03 kl 17:58

Tackar vänligast för alla tipps! Ja det där med kylfläktar var nog ingen dum ide, skall testa detta. den fungerar men det är dålig effekt och jag vet att den måste stå plant. men som sagt va så skall jag testa med lite fläktar på min lilla Hobby!Trevlig sommar på er alla! Mvh Folke.

2010-07-08 kl 22:31

Jag har oxå problem med kylen.. har en Cabby glx -88. Är kallt i kylen så länge den är tom, sen när vi fyller på med mat så har vi 15+ i kylen, så allt blir förstört. Är de bara o ta ur den o vända upp o ner några gånger, eller är det nåt annat fel?

2010-07-10 kl 14:38

Har idag monterat en datorfläkt bakom kylskåpet. Blir intressant att se om det blir någon skillnad.

2010-07-16 kl 00:07

Har monterat en datorfläkt på utblåset för kylskåpet men den väsnas lite för mycket så att jag får se om jag kan isolera ljudet på något bra sätt, MEN DET FUNGERAR! Är nere på Ca 6-8 Grader tilll skillnad mot tidigare 12-16.

2010-07-16 kl 21:14

Köp en kvalitetsfläkt, t.ex en Nexus 120mm, kostar en hundring, är i princip ljudlös och tar väldigt lite ström, jag har två och kör kylskåpet utan problem ner till 2 plusgrader nu

2010-07-17 kl 13:25

Man brukar börja med att vända det upp och ner.
När det gäller gamla kylskåp så brukar freonet (som man inte använder nu längre) lägga sig i botten. I och med att den kyler fast den inte orkar med att kyla med varor så misstänker jag att det är för att det har blivit för trögflytande.
Så, tar ur kylskåpet, vänd det upp och ner. På så sätt så lossnar det.
När man sätter i fläktar så är det för att det är för varmt ute och luften inte får den genomströmning som den behöver för att fungera. Då kan det vara bra att sätta dit en fläkt. Men som sagt, ta ur kylskåpet, vänd det, låt det stå liten stund och vänd tillbaka det. Upprepa detta ett par gånger så ska du se att det löser sig.

Sätter du upp ett förtält så bruka dom bli väldigt varma då solen står på under dagen. Då får inte kylskåpet den luftkylning som den behöver. Då är det bra om man sätter in en fläkt också.
Mvh
Karlsson

2010-07-21 kl 13:29

Vi bor i hetaste Alentejo i Portugal och har bara el till vårt kylskåp dagtid (solceller). Jag jobbar mycket med is i kylskåpet. Jag fryser is på dagen och lägger in isen i kyldelen på natten. Kanske kan man göra tvärt om i Sverige. Frysa is på natten och lägga in i kylen på dagen.

Ofta kan man ju också byta ut kylklampar på campingar. Lägg i några kylklampar tillsammans med den nyinköpta maten så går inte kylskåpet upp så mycket i värme. Kan man köpa frysta livsmedel som tål att sakta kan tina i kylskåpet är det också en stor hjälp.

2010-07-22 kl 14:42

Mycket bra tipps, upptäkte nämligen i helgen när det var +27 grader och väldigt hög luftfuktighet att jag hade dålig kyla i skåpet har inte märk det förut, då har jag snarare fått sänka för att inte ha för kallt. Kommer helt klart testa att era tips och vända ett åar gånger på kylen, dessutom kan det ju vara ett bra tillfälle att få göra rent där bakom. Vi har just blivit med husvagn och slukar allt man hör :))
Ps. Kör alltid kylen på 220 ett dygn innan vi ska fara ut.

2010-07-23 kl 10:41

När du har så varmt ute så får du troligen dålig luftcirkulation bakom skåpet, testa att stoppa en vanlig bordsfläkt mot nedre luftintaget och kör några timmar så ser du om det blir någon skillnad

2010-07-23 kl 11:14

Jag fick tipset att ta bort gallren för luftintag/uttag. Testade detta när vi nu var nere i Frankrike och solen stekte. Funkade strålande, blev en helt annan kyla i kylskåpet. Sen kanske man ska komma ihåg att sätta på dem igen om det skulle bli regnväder ;-)

2010-09-10 kl 17:53

Om det är en gammal vagn kan problemet vara gasolslangarna, det lossnar små
gummipartiklar som gör gaslågan dålig, ta loss dysan (munstycket) och gör rent

