Kylskåp, hur stor ska lågan vara? / av octagon

• 23 svar
Kylskåp, hur stor ska lågan vara?
2017-08-31 kl 00:27

Mitt kylskåp (Electrolux) Funkar bra på 12 och 230 volt, men inte på gas. Jag undrar hur stor lågan ska vara? Nedan visar jag bilder på lågan. Den lilla lågan är med vredet i botten, de anndra två visar med vredet på 1 och 5 (fullt) dvs ingen skillnad.

Vredet i botten:
Bild

Vredet på 1:an
Bild

Vredet på 5:an
Bild

Vredet på 5:an

2017-08-31 kl 07:08

sitter brännaren rakt i skorstenen så inte lågan slickar skorstensröret för då kan effekten förloras. Har du sotat skorstens röret.Mycket varmt ute dålig luftcirkulation montera en datorfläkt.https://www.youtube.com/watch?v=WM69tdUlqTE&feature=youtu.be

2017-08-31 kl 07:32

Tack för tipsen. Men det jag undrar över är om lågan har rätt storlek? Om det är rätt så kan jag ju gå vidare med andra åtgärder.

2017-08-31 kl 08:36

Dålig verkan på ett äldre absorptionskylskåp kan ofta vara att "flammdämparen" i skorstenen har rostat bort eller fallit ur om man har monterat bort skåpet och försökt få igång det genom att vända det upp och ner.

Finns den inte där eller om den är skadad eller helt sonika har rostat bort så försämras funktionen otroligt då värmen går rakt ut i stället för att fördelas till absorptionsslingan där ammoniaken skall övergå från fast form till gasform.

Flammdämparen finns hos Fogas som reservdel bl a. http://www.fogas.se/

Funktion absorptionskylskåp:

http://www.fogas.se/tips/hur-fungerar-ett-absorptionskylskap.html

2017-08-31 kl 09:40

Hur ser flamdämparen ut? Hittar inget hos fogas.se Det sitter en rostfri spiral i röret som man kan ta ur vid sotning. Ska flamdämparen sitta nere i lågan eller?

Vad säger ni om lågans storlek, ser den OK ut?

2017-08-31 kl 10:03

octagon skrev:
Hur ser flamdämparen ut? Hittar inget hos fogas.se Det sitter en rostfri spiral i röret som man kan ta ur vid sotning. Ska flamdämparen sitta nere i lågan eller?

Vad säger ni om lågans storlek, ser den OK ut?

Normalt brukar dom vara av vanlig plåt men du har kanske en nyare modell, den rostfria spiralen skall vara flammdämparen.

Om du har typnummer på skåpet så går det att söka hos Fogas under sprängskisser och reservdelar.
Det sorgliga är nog att dom inte har så mycket för just Dometic i sin information som nu har Electroluxskåpen annat än att man får ringa och fråga om dom har reservdelar till dessa eller att man måste vända sig till en Dometicåterförsäljare.

2017-08-31 kl 10:23

Tack. Får se om jag kan hitta nån sprängskiss, det kan ju vara så att spiralen sitter för högt upp. Ska leta rätt på typnummer när jag kommer hem.

2017-08-31 kl 10:28

Förmodar att du testat vid samma tillfälle och att kylskåpet inte är kallt. Lågan styrs via termostaten så då är det naturligt att du får ditt resultat då vid läge ett och fem gäller det att snabbt kyla ner.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-08-31 kl 12:35

Ja, jag tänkte att det måste vara så, fullt blås tills man har rätt temperatur.

2017-08-31 kl 19:45

octagon skrev:

Är det moderna kylskåp du pratar om?
Jag har fått för mig att i mitt Electrolux från 1990 så ställer jag in gasolflödet oavsett temperatur.
Har jag missuppfattat, tror du?

2017-08-31 kl 20:13

Mitt skåp är från 1999, eller i vart fall är bilen det sitter i från 1999. Hur som helst sitter det en metalltråd mellan kylflänsarna på insidan av skåpet upp till en liten klump uppe vid vredet och en liknande tråd från flänsarna upp till där el-ratten sitter. Jag antar att den är för att styra hur mycket gas/el som ska skickas på.

2017-08-31 kl 20:23

havskrattan skrev:
octagon skrev:

Är det moderna kylskåp du pratar om?
Jag har fått för mig att i mitt Electrolux från 1990 så ställer jag in gasolflödet oavsett temperatur.
Har jag missuppfattat, tror du?