2011-08-06 kl 01:10

Väldigt bra att läsa i forum ibland. Har nyss blivit med husvagn, och vi har just varit ute och premiärcampat i en vecka. Dock så har kylskåpet inte gått ner under 8 grader under veckan och detta gäller både 220v och gasolen. Lite tråkigt att behöva köpa nytt skåp. Ska prova att vända på skåpet och det där med fläktar och hoppas att det fungerar :-)

2011-08-09 kl 20:06

Hur har det fungerat för er som vänt kylskåpet upp och ner?
Vårt gamla kylskåp funkar utmärkt när det är tomt men sen när det är fullt så är det rätt varmt. Ibland kan den dock kyla ner den igen för att sedan "värmas upp igen". Suck...

2016-08-01 kl 15:51

Dammar av den här gamla tråden och spinner vidare; ni som kan lite mer om det här med el än jag, hur rent praktiskt kopplar jag en datorfläkt till husvagnens el? Är det bara att kapa kabeln, strippa och sockerbita in på 12v eller finns det nån adapter som man stoppar i fläktens kabelkontakt i för att sen koppla på 12v? När jag ändå är inne på fläkt, nåt tips på bra fläkt som säljs idag? Jag behöver tysta rackare. Liggande till luftintaget i golvet och stående till "utsuget".

2016-08-01 kl 16:04

Riktigt intressant tips med chassifläktar, har bytt kylpasta som helt hade torkat ut det hjälpte lite. Men fortfarande känns det som att det kan bli lite kallare. Ska fara till Netonnet och köpa 2 st tysta fläktar och montera så får vi se hur det går.

2016-08-01 kl 16:26

Kan du vara världens gulligaste att ta lite bilder medan du installerar (ffa vad du gör m kablarna) så jag kan lära mig hur jag ska göra? Vore jättejättejättetacksam ;-)

2016-08-01 kl 16:36

Koppla till inkommande 12v ovanpå kylskåpet. Plus och minus. Fläkten kommer att gå så länge huvudströmmen är till.

2016-08-01 kl 16:50

Bra tips! Men kabeln som kommer från fläkten, är det inte såna där knasiga platta kablar? Och konstiga kontakter? Jag vill ju ha vanliga hederliga plus-minus(-jord)....eller är det bara jag som har konstiga ideer om datorrelaterade kablar?

2016-08-01 kl 17:54

Det är nog vanliga kablar. fläkten behöver ju bara plus och minus så mycket mer än två ledare är det nog inte.

2016-08-01 kl 18:48

Nu har jag slitit ut hela kylskåpet och kollar läget. Blev lite nyfiken på om jag kunde göra nåt åt brännaren när jag ändå hade den åtkomlig. Hittade denna suveräna film på youtube! Plättlätt!
https://youtu.be/WM69tdUlqTE Tack till danskarna!

2016-08-01 kl 18:51

Signaturen JANKRO har kompletterat filmen med en kommentar som kan vara läsvärd;

"Det skadar inte att lossa röret från den fyrkantiga långa hylsan så man kan kolla det lilla hålet/munstycket som sitter i kläm i kopplingen i stället för att ev. blåsa in smuts i det. Man bör också rensa ur hålet som finns inne i den fyrkantiga hylsan. Det brukar vara fullt med rost i äldre brännare. Det skall gå in ett 1/4'' borr inne i hålet som går hela vägen inne i fyrkantshylsan fram till brännarmunstycket.
Till sist så blir inte röret/skorstenen ren av lite luftblås, men en vanlig flaskborste som dras upp och ner genom hålet brukar göra underverk. I många skorstenar hänger det dessutom en spiralformad plåt som man måste dra uppåt genom skorstenen innan man använder flaskborsten."

2016-08-01 kl 23:54

Jag har vänt upp och ner på kylskåpet 6 gånger idag... litet kluck första gången och gång 4-6 ett vackert porlande....jag hoppas att det bådar gott. Även renoverat brännaren, sotat skorsten och bytt gasolslang och städat ur stålnätet i luftintaget under skåpet. Det var så gott som igensatt av gammalt damm och skit. Väntar nu på en ny tändelekronik från elektrolux i varberg och en datorfläkt från inet som jag tror kommer revolutionera kylens prestation. Och du läsare... jag är tjej och husvagnsnybörjare och ensamstående och veterinär (inte bilmekaniker eller elektriker....) ....och vågar testa. Våga du med!

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03