Har du två rattar - en för att välja el, batteri eller gas den andra för temperatur så går el och gas via termostaten. Som synes på bilderna så har lågan bara två lägen - full fart och sparläge när inställd kyla är uppnådd.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-08-31 kl 22:26

Din låga ser hur bra ut som helst och kylsystemet verkar ju fungera. Hur länge har du kört på gasol när du konstaterade att det inte funkar. Det kan ju ta ett tag. Har du de andra funktionssätten avstängda när du kör gasol (bara ett i taget). De metalltrådar du har på flänsarna är till den elektriska termostaten så dom behöver du inte bry dig om. Dom påverkar i vilket fall som helst inte möjligheten att få kallt på gasol.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-09-01 kl 09:10

Har kört på gas flera dagar, händer ingenting. Men på generatorn och 230 blir det kallt direkt. Jag ska prov att sota ur skorstenen i helgen, ska bara skaffa en vapenborste från Biltema. Och så ska jag nog testa att vända skåpet uppochner, det ska ju inte hjälpa eftersom det funkar på el, men det skadar ju inte att prova.

2017-09-01 kl 10:31

octagon skrev:
Har kört på gas flera dagar, händer ingenting. Men på generatorn och 230 blir det kallt direkt. Jag ska prov att sota ur skorstenen i helgen, ska bara skaffa en vapenborste från Biltema. Och så ska jag nog testa att vända skåpet uppochner, det ska ju inte hjälpa eftersom det funkar på el, men det skadar ju inte att prova.

Det är som tidigare säger, lågorna ser bra ut.

Men då ett absorptionskylskåp arbetar utan några rörliga delar så är det thermosifonprincipen som gäller.

Alla dessa kylskåp har i regel en uppstartningstid på runt 12 timmar och då "antas" det att man tillför 220V vid uppstartningen.
12V tar lite längre tid.
Gasen tar längst tid.

Det har med konstruktionen att göra.
220V/12V värmeelementen sitter direkt på Boilern (kokaren, förångaren).

Gasuppvärmningsröret (skorstenen) sitter en liten bit ifrån och det är där flammdämparen skall göra sitt arbete. Skorstenen är isolerad, men mot skorsten sitter också Boilern, men med den lilla kontakten blir då verkan sämre från skorstenen än vad det blir från värmeellementen.

Gasen eller 12V i detta fall har mest som uppgift att "hålla" kylan efter det att uppstart har skett.

Tror du är inne på att kontrollera just flammdämparen och det är nog där du bör undersöka,kan också vara som så att systemet läcker så det ger mindre effekt.

2017-09-01 kl 10:46

Men om man tänker så här...

Kan det inte vara en upplevelsekänsla att det inte funkar med gas.

2017-09-01 kl 11:02

• text
Hagbard skrev:
Men om man tänker så här...

Kan det inte vara en upplevelsekänsla att det inte funkar med gas.

Nja. Kylelementen är inte ens svala och frysfacket håller rumstemperatur. Jag sotar ur och ser om det blir bättre. Plus uppochner, kanske.

2017-09-02 kl 23:37

Börja du med att sota skorstenen. Som du själv är inne på. Vända hjälper inte även om du önskar det eftersom kylsystemet fungerar. Om det nu inte sitter nåt o blockerar i skorstenen förstås. Om du nu ändå bestämmer dig för att vända på skåpet så kom ihåg att fiska upp flamdämparen först så du inte tappar bort den. Har du kollat så lågan är lika bra när du har den rätt monterad? Spiralen på ditt skåp sitter för övrigt på en metalltråd krokad i övre kanten ca tio-femton cm ner om jag inte minns fel.

2017-09-02 kl 23:51

Här har du annars servicemanualen till skåpet
https://www.dropbox.com/s/yu8jvnpqr1xtxzz/ServicehandbokDometic.pdf?dl=0

2017-09-03 kl 13:36

ShadowF skrev:
Här har du annars servicemanualen till skåpet

Den är bra :)

Har ni inte den så ladda ner den innan den försvinner, är bra att ha vid felsökning och funktion.

2017-09-15 kl 16:14

Hej!
Använder denna tråden eftersom den ju handlar om kylskåp.
Fråga: Finns det nån vänlig själ här som har eller vet var man kan få tag på en servicehandbok till kylskåp Dometic RML 8551?
Min vagn är en KABE 560 Royal 2009.

/kjell

2017-09-15 kl 16:23

Goldwave skrev:
Hej!
Använder denna tråden eftersom den ju handlar om kylskåp.
Fråga: Finns det nån vänlig själ här som har eller vet var man kan få tag på en servicehandbok till kylskåp Dometic RML 8551?
Min vagn är en KABE 560 Royal 2009.

/kjell

Trevlig vagn och här har du manualen...

Får inte den länken att fungera?

Men installationsmanualen kanske går...

http://www.dometicmanuals.com/2007%5C822%5C610210FI.pdf

Servicemanual la ShadowF in lite här ovanför och den stämmer ganska bra även för 8551.

Det är ett Electrolux skåp i grunden.

2017-09-15 kl 17:52

Tack Hagbard!
Länken funkar alldeles utmärkt.
Servicemanualen är kanske lite gammal för mitt skåp, kan dock visa lite allmänna tips, men som sagt tusen tack ändå...

• 23 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